Jump to content

Gjennomlufting eller stengt båt?


BigCatch

Recommended Posts

Jeg har tatt steget fra 19 til 25 fot, frå ny påhengs til 20 år gml diesel, og har dermed brutt med alle prinsipper om enkelt båtliv og ikke kjøpe seg arbeid. Og iår er det første vinter på land.  Mye nytt å ta stilling til, og mange forskjellige råd å få. Håper jeg kan få "øse" av erfaringen som finnes her;

 

Skal jeg stenge alle luker og hive inn tørkesalt i for/akterkabin, eller skal

jeg la det stå åpent med god gjennomtrekk. (Puter er tatt ut)

 

Båten står under presenning med gammel kalesje.  Båten står i Bergen, med milde/våte vintre..

 

KOmmer garantert tilbake med flere spm...

Link to post
Share on other sites

La det stå "åpent" så luft kan sirkulere fritt.

Har båten på vannet i vinter og har savnet ventilasjon i min Nidelv.

Har i år løst dette ved å kjøpe en 12V datavifte, 20 cm med rør i 75mm, finerplate med 75 mm hull hvor røret er limt fast.

75 mm fleksibel slange.

 

Plate med rør og vifte er plassert i kabin.

Fleksibelt rør derfra og ut under kalesje og ut i friluft.

 

Enkelt, billig og god gjennomlufting :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her på Østlandet har vi kalde tørre vintre og min erfaring her er så mye lufting som mulig. Så mitt råd er at du lytter til de som har erfaring fra ditt område. Jeg har bodd i Bergen i mange år, men aldri hatt egen båt i vinteropplag der. Ikke hør på oss bortskjemte østlendinger men sjekk profilen til de som svarer og gjør deg opp egen mening ut fra det.

Link to post
Share on other sites

Hei, Jeg bor i Stavanger og har mye samme været.

Når teperaturen skifter så mye som her på vestlandet så er det store mengder med kondens som produseres både inne i båten og i diesel tanken.

Jeg og mange med meg har alltid full tank og så god lufting som mulig, uten å friste kjeltringene for mye.

 

Så mitt råd er, god lufting og full tank diesel.

Samt en skvett frostveske i doskålen og selvsakt på motoren, har du drev så ta dette av.

 

Bjørn

Link to post
Share on other sites

Kom i båten for noen dager siden, kondens over alt. Det dryppet og rant vann. :cryin:

Koblet til landstrøm, laderen på slik at defrostern kan stå på laveste trinn. Nå er båten helt tørr innvendig..

 

 

 

Lufting.. lufting ..lufting...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...