Jump to content

Mercury 10hk seapro 2t motor mister turtall (video) Hva er feil?


Sturee

Recommended Posts

Vi har en Mercury Viking 10hk som oppfører seg på akkurat samme måte.

Rundt 'dorgefart' kommer det regelmessige host, omtrent som om man skulle kutte tenningen et øyeblikk, før den kommer igang igjen.

Dette er en relativt vanlig feil som jeg har hørt på mange motorer.

Hadde det samme på en Yamaha 30hk 2-takt, og der forsvant det ved å stille maks fortenning.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro det har noe med tenningstidspunktet ja. Har du en tenningsprøvelampe du kan få sjekket det med?

 

Mulig det er noe med forgasseren også. At det er noe rusk som har tettet igjen noe.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Var sikker på at det måtte ha noe med drivstoff å gjøre. Det med tenningen fant jeg ut bare ved en tilfeldighet. Ville sjekke hva som skjedd med full fortenning, hadde ikke noe med å løse dette problemet å gjøre.

Brukte ikke noe lampe, satt bare helt i ende posisjon.

Den eneste forskjellen jeg kunne registrer var at det problemet forsvant. Så da lot jeg det bare være sånn. Det er 20 år siden og motoren går like fint enda.

 

Tviler likevel på at dette er den vanlige grunnen for denne feilen. Kanskje Droll vet noe mer?

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om problemet på min 7.5TB er borte, men når jeg kjøpte motoren hadde den tilsvarende lyder, men jeg testet den da bare i stamp.

 

Jeg tok av svinghjulet og gjorde rent, gikk over kontaktpungtene til coiler osv. Opplevde ikke noen problemer på den lille testturen jeg hadde nå for litt siden. Tror rett og slett det ble for mye irr og annen "suppe" rundt om det elektriske til at den fikk smell på alle taktene.

 

Får testet motoren min igjen når startsnora er bytta, da får jeg nok vite sikkert om lydene er vekke hos meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

På min thunderbolt 110(9,8hk) fra 1977, så var det mye irr og slikt på spolene. Kablene var også irret i stykker. Du kunne gått over alle koblingspunkter, og børstet/renset dem.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...