Jump to content

Garmin kartplotter: GPSMAP 521/526 eller 620?


tuttafatta

Recommended Posts

Planlegger kjøp av rimelig kartplotter til bruk i dagsturbåt langs Vestfoldkysten og har fått anbefalt Garmin GPSMAP 521/526. Men så oppdaget jeg GPSMAP 620 som visstnok er en kombimodell til både bil, båt og fottur i fjellet. Bedre skjermoppløsning samt touchscreen har den også. Noen som har erfaring med 620? Er den et smart valg pga. kombimuligheten, eller er det en dårlig ide å tenke kombi her? Noe viktig den mangler? (ser den ikke har MOB og AIS, hva nå det måtte være...) Jeg trenger ikke ekkolodd, for det sitter i båten fra før. Har ingen erfaring, så er takknemlig for gode råd generelt når det gjelder kartplotter :)

Link to post
Share on other sites

Har vært veldig fornøyd med både 520 og nå 521. Syntes dette er rimelige og meget bra plottere som holder til bruk i mindre farkoster på sjøen. Mange mener 620 m/touch-skjerm er noe mere utsatt for riper etc. i en mindre åpen båt (f.eks. skjærgårdsjeep o.l.), p.g.a. saltsprøyt, fiskeslo på fingre, etc. Veldig mange tilbud både på nettet og i butikken.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 620, den fungerer bra. Har slik beskyttelsesfilm på skjermen, hatt siden den var ny, så ingen erfaring med riper. Slik film koster 10kr på ebay, og kan byttes ved behov, noe jeg ikke har hatt enda.

 

Den har større skjerm og oppløsning enn 5xx, og det er praktisk.

Det som også er greit,siden skjermen ikke er større enn den tross alt et, er å flytte rundt på kartet med fingeren. Bruker det endel for å se fremover.

Når du vil over båteb igjen, er det ett trykk på en knapp, og en er tilbake over nåværende posisjon.

 

Angående ekkolodd, støtter den å vise data den får inn på nmea0183, og kan da gi dybdealarm om ønskelig.

 

TA

 

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Hei!

her er ein annan tråd på forumet her, om erfaringar med garmin 620 "Garmin GPSmap 620 - Erfaringer ". Her er eit innlegg eg hadde der.

 

Er veldig godt fornøgd med 620, brukar den om vinteren med topografisk kart i løypemaskin og på scoter for å halde eit løypenett på ca 5 mil oppe, har vore uunværleg av og til i 20m sikt oppå fjellet. Ellers i bilen og lastebilen med City Navigator kart og flyttbar bilkit med stemme og sist men ikkje minst i båten med Bluechart G2.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...