Jump to content

Båtfører på Svalbard søkes


SY-ARCTICA

Recommended Posts

Jeg søker kompetent person til å føre SY-ARCTICA, en stål-motorseiler på 49 fot, på ekspedisjonspregede turer på Svalbard. Båten chartres bort til forskere, proff-fotografer, TV/film team o.l. hver sommer for turer fra 1-4 ukers varighet rundt om hele øygruppen - med fører / kjentmann. Erfaring fra seiling av større seilbåter, teknisk innsikt, praktisk anlagt, blid og hyggelig, engelsktalende, er viktige stikkord. Vedkommende må være villig til å tilbringe fra 2-3 måneder hver sommer her oppe noen år fremover. Godt betalt - kr. 2500,- pr. charterdøgn pluss dekket reise til og fra fastlandet. Når båten er chartret er det også fri kost. Losji er ombord i båten. Første sesong er sommeren 2012. Den som velges ut må delta på en av denne sesongens turer for opplæring. Da dekkes reise og kost, men ingen lønn. Det er to 3-ukers turer å velge mellom. Den 6.7 eller den 30.7. Passer ingen av disse tidsrommene kan vi arrangere en opplæringsuke i september. Turen den 6.7 er med fire amerikanske proff-fotografer som er ute etter wildlife og store maritime pattedyr. Turen den 30.7 er med kompiser her fra Longyearbyen. Begge turene vil være meget representative for fremtidige ekspedisjoner. Grunnen til at jeg trenger en båtfører er at jeg selv er i fast arbeid og har et par barn å ta meg av i tillegg. Har du mye erfaring og de egenskapene jeg har nevnt over, og samtidig er fleksibel nok til å kunne ta noen somre her oppe på Svalbard er du rette personen. Mye av tiden er fremdriften motor, eller både motor og seil. Ofte er det en del is å forsere, ankring i strøm og is, etc. Sleper alltid en eller to gummibåter med 25-40HK. Disse benyttes til turer og landstigninger ut fra Arctica.

Det haster å få dette på plass da jeg seiler avgårde den 6.7. Er du en kompetent person, eller kjenner noen som er det, ta kontakt så snart som mulig for en samtale.

Fritidsbåtskipper sertifikat vil være et krav, men det kan tas før sommeren 2012 dersom du ikke har det i dag.

 

Mvh

Heinrich

SY-ARCTICA

www.sy-arctica.com

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Heinrich,

 

og velkommen i dette utmerkede forum!!

 

Det er et imponerende prosjekt du holder på med og jeg har allerede vært innom på hjemmesiden din og drømt meg bort..... Filmsekvensen med isbjørnen er jo bare helt ubegripelig flott!

 

Jeg har forøvrig svart via vanlig mail på din påmelding til D5L-kurs. Der har jeg også kastet frem noen tanker omkring muligheten for å holde et slikt kurs på Svalbard. Når jeg nevner dette i åpent forum her på baatplassen.no så er det ikke for å være indiskret, men fordi det muligens finnes flere baatplassenbrukere som er interessert i å være med på et slikt arrangement.

 

Lykke til med et fantastisk flott opplegg!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Som sjømann må jeg si at det der var en utrolig dårlig deal! En får betalt kun når båter er utleid, dvs en kan risikere å sitte på Svalbard en 2-3 mnd å måtte betale kost og ingen lønn. Selv om båten er utleid noen dager innimellom er dette ingen butikk for andre enn kanskje eier.

 

Når det er sagt så ønsker jeg deg lykke til, mulig du kan finne en eller annen lokal seiler der oppe, men å "ansette" en skipper fra fastlandet til disse betingelsene tror jeg kanskje kan bli vanskelig. Skal du tjene penger på dette her burde du kanskje seile båten selv!

Link to post
Share on other sites

Med betalende passasjerer?

 

Ja, på samme måte som det forlanges minimum D5L for å føre RIB'er og tilsvarende som går med 12 eller færre pax.

 

Se Lovdata.no og Sjøfartsdirektoratets hjemmeside. Her dekkes opplæringen av Kap 6 og tillegg kommer Svalbard med sine særregler i Kap 7. Det viser seg at operatøren her, i motsetning til mange av sine fastlandskolleger ligger i forkant av regelverket :smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette er vel ment for noen som har en eventyrer i seg, og ikke noen med 2 mill.i huslån.

Virker skikkelig spennende syns jeg. Etter en tur med M/S Expedition for et par år siden,fikk jeg sansen for Svalbard!

Så flere isbjørn, og en fantastisk natur, så her får man jo betalt for å se det folk betaler det hvite ut av øya for å se!

Link to post
Share on other sites

:sad:

Og selv da kan en vel risikere altmuligmannstilværelse i minst 12 timers økter til rundt kr. 200/t.

:cryin:

Kanskje denne jobben henstiller mer til eventyrere enn til de som kun er opptatt av hva de får i lønningsposen? Hadde jeg hatt D5L og mulighet for en slik jobb hadde jeg ikke vært i tvil. I alle fall for et par sesonger. Virker som en spennende jobb der man får en unik sjanse til å få ferdes i vill Svalbarsk natur :smiley:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir feil uansett å kalle dette jobb. En jobb er et sted man jobber, mens her er det mer snakk om fritidsyssel. Hvis du plutselig kan bli liggende tørrt i 3 mnd så løper fort gjelden hvis du ikke bor gratis, ikke har bil osv.

 

Dette er en jobb for en eventyrer med masse ro i sjela som elsker å ligge på latsiden mellom oppdragene. Uten inntekt i 3 mnd og med en inntekt på rundt 200,- timen når du gjør noe så blir det fort mr lee nudler og sjøvann for oppsalting. :)

 

Dvs dette er ikke noe for meg, ikke er jeg sjøvant nok til en slik jobb heller. Men jeg sitter også med hus og gjeld, og lite på sparekonto. Altså er jeg som sikkert mange andre i en situasjon hvor man ikke kan ofre alt for å campe på Svalbard mellom oppdragene.

For 200,- timen 37.5 timer i uka og minimum 140 t/mnd ville dette nok være mer intressant for folk. Men for den uten gjeld og kan leve litt på mamma og pappa passer nok dette ypperlig :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Joda, det er flotte turer. Jeg har selv tatt de fleste siden jeg kjøpte båten i 2003. Før dette ble båten brukt til det samme fra den ble bygget i 1998 hver sommer. I all hovedsak chartret til Norsk Polarinstitutt og andre forskningsinstitusjoner. 2-3 måneder nesten sammenhengende.

 

Hvor god eller dårlig dealen er skal jeg ikke si. Jeg er vanligvis ferdigbooket i februar/mars og vet da hele sommerens planer.Den aktuelle kandidat vil dermed kunne velge når vedkommende vil seile og hvilke turer. Noen vil jeg alltid ta selv. Da vil det normalt bli å komme opp - seile i x antall døgn - og reise ned. Lite eller ingen dødtid. Dette vil drøftes med kandidaten før hver enkelt sesong slik at vi alle er fornøyde.

 

Jeg vet at flere av mine "konkurrenter" her oppe seiler med skippere og annet mannskap som bare får kostnadene dekket - og baserer seg på eventyrlystne folk. Jeg ønsker å betale slik at vedkommende er fornøyd, og jeg ønsker en kompetent person av hensyn til sikkerheten ombord - særlig i disse farvannene, men vær klar over at dette er et hobbyopplegg jeg driver på fritiden og ingen kjempebutikk. Båten kostet noen millioner og det er et par 100 tusen i kostnader hvert år. Med 6-10 ukers charter til kr. 9900 pr døgn blir det nok til å betjene kostnadene. Seiler jeg selv er det grei butikk, men leier jeg inn en skipper blir det straks dårligere. Ønsker likevel en person som kan stille opp slik at jeg kan si ja til flere av de som spør om å leie båten. Om å gjøre å opprettholde markedsposisjonen og et godt rykte...

 

***********

 

Vedrørende D5L og nye forskrifter for båter som tar færre en 12 pax: Jeg har som Poseidon skriver meldt meg på et kurs etter mange år på (is)havet. Dette fordi jeg ønsker å ha alt formellt i orden. Til nå har jeg holdt meg unne turistmarkedet og betalende individuelle passasjerer for å slippe noe diskusjon.Jeg har kun drevet med utleie av båten til grupper av forskere og andre som skal gjøre en jobb ute i naturen. Med de nye forskriftene, og papirene i orden, åpner det seg et nytt segment også for meg og min båt. Når det er sagt så har jeg faktisk svart på hvitt fra sjøfartsmyndighetene at denne forskriften ikke gjelder seilbåter / båter som i all hovedsak benytter seil til fremkomstmiddel. Seilbåter har alltid vært unntatt da passasjerene ses på som "medseilere". Men de skriver også at dette er noe som kan vurderes i fremtiden. Jeg sørger derfor alltid for at båten er i sertifiserbar stand, og at fører har det som skal til, både formellt og i praksis. Her oppe leker man ikke med naturkreftene.

 

Jeg har allerede fått et par henvendelser fra meget kompetente båtførere, så vi får se hva det blir til. Betingelser blir jo uansett en forhandlingssak når rette vedkommende er funnet. Dette blir spennende!

 

H

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som sjømann må jeg si at det der var en utrolig dårlig deal! En får betalt kun når båter er utleid, dvs en kan risikere å sitte på Svalbard en 2-3 mnd å måtte betale kost og ingen lønn. Selv om båten er utleid noen dager innimellom er dette ingen butikk for andre enn kanskje eier.

 

 

 

Det blir feil uansett å kalle dette jobb. En jobb er et sted man jobber, mens her er det mer snakk om fritidsyssel. Hvis du plutselig kan bli liggende tørrt i 3 mnd så løper fort gjelden hvis du ikke bor gratis, ikke har bil osv.

 

Dette er en jobb for en eventyrer med masse ro i sjela som elsker å ligge på latsiden mellom oppdragene. Uten inntekt i 3 mnd og med en inntekt på rundt 200,- timen når du gjør noe så blir det fort mr lee nudler og sjøvann for oppsalting. :)

 

For 200,- timen 37.5 timer i uka og minimum 140 t/mnd ville dette nok være mer intressant for folk. Men for den uten gjeld og kan leve litt på mamma og pappa passer nok dette ypperlig :thumbsup:

 

 

Her har trådstarter lagt alle kort på bordet. Skjønner ikke at folk skal kritisere tilbudet. De som ikke synes tilbudet er godt nok får se etter noe annet. Det er faktisk folk som ikke har jobb hele året. Dette må vel være perfekt for en lærer som har lang sommerferie. Det finnes også duganes studenter og pensjonister som denne "jobben" kan passe til. Her kan man utforske Svalbard og i tillegg få litt lønn og utgifter dekket. Dette må være perfekt sommerjobb for en student med riktig innstilling og kvalifikasjoner.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Poenget er vel at om en endrer på forutsetningene hadde dette vært attraktivt for undertegnede. Dvs at kortere tid en 2-3 måneder hver sommer. Betalingsavtalen er ok.

Ah, da skjønner jeg. :smiley: Jeg fikk et litt annet inntrykk da jeg leste innlegget ditt første gang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...