Jump to content

skibsplast 550 med mercury 115hk, legger seg på siden


Emil Bru

Recommended Posts

Legger båten seg alltid over til samme side? Mange planende båter legger seg over mot vinden.

Propellen kan også være årsak til at båten legger seg litt over. Har du høyregående propell (med klokka, sett bakfra)vil propellen kunne gi et lite løft av båtens styrbord side- dermed krenger båten mot babord.

 

Formen på skroget har stor betydning for hvor lett båten krenger. Dypere v-bunn betyr ofte mer krenging :sailing:

Link to post
Share on other sites

er det uansett fart, eller bare på toppfart?

 

Har du hatt båten lenge, og har den alltid gjort det?

 

Slikt kan oppstå pga støpefeil (båt for tidlig ut av forma) , eller at den har stått lagret med for dårlig oppstøtting, slik at deler av bunnen blir litt konkav.

 

Ligger den helt bein ved stilleligge slik at vektfordeling er ok?

 

"frittliggende" vann som skvalper rundt i bunnen vil fort forværre ethvert slikt problem

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hmm tenkte å prøve litt mer neste gang sola kommer frem. men er det dobbel bunn på en slik båt?

og er motoren passelig til båten? kan det være nødvendig og justere "tilten" på motoren noe jeg kan kjøre fra sjåfør setet.

 

 

 

takker for alle svar ;)

Link to post
Share on other sites

Mener du at du ikke bruker å justere motortilten underveis? Det er en grunn til at det heter powertrim. :thumbsup:

Powertrim bruker jeg nesten hele tiden, for å justere for varierende forhold, så som fartendring og endring i bølger.

Hvis du ikke har brukt tilt/powertrim aktivt, kan det være at det er alt som trengs.

Link to post
Share on other sites

hvis motoren er tiltet for langt inn så vil båten ligge på nesa og lett kunne legge seg over på sida, spesielt i høy fart.

 

Rett bruk av trim vil kunne gi en mer behagelig gange , mindre vannsprut, bedre fart og drivstofføkonomi

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hmm, det har ikke noen av mine båter eller de jeg ellers har kjørt gjort, så det var jeg ikke klar over. At den bikker litt over til den ene eller andre siden når båten treffer vannet/bølger ved feil trim vet jeg jo, men ikke at den legger seg fast over.Det var nytt for meg

Link to post
Share on other sites

Det at båter (og spesielt båter med v-bunn) legger seg inn mot vinden har den enkle forklaring av at de blir blåst ut av kurs, og så legger seg inn mot vinden fordi vi må styre imot for å holde ønsket kurs og dermed kjører "i konstant sving"

 

For å verifisere dette , bare prøv å kjør med rattet rett fram i sidevind , båten vil ikke legge seg inn mot vinden før du begynner å styre mot vinden

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, nå var jeg utpå igjen, denna båten altså...

hadde med meg 2 stk kamerater, satte den tyngste i baugen, da ble det helt annerledes.

lurer på om jeg skal legge litt balast i fronten på båten, for motoren er vel veldig tung,

tar også inn litt vann, spruter fælt bak der. har tetta et hull som de amatørene som eide båten tidligere har laget, de lagde hullet for at styre stagget skulle gå ledig, dette resulterte med en flom i det ene kammeret med batteri i. det har jeg tetta med en "flosshatt" jeg sveisa sammen av noe rustfritt stål jeg fant.

men skal montere lense pumpe i båten, tenkte å stikke på biltema og kjøpe.

så får det bare komme inn, for jeg bare trykker på en knapp så forsvinner detta vannet

må vel bruke noen timer på å lære meg å kjenne denna doningen, føler meg enda ikke sikker på å kjøre en båt med så mye effekt.

Link to post
Share on other sites

båten er godkjent for 115hk, så vekta på motoren skal ikke være noe problem. Er det en rekke6 totakter?

 

Du skriver det spruter vann, spruter det opp rundt motoren da mener du?

 

Smart å tette hullet i motorbrønn med en "stålkopp" , de styreanordningene med rør i motorbraketten som er vanlig idag krever litt mer plass i bredden enn de gamle med kuleledd på motoren, men gir til gjengjelt også mindre dødgang på styringa.

 

Skal ikke være nødvendig med ballast i baugen på disse båtene, skibsplast har oftest god bæring i hekken. Blir bedre når du blir mer vant med båtenog bruk av powertrim. 115hk er mye krefter på en 18-foter dersom man ikke er vant med det.

 

Generelt kan man si: lav fart, motor helt ned/inn. Marsjfart: ca midt på. Hva som er optimalt varierer mao. med båtens fart, last samt vær og vind. Målet er at båten skal gå gjennom vannet på en harmonisk måte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ut fra hva du skriver tolker jeg det som at det var vekten i båten som gjorde at den la seg på siden? Dette er som jeg sa helt vanlig og er grunnen til at trimplan kom. Vektballansen sideveis merker man veldig godt og spesielt i plan og blir værre jo mindre båten blir.

Men når det gjelder å plassere vekt i baugen skal du klare å motvirke dette ved bruk av powertrim som Ivar beskriver i siste innlegget.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

var utpå idag, og hadde en fantastisk tid sammen med 2 venner ombord, vi fylte opp tanken for å prøvekjøre, vi kjørte å alt gikk strålende.Vi kjørte sikkert i 2 timer, kjørte 4-5mil. lå å crusa sånn i 70km/t og vi fikk draget på å kjøre, båten gikk rett og fint, helt til PLUTSELIG så slengern seg på siden, den ene kameraten min var nesten nedi vannet, jeg og han reagerer med å skrike rett ut, å han er faktisk litt båtkyndig så hele greia ble litt mystisk.

lurer på om motoren sitter feilmontert på noe vis.

men alt var så fint så lenge båten spilte på vårt lag, vi hadde liksom knekt koden på styringa, det var bare å eksperimentere med "trim"

skulle da tro at motoren skulle kunne justeres?

her sitter den fast med gjenomgående bolter.

 

det er en rekke 4-2takt;)

 

 

vet jeg framstår som en uvitende tulling, (i really know)

Redigert av Emil Bru (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og siden du nevner i et innlegg at båten under gange plutselig la seg over, er vel dette neppe den grunnleggende feilen. I såfall er motoren løs :)

Et lite tips til deg er også at du svarer på innleggene til de som prøver å hjelpe. Da blir det lettere å finne frem til feilen. Mange av spørsmålene her kan være et steg til en løsning... :)

Link to post
Share on other sites

var utpå med båten, greide å kjøre den veldig fint.

men da jeg svinger til venstre så legger den seg på siden(det er vel normalt) men når jeg svinger til høyre så ligger båten helt flatt...

motoren MÅ være feilmontert. nå har jeg tatt av motoren, og satt båten i EKSAKT vater, også skal jeg få motoren helt riktig.

har lest meg fram til hvordan detta skal væra så får satse på at det blir bra, MEN faen så tung en slik motor er! brukte en elefant og den ble for klein til løftet..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...