Luke Startet 28.Mai.2011 Del på Facebook Startet 28.Mai.2011 Holder på med en gjennomgang av denne motoren (MD7a, 1981). Tidligere eier opplyste at motoren originalt var saltvannskjølt, men at den tidlig ble ombygd med varmeveksler. Selve veksleren er også grønn (så kanskje VP den også)- en sylinderfomet sak som er skrudd til skottet i motorrommet. Jeg demonterte termostaten og testet den. Åpner på 60 grader som den også etter merkingen skal gjøre. Såvidt jeg har forstått, så er dette en vanlig driftstemperatur på en saltvannskjølt motor. Har det noen hensikt å skifte den ut med en termostat som åpner på høyere temperatur? I tillegg lurer jeg på følgende: Finner ingen zinkanode i motor. Er dette riktig? Ekspansjonstanken er plassert på en ugunstig plass - over motoren og i et skap under førerstolen. Lite praktisk og litt rart da det er god plass i motorrommet. Kan grunnen være at en ekspansjonstank må stå høyere enn varmeveksleren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Luke Svart 29.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Trådstarter igjen: Ingen som vet om en ferksvannskjølt dieselmotor bør ha høyere driftstemperatur enn 60 grader? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Martec leverer ferskvannkjøling til md 7 og da settes inn en 75 graders termostat. Har du tempmåler med hvitt, grønt og rødt felt, uten tall, så skal sikkert også tempgiver byttes. Årsaken er at måleren kommer på det røde feltet allerede ved ca 70 gr når den er sjøvannkjølt pga saltavleiring ved høyere temp, og derfor bare 60 gr termostat. Bygges den om til ferskvannkjøling og da med termostat på 75 grader, er tempmåler langt oppe på det røde feltet ved normal driftstempratur(80-85 gr), hvis ikke giver til tempmåler blir byttet til ferskvannskjøling. Kan jo være det som har skjedd, og de som bygde den om ikke har vært klar over dette. Hvis de ikke byttet tempgiver også, ble motoren altfor varm i deres øyne, og dermed satte tilbake den gamle termostaten for å senke tempraturen. Med giver for ferskvannkjøling blir måleren liggende midt på det grønne feltet ved ca 80-85 grader som er rett temp. Hvis det er martec du har er det sink på toppen av varmeveksler(sylinderen) hvis denne står loddrett. I ene enden hvis den står vannrett. Selve motoren vet jeg ikke om har noen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Luke Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Mange takk for et fyldig og godt svar, hegra. Tror nok ikke det er Martec jeg har. Men burde jo tenkt på det merket siden jeg en gang hadde en stor diesel rekkesekser med den veksleren.... den gang jeg hadde drive til å finne ut av ting sjøl. Vel, min har et radiatorlokk (må ha tak i et nytt...)som ser ut som på biler. Kanskje VP siden den har samme grønnfarge som motoren - får vel sjekke. Det ser uansett ut som jeg bør finne en egnet termostat som åpner senere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.