Jump to content

Nidelv 24 eller Sollux 24?


PolyUretan

Hvilken båt er "Best" synes du?  

50 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Etter min smak er Solluxen uten AC omtrent lik som Nidelven. Med AC synes jeg det blir litt trangt på uteplassen.

 

Nidelven har køyer i kabinen som er praktisk.

 

Ellers er det vel 2 gode båter begge to, selv om jeg heller litt til Nidelven, men Solluxen er vel kanskje noen knop raskere?

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stemte Nidelv, ene og alene fordi jeg liker Nidelv 24, har hatt en Nidelv 24 og at Nidelven vel er den romsligste av disse to. :thumbsup:

Men det er alltid ett men. :confused:

Soluxen som også er en fin snekke.

Er noe trangere.

Er mer lettdreven og du får høyere marshfart med mindre motor.(Bedre driftsøkonomi)

Solux 24 er vel rimligere priset enn Nidelv 24.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hadde Sollux 24 m/ akterkabin og Yanmar 33 i over 20 år. Veldig fornøyd med løsninger, billig i drift (nesten gratis). Veldig greit med akterkabin, den lengste sengen er på tvers der. Solluxen er en rask snekke med 30- 50 hk.

 

Eller er det masse halvfabrikat ute og går med Sollux, Nidelvene er vel mer fabrikkinnredet? Jeg ville valgt en som var oppgradert og best mulig vedlikeholdt. En gjør neppe mye galt med å velge en av disse båttypene, kurante å selge igjen når den dagen kommer.

Link to post
Share on other sites

Nidelven vel er den romsligste av disse to. :thumbsup:

Dette kommer ann på... Nidelven har større cabin, og dermed mindre uteplass.

 

Jeg sto mellom disse valgene selv for noen år siden, og valgte Sollux ene og alene fordi det var større uteplass. I cabinen bare sover jeg. Men det var sollux uten AC da, med AC var uaktuellt for min del.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Egentlig så skal ikke akterkabinen brukes, til annet en lagringsplass. Jeg ser at Nidelvene uten rundsitter har ett lite lagringsrom baki der. Blir ikke uteplassen på solluxen veldig liten med så stor akterkabin?

 

Hvorfor er det så store forskjeller på baug og skroget generelt på nidelv og sollux, men dem har lik hastighet? Nidelv ser mer "klumpete" ut, mens sollux er mere slank.

 

 

 

Takk for svar av dere i dag :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener Nidelv er best av 2 grunner :

 

Bedre uteplass fordi den ikke har aktercabin.

Eget toalettrom. De fleste Solux med har dassen under senga i AC.Det er lite praktisk både hvis noen sover der og noen andre må på do, og hvis flere sitter ute og alt må omrokkeres hver gang noen skal ned i AC for å gå på do.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at Nidelvene uten rundsitter har ett lite lagringsrom baki der. Blir ikke uteplassen på solluxen veldig liten med så stor akterkabin?

Takk for svar av dere i dag :flag_bp:

 

Nidelven kom vel med buet sittegruppe i 77?. Ville absolutt valgt en med buet gruppe fremfor en med rett sofa(som jeg hadde)for uteplassens del. Noe lagerplass under seter er det uansett.

 

Uteplass i solux med AC? Hvilken uteplass? :giggle:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Du kan jo også se på Hanto 24 og Diana 700. Litt mer moderne planløsning med motoren helt under dørken, og byssa til babord. Men for all del, jeg kan gå god for Nidelv 24, har en selv :)

Dassen er trang, og det er litt lavt under taket i kabinen, men uteplassen er helt fantastisk.

Link to post
Share on other sites

Kan absolutt anbefale Sollux 24 med AC :thumbsup: Har det selv og er storfornøyd. Har selv en saltvannskjølt 33hk yanmar 3qm30 motor til båten og er en god motor så lenge man er nøye med vedlikehold og ikke har problemer med luft og det mellom tanken og motor. Med rett propell og det så er toppfarten rundt 10 knop med den motoren. Har hørt at man får den helt opp i 15 knop med 60hk motor. Må også nevne at jeg synes den går bra og stabilt når det er litt sjø og ruskevær :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...