Scand_550 Startet 29.Mai.2011 Del på Facebook Startet 29.Mai.2011 Har dere noen prosedyre utover vanlig oppstart når dere skal fyre opp motoren etter vinteren? kunne tenkt meg å kjøre opp oljetrykk med starteren men uten at motoren fyrer men vet ikke åssen jeg kan få gjort det enklest mulig. ikke sikkert det er så nødvendig heller..oljetrykket kommer vel kjapt etter oppstart. noen meninger om dette folkens?? Motoren det gjelder er Mercruiser 4,2 Mvh Ola Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 tror det skal gå fint å bare starte den.. Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Jeg ville ha kinnet motoren litt (20 - 30 sekunder) før du lar den starte. Dette bare for å få oljen opp gjennom motoren slik at smøringen er på plass når motoren starter. Jeg har også pleid å kinne motoren litt gjennom vinteren. Ca 1 gang per mnd bare for at oljen skal holde vitale deler smurt til enhver tid. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Det som er viktig er ikke å gi turtall med en gang. La det gå seg til. Du hører av og til på moptoren når alle lager har oljetrykk og det hele løper mykt. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Mariell Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Fyrer opp på tomgang, harker og hoster i noen få sekunder før den stabliserer seg på fin tomgang. Røyklegger hele havna ved første oppstart. Eneste jeg passer på er at det er gunstig vindrettning. Alt helt normalt når en VP 41A har stått stille noen måneder Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Eureka Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 På Mercruisere 120'n jeg hadde sto det i manualen at man skulle kinne motoren til oljetrykksalarmen gav seg. Hold da inne stoppknappen mens nøkkelen ble vridd om. Dog kinnet jeg bare -5 til 10 sekunder i gangen med pauser mellom. På VP D6-en er det ifølge verkstedet ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 29.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 På Mercruisere 120'n jeg hadde sto det i manualen at man skulle kinne motoren til oljetrykksalarmen gav seg. Hold da inne stoppknappen mens nøkkelen ble vridd om. Den er grei når man har stoppknapp. jeg stopper motoren med nøkkelen.. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Er denne motoren din en bensinmotor?isåfall bare å nappe av coliledningen. På dieselmotorer sitter det ofte en elektriskstoppmagnet på dieselpumpa,denne skal ha strøm for at motor skal starte,koble av el.kontakt på denne. Førøvrig har jeg liten tro på at dette har noe for seg,oljekanalene er nokså trange(lite volum og fylle opp) slik at det skal ikke mye tid til for å fylle disse slik at oljetrykket kommer igang. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Scand_550 Svart 29.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Dette er en Dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.