Krimart Startet 29.Mai.2011 Del på Facebook Startet 29.Mai.2011 Det er jo relativt sjelden det er noe problem med å få opp ankeret, men det kan jo hende at det kiler seg bak en sten, gammel kjetting e.l. Leste om Anchorwitch i et engelsk båtblad i påsken. Ser jo lovende ut, men er det noen på forumet som har prøvd denne? http://www.anchorwitch.com/in.php?Section=Home&Language=en Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Såg jo snedig ut den der. Spørst om den virker like bra kvar gong da? Kanskje noen som har gode hjemmelagde varianter å dele med oss? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 I morges dro jeg opp en skikkelig feit stein med ankeret, måtte hjelpe vinsjen for å få den opp men det gikk heldigvis greit, dette er ikke første gangen så jeg har noen triks på lur. det som pleier å funke er en stor sjakkel med ei snor i som tres over kjettingen og som sklir på kjettingen helt ned skaftet på ankeret, så gjør jeg slakk på kjettingen å haler opp ankeret opp ned med hjelp av sjakkelen og det som du har greid å fiske opp faller av. men i dag holdt det altså med muskelkraft. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 (redigert) Traff i fjor en nedlender. Han hadde alltid en lite blåse som via et tau var festet bak på ankeret og med den så du også hvor han hadde sluppet ut ankeret. Problemet sa han at vi var ikke kjent med den løsningen og i Risør var det en som hadde kjørt seg fast i den Redigert 29.Mai.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Krimart Svart 29.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Jeg bruker også ankerbøye av og til, hvis jeg ligger med tau mot land, men det er ikke særlig populært i en traffikert havn. Ligger man på svai - og vindend snur i løpet av natten (som den ofte gjør) er det fort gjort å havne over ankerbøya, med risk at man hekter tauet i propellen eller roret. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Er det noen på forumet som har egne erfaringer med Anchorwich? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 (redigert) Ingen erfaring men den ser snedig ut den der, har ankret 2 ganger med mitt nye kostbare anker og gang #2 så hektet jeg meg fast i en tykk kjetting og 2 tykke tau som lå på bunnen, fikk heldigvis opp hele stasen men det var så vidt vinsjen klarte å dra det opp, skulle hatt en eller annen løsning som alternativ til dykking eller ankerbøye Redigert 5.Juni.2012 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 I skulle hatt en eller annen løsning som alternativ til dykking eller ankerbøye Som i inlegg 3. Har berget mitt og andres med en kjetting stump og tau for å dra opp ankret bakfra. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Enzo Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 (redigert) Ja det der kan nok fungere for de som har Bruce-anker men jeg tror ikke det vil fungere like bra på et anker som er utformet litt annerledes Ankerstokken peker litt nedover jo lenger fram man kommer og da tror jeg en sjakkel eller noe man trer innpå vil skli bakover Redigert 5.Juni.2012 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TurboThomas Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Jeg driver med havfiske på dypet ofte ned på 600m. når vi fisker så skal vi ligge heil i ro så da dregger vi opp. Jeg bruker et 4kg bruceanker med 12m kjetting. Trikset er å feste kjettingen i feil ende på bruceankeret og lage en liten bukt på kjettingen før jeg stripser den fast i toppen på ankeret. Stripser er av type STOR og den ryker vist ankeret har satt seg fast og vi drar ankeret opp feil vei. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.