Jump to content

Ca forbruk, 20 foter med 5,7 liter Mercruiser?


jensemann2

Recommended Posts

Mellom 1 og 2 l/sjømil må du regne med. 1 liter tror jeg i så fall du skal være veldig fornøyd med. Vi har selv en Ninbus 21 med 5.7 VP AQ260 og jeg målte gjennomsnittsforbruk for noen år siden. Tallene ligger på hytta, men det lå nærmere 2 enn 1 l/mil. Vi snakker altså om 10-dobbelt forbruk i forhold til en bil.

Link to post
Share on other sites

å dæven. Gikk som et lite helvete den båten da?

 

Ingenting går fort nok, båt og motor veide tørt 1000kg , gikk under ideelle forhold i 61.8knop gps (litt bølger)

Var stabil i den farten så man kunne sitte med en hånd på rattet og en på trottlen... merket ikke farten så mye annet enn vind så ikke så utfordrende å kjøre mot små speedbåter som gjør det samme..

 

Artigste med båten var aksen som var kjapp til innenbordsbåt å være...

Har liggende kompressorkitet enda jeg hadde tenkt å ha på den ,med det burde jeg rundet 70 greit. Kamerat hadde 350 med komp på sin goldfish 22 som er tyngre og den rundet 70 gps så burde gått greit

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som vet om det er forskjell på forbruket til en som er sjøvannskjølt i forhold til en som er ferskvannskjølt. Tenker da at den som har egen ferskvannkjøling kan jobbe under varmere/bedre temperatur, og dermed kanskje bruker mindre. Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Det er nok noe lavere forbruk på ferskvannskjølt ja. Men det er ikke enormt mye. Iallefall ikke på en 20ft. Tror ikke du skal henge deg opp i hvor mye båten bruker av bensin så lenge allt er iorden, en grov tommelfingerregel er at årlige kostnader ved båt er 10% av nypris...... dette varierer selvfølgelig mye avhengig av båttype, bruk og hvor mye du gjør selv. Gled deg bare over hvor enormt mye billigere en innenbords er enn utenbords i den effektklassen!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes forbruket er lite å bekymre seg om, sammenlignet med service på motor og drev samt løft, lagring, havneleie etc. Likevel svir det jo litt hvis man bruker båten mye og stadig vekk skal fylle 150 liter f.eks....

Men som det er sagt her tidligere: Bruker man mye drivstoff et år, betyr det at man har en fin sesong og har kost seg mye. Som ferie betraktet er det ikke så dyrt heller. Du kan tanke en del 150-liters tanker for det en familetur utenlands koster bare i flybilletter...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...