Jump to content

Vurderer kjøp av Joker S 30 (albin Ballad) , erfaringer?


kdtran

Recommended Posts

Hei godtfolk.

Jeg vurderer å kjøpe en eldre Joker S30 (1971 modell) , og ønsker noen innspill på hva jeg skal se etter. Båten jeg har sett meg ut ser ut til å være i svært god stand, alder og pris tatt i betraktning. Den har blant annet fått ny motor og rulleforstag m.m. i løpet av de siste 8 årene.

Jeg har vært inne på Albin klubben sin hjemmeside og lest meg opp litt, og mener båten bør kunne dekke våre behov.

Det jeg er noe usikker på er hvor utsatte disse båtene er for osmose angrep. Er det noen av dere som har noen formening om det?

 

Er det noe jeg bør være særlig oppmerksom på når/hvis jeg ender opp med å ta en titt på båten jeg har sett meg ut?

 

Hvor lett er det å komme til de tekniske installasjonene som rorstamme, gjennomføringer, el. koblinger etc for inspeksjon ?

 

Er det også noen som kan forklare en motorbåtmann hvordan en båt som har kjølvekten (blyet) støpt inn i skroget og ikke i kjølen kan ansees å være relativt rank og dertil god på skarpt kryss? (mener at jeg leste dette om båttypen ett eller annet sted) Jeg ville ha trodd at å plassere kjølvekten i skroget ville medføre lavere metasentrisk avstand / høyere tyngdepunkt og dermed dårligere høyde på kryss?

 

Lurer også på hvor lett det er å reve seilene på denne båten, hvordan den er å seile alene, samt hvor egnet den er for en særdeles båtvant familie med begrenset seile erfaring og 3 barn i alderen 0 - 6 år.

 

Takker på forhånd for tilbakemeldinger.

Kommentar fra moderator: Moderator har korrigert båttypen i tittel og innlegg. (Var Junker)
Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke så er det kanskje Suzuki her på forumet som skal selge båten du lurer på...?

Personlig så ville jeg nok sett etter en ballad istedet. Er vel en del ting som er forbedret siden S30 kom. Er hvertfall bedre ståhøyde såvidt jeg husker.

Osmose er det vel på mange av disse gamle båtene...

Link to post
Share on other sites

Mnja.

Joker S30 har utenpåliggende kjøl. Det er Ballad som har innstøpt kjøl.

Jokeren er bygget av de samme folkene som bygger Comfortina. Etter at Albin kjøpte formsettet kom de med sin egen versjon, Comfort 30. Den finnes også som Møre 30 og ÅH 30.

Kjært barn har mange navn.

Jokeren er en helt grei seilbåt. Hvordan den er å reve varierer fra båt til båt. Det er ikke to stykker som er helt like.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Den båten er nå så billig at jeg snart vurderer og kjøpe den for og selge motoren!

 

Fra fleip til alvor, selgeren(Suzuki) er en ærlig staut kar med tusenvis av innlegg her på Baatplassen.

Ville ikke nølt med og kjøpe den båten. Han delte i mange år sine erfaringer om alle oppgraderingene han gjorde med den.

 

 

Lykke til!

 

 

Mvh.

 

Barsk II

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...