Jump to content

Noen som har prøvd rullbare solcellepaneler montert på rekka?


Lars Hansen

Recommended Posts

Hei,

 

Er en båt i havna som har montert 2stk myke/rullbare solcellepaneler på ca 34W på hver side på en seilbåt, altså montert som letrekk.

 

Lurer på om dette gir noe særlig med strøm, er jo ikke akkurat optimalt montert...

 

Amazon har slike paneler til en gunstig penge, lurer på å kjøpe 2stk av disse.

Er Unisolar et ok merke, noen som har erfaring?

 

Ser at Max Power sin regulator får skryt her på forumet. Gjør alle MPPT-regulatorer stort sett samme nytten? Finner ikke Max Power hos Amazon, men en eller annen på denne siden burde vel funke? Hadde vært en fordel med en regulator med panel som viser hvor mange Ah som har passert.

Link to post
Share on other sites

....og når vinkelen mot solen ikke er fullt så ideel så synker nok ladestrømmen til under 1,0 ganske raskt...og kanskje ned til en halv før du vet ordet av det(?) Da skal du jammen lade lenge for at det skal tilsvare en times gange med motoren.

 

Spørsmålet blir jo om det ikke er mer fornuftig å investere i et ekstra batteri (eller bytte ut de gamle du har med noen nye). Det var i alle fall min konklusjon etter å ha fundert litt på å montere panel for et par år siden.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Kommer til å ha et solcelleannlegg selv på båten i tillegg til vindgenerator men den er mest med tanke på vedlikeholdslading da du må følge solen for å få bra lading med et lite panel. selv om du har to på 34 watt vil max det ene gå for en liten del av effekten ved montering på rekka...

 

Har et 60 watt panel som skal gi lading på 5A men jeg er heldig på en fin dag at det bikker 3.5 amp grunnet dis og annet samt at det bare er et lite øyeblikk det har bra effekt da det er fastmontert og solen beveger seg hele tiden...

Link to post
Share on other sites

Maritim har myke paneler i den størrelsen, og egnete regulatorer. Import fra USA kan vel lett bli samme prisen, med frakt og mva?

Det panelet jeg linket til er på 68W, og det hos Maritim er på halvparten av det.

Må altså ha 4 paneler fra Maritim, dette blir ca kr 14.300,-

Fra Amazon koster 2 paneler på 68W inkludert frakt kr 3.445,- Legger du til moms og postens tollbehandlingsgebyr blir dette ca kr 4.500,-

Blir jo nesten 10 båtpenger å spare da, kan kjøpe en del annet stæsj for det :thumbsup:

Kanskje lønnsomt å kjøpe regulatoren fra Maritim, tenker da på Max Power?

 

 

Spørsmålet blir jo om det ikke er mer fornuftig å investere i et ekstra batteri (eller bytte ut de gamle du har med noen nye). Det var i alle fall min konklusjon etter å ha fundert litt på å montere panel for et par år siden.... :wink:

Ja, er helt enig i dette, men problemet er at det ikke er strøm i havna, så det ville vært fint med litt lading i mellom helgene...

Har i dag 2x220Ah med batterier på forbruk, og har ikke plass til fler.

Har heller ikke lyst på panel på stativ, synes ikke denne gamle båten kler det liksom...

 

136W med paneler må vel gi nok til topping av batteriene mellom helgene?

Kan jo også legge de flatt på dekket når jeg ikke bruker båten, for å få en litt bedre vinkel mot sola.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et flatt solcellepanel liggende på dekk. 40x50 cm ca. Høyest måling kl. 1200 sommerens fineste dag var: 1,3 Amper.

Så det er jo ikke noe kjernekraftverk akkurat.

 

Det skyldes høyst sannsynlig måten du har montert det på og at det er utsatt for skygge.

Link to post
Share on other sites

Det panelet jeg linket til er på 68W, og det hos Maritim er på halvparten av det.

OK. Da så. Men i den første meldinga i tråden står det:

Er en båt i havna som har montert 2stk myke/rullbare solcellepaneler på ca 34W på hver side på en seilbåt, altså montert som letrekk.

så da var det nærliggende å sammenlikne med Maritims produkt (jeg har ett slikt - først og fremst kjøpt for teltbruk på land sammen med regulator og et 12 Ah batteri fra Biltema)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...