Jump to content

Anbefaling rimelig håndholdt VHF


Pam65

Recommended Posts

Mener det finnes en tråd om dette allerede.

Jeg personelig ville sjekket sende styrke og ikke kjøpt noen som sender under 5 watt.

 

Derimot så vil jeg anta at flertallet på baatplassen sverger til fast monterte, noe jeg personlig ikke forstår hvorfor da de hånholdte er gode nok til å dekke mitt behov som består i å reke langsmed vestlandkysten om sommeren :cheers:

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Icom IC-M35 som jeg er veldig fornøyd med. Kan stå på en hel dag med tri-watch, er helt vanntett og flyter. Billig er den ikke i forhold til noen andre bærbare, men sender med inntil 6 watt, der de aller fleste er max 5, og at den flyter er et stort pluss.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Nå har det vel nylig også kommet håndholdte med DSC. Var det ikke fra Garmin? I tillegg til fastmontert har jeg en Standard Horizon 750 håndtholdt, som har fått mange anbefalinger og mye skryt. Jeg føyer meg inn i rekken over de som synes den er bra

Link to post
Share on other sites

Noen i utenlandsk forum skriver at Yaesu, (Verex?) og Standard Horizon er samme radio.

Noen som vet?

 

Amazon har Standard Horizon HX851 , ca. 200 am. dollar

"Standard Horizon 6W Floating VHF with Glow In The Dark" http://www.amazon.com/Standard-Horizon-Floating-Glow-Dark/dp/B0036EW94C/ref=sr_1_8?s=sporting-goods&ie=UTF8&qid=1306887117&sr=1-8

 

Den har GPS også, men kritiseres for å ikke ha god MOB-fuksjon (mann over bord) av en som skriver en lang brukererfaring på Amazon.

 

Står ikke noe om CE-merking. For å aktivere DSC må MMSI-nummeret slås inn.

Er det slik at det bare er bestemte serienummere som Telenor Maritim godkjenner og gir ut MMSI-koder for?

 

Har ikke helt klart å forstå hvorfor det skal være beskyttet marked hvis radioen kan stilles inn til å ikke sende på uvedkommende kanaler.

Det er jo svært få kanaler vi skal benytte uansett.

Hvem godkjenner "løse" radioer, og er det mulig få utført det?

Kan Standard Horizon-radioene stilles inn eller programmeres til å utelate kanaler for brukeren?

 

Med de prisene som er her i landet virker det som noen har satt vilt-gjerde rundt bukken og havresekken?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen i utenlandsk forum skriver at Yaesu, (Verex?) og Standard Horizon er samme radio.

Noen som vet?

 

Yaesu, Vertex Standard og Standard Horizon er samme fabrikant som bruker forskjellige varemerker i forskjellige markeder. VHF for maritim bruk heter Standard Horizon. Jeg regner med at de har felles produksjon av selve radioenhetene for alle markedene der det er relevant.

 

Amazon har Standard Horizon HX851 , ca. 200 am. dollar

 

Hvis du prøver å kjøpe den får du beskjed om at den ikke sendes til din adresse (hvis du bor i Norge).

 

Står ikke noe om CE-merking. For å aktivere DSC må MMSI-nummeret slås inn.

Er det slik at det bare er bestemte serienummere som Telenor Maritim godkjenner og gir ut MMSI-koder for?

 

Appparatet skal registreres hos Telenor Maritim Radio med fabrikant, type og serienummer. Du får ikke konsesjon på apparater som ikke er CE-merket. Standard Horizons modeller for Europa har en E til slutt i modellbetegnelsen.

 

Hvem godkjenner "løse" radioer, og er det mulig få utført det?

 

Så vidt jeg vet er det i utgangspunktet fabrikantene selv som utsteder CE-merking og dermed garanterer at apparatet er i overensstemmelse med de tekniske krav som er gitt. Dermed er det vel ikke lett å få CE-merket et apparat som fabrikanten har laget for et annet geografisk marked når de allerede har en tilsvarende modell som er CE-merket.

 

Telenor Maritim Radio administrerer ordningen etter oppdrag fra staten.

 

Kan Standard Horizon-radioene stilles inn eller programmeres til å utelate kanaler for brukeren?

 

De aller fleste apparatene nå til dags kan programmeres. Man trenger programvare og en spesialkabel som normalt ikke selges til sluttbrukere, men som seriøse forhandlere har til eget bruk for å legge inn L-kanalene for apparater til lystbåter, eller F-kanalene for fiskere.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Yaesu vx-170 er vel en amatørradio, og ikke godkjent for maritimt bruk? Mulig jeg tar feil men..

Har en slik selv og er åpen radio som man kan programer de kanalene man vill ha. Bruker den i båten og når jeg flyr. Meget god radio med god sende effekt.

Link to post
Share on other sites

Kan varmt anbefale Yaesu vx-170. Knallgod radio på alle måter, batterikapasitet ved lytting er 4-5 dager, og er garantert vanntett.

http://www.jegershop.no/

Dette er en dårlig anbefaling! Selv om den er aldri så varm...

 

 

Yaesu vx-170 er vel en amatørradio, og ikke godkjent for maritimt bruk? Mulig jeg tar feil men..

:yesnod: Du tar ikke feil. Den vil ikke kunne bli godkjent for bruk i den maritime mobile VHF radio tjenesten av flere åpenbare grunner.

 

 

Har en slik selv og er åpen radio som man kan programer de kanalene man vill ha. Bruker den i båten og når jeg flyr. Meget god radio med god sende effekt.

 

Et raskt blikk på spesifikasjonene avslører at den ikke er egnet til båt:

 

specs.jpg

 

Et lite hint: Finn ut hva TX 144 - 146 (148) MHz står for....

Link to post
Share on other sites

@ Peter Claus. Jeg har en slik Radio Ocean fra Høcom som backup. Batteri tid er 2-3 dager i standby. Bruker jo mest den fastmonterte så ingen erfaringer i bruk med sendig over tid. Kjøpte den i tilfelle en blir tvunget i jolla. Greit å grabbe den med seg da. God høyttaler er det i den, med tanke på at den er håndholdt. Har hørt på et par som er mye dårligere lyd i og som koster det dobbelte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...