Jump to content

Vinduslekkasjer Sun Fast/Sun Od.35/37. Hvordan demontere vinduer?


Fanafjord

Recommended Posts

Bergen lever for tiden virkelig opp til sitt rykte som Norges regnhovedstad. En fordel er jo at båten virkelig testes for lekkasjer.

 

Hos min Sun Fast 37kommer vann ut på babord side - ut av brytere og stikkontakt i panelen under salongvinduene. (Nei, jeg vet det høres ikke bra ut. :headbang: ) Jeg har prøvd flere runder med Captein Tolleys creeping crack cure. Men det virker ikke skikkelig. Ser ut at lekkasjene kommer igjen så snart man seiler båten litt.

 

Noen som har opplevd dette? Jeg vet at andre har "tapet vinduene" og det hjalp visst. Men finnes det er en mer permanent og ikke minst penere løsning?

 

Jeg har sett etter mulighet å demontere vinduene uten at jeg lyktes. Vet noen hvordan man gjør dette?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

jeg vet ikke riktig hvordan dine vinduer er festet/seende ut men de har vel en kant/fuge etc mot skrog eller ramme.

 

Hvis du ikke lykkes med og demontere vinduene.. noe jeg forøvrig vil fraråde da det ofte medfører betydelig arbeid.

 

Tape opp rundt vinduer 2-3mm inn på glass og tilsvarende mot skrog slik at det dannes en "spalte"/fuge som er gjevn og fin rundt hele (pirkearbeid med maskering men vel verdt det til sluttresultat) ta så sika/tec7 i farge som matcer vindu eller skrog (hvit/svart) og fug "spalten",glatt ut med fuktet finger i såpevann slik at det dannes en homogen og rett fuge. Ta så av maskering forsiktig umiddelbart før massen herder og vips så har du lagd deg en helt vanntett pakning som ser orginalt ut og ikke bare en skjev og stygg sika streng rundt. :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Rådet til Thorlyn kan bifalles! Har måtte ty til den løsningen et par ganger ja.... Husk bare å avfette skikkelig før du legger på tapen. Gjerne flere ganger. Må være 100% tørt og. Er avhengig av å få skikkelig godt feste for å få det til å holde tett.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset. Tror jeg går for anbefaling av Thorlyn. Spalten mellom vindu og skrog er smal og der er en del skitt og grønske i den. Så jeg få prøve å regngjøre skikkelig med rødsprit først.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...