martin/monaco Startet 30.Mai.2011 Del på Facebook Startet 30.Mai.2011 Har en monaco 27, som er basert på et halco 26 skrog bare forlenget med en fot + en liten flybridge.. Den har en volvo penta Aq 40 med turbo som yter 165 hk. Har et volvo DP290 drev. Usikker på ka propeller som står på. (duoprop) Båten går i plan på rundt 13 knopp og marsjer med ca 15.. (3300 RPM), kjører ca 18 (3600 RPM MAX) (GPS målt.) Ser andre monacoer med samme maskin gjør opptil 26 knop. Lurer på hvorfor det er forskjeller og om et propell bytte hadde vært lurt og da i såfall ka type propeller eg burde byttet til??? vridning og størrelse som er optimal til denne type båt for å få litt mer fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Jeg synes egentlig farten du oppgir høres ganske normal ut. 165hk i en såpass stor båt og toppfart 26 knop? Det høres lite sannsynlig ut. Hvis oppnådd max turtall stemmer med det motoren er opgitt til så burde alt være i orden og du har riktig propell. Det du egentlig trenger for å oppnå høyere fart er en større motor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
martin/monaco Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 hehe.. jeg ser logokken.. men er det mulig å få større fart med kun propellbytte eller lignende så vil eg jo prøve det. har sett flere monacoer og halcoer med samme maskin og høyere fart.. tenker på vridning av propellene. Hadde en halco 19 med omc maskin med 120 hk. Denne hadde 15" propell. fikk max 18 knop. fikk et tips om å gå opp en tomme samt å forandre vridningen for å få bedre effekt. fikk SYKT mye ut telling på det.. marsjet på 21 deretter og maxet på 26. Lurte på om dette eller lignende var mulig ettersom flere båter med samme motor å drev går bedre.. Men en større maskin hadde ikkje vært dumt.. Men når motoren funker og det er en båt til under 200 000 så beholder eg nok den gamle.. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Har samme skroget, med AD41 med 189 hk. Klarer ca 26-28 knop på topp, men marsjer på 20 knop og 3100 rmp... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ellida Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Hei. Ser det ligger noen slike båter ute på finn.no. Det er jo bare å ta en telefon til noen av dem som skal selge, og spørre hvilken propell de har på deres båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Ser du nevner at det er turbo på motoren, men hva med ladeluftkjøler. med 165 hk er jeg enig med at den skulle ha mer fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
martin/monaco Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 tenker du på intercooler???? vil den ikkje eventuelt bare gå lettere?? høyere turtall??? står i håndboken at 3300 rpm skal man ligge på ved marsjfart'!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Ja, jeg tenker på den. Uten intercooler har du ferre hk. Mener å huske at motoren da gir ca 130 hk. Det stemmer nok bedre med farten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NovaMan Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 (redigert) Du er sikker på at drevet er tilpasset motoren med riktig utveksling? Jeg kjøpte en Windy en gang hvor motoren var byttet fra bensin til diesel AQAD40B 165 hk, men hvor det originale drevet fremdeles satt på båten. Med dette drevet gjorde båten 12-14 knop, men etter jeg fikk byttet dette til et drev med riktig utveksling økte farten til ca. 25 knop. Redigert 31.Mai.2011 av BalticMan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
martin/monaco Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 har et dp 290 drev.. har ingen ide ka utveksling dette drevet har.. men samme type båt på finn med samme drev gjør 7 knopp mer en meg.. trudde 130 hk på Aq40 vr uten turbo og 165 hk med turbo???? har jo rett turtall i forhold til manualene som følger med motoren. Derfor eg tenkte kanskje vridningen eller størrelsen var feil. Tenkte kanskje noen hadde prøvd lignende/hatt problemer med lignende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Søkte litt her på BP for info om motoren og fann dette: "85 hk uten turbo, 124 med turbo, og 158 med turbo og intercooler". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
martin/monaco Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 hvorfor skriver alle at de har 165 hk?? eller 130 hk i sin AQ 40??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Ja, ser nå det samme som du sier at den er på 130 hk med turbo og 165 hk med turbo og intercooler. Beklager. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Volvo Penta AQD40 er oppgitt til 124 hk, på AQAD40 spørs det litt på om du har en "A" eller "B" motor. Har du en AQAD40B er den på 165 hk, men hvis du har AQAD40A har den 155 Hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 (redigert) Det må vell kunnes forenkles og si det slik: Hvis motoren din jobber lett (selv med mye last), kan du sette på større propell eller en med annen stigning. Hvis motoren din jobber normalt/hardt så er det ingen vits. Å sette på større propell på båt er som å sette på større hjul på en bil, du kommer til et pungt hvor du ikke klarer å trekke lasta opp i fart. Andre ting kan jo være om du har mye groe under båten, eller har du kanskje 800kg med "daulast" så kan du kanskje hente litt dær også Redigert 1.Juni.2011 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 (redigert) En Windy 27 med AQAD40B greier ca 22 knop http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=14812938 Monaco 27 har vel ikke så dyp v-bunn og greier da sikkert et par knop mere. Redigert 1.Juni.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
martin/monaco Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 takker for meget gode svar og tilbakemeldinger her folkens. skal ha båten på slipp om ikkje så lenge.. skal då notere ned propell info og se ka den går med etter bunn behandling.. takker for god hjelp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.