Jump to content

Monaco 27 med VP aq40, kun 18knop mens andre går 26 knop


martin/monaco

Recommended Posts

Har en monaco 27, som er basert på et halco 26 skrog bare forlenget med en fot + en liten flybridge..

Den har en volvo penta Aq 40 med turbo som yter 165 hk. Har et volvo DP290 drev. Usikker på ka propeller som står på. (duoprop)

 

Båten går i plan på rundt 13 knopp og marsjer med ca 15.. (3300 RPM), kjører ca 18 (3600 RPM MAX) (GPS målt.)

Ser andre monacoer med samme maskin gjør opptil 26 knop. Lurer på hvorfor det er forskjeller og om et propell bytte hadde vært lurt og da i såfall ka type propeller eg burde byttet til??? vridning og størrelse som er optimal til denne type båt for å få litt mer fart.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes egentlig farten du oppgir høres ganske normal ut. 165hk i en såpass stor båt og toppfart 26 knop? Det høres lite sannsynlig ut. Hvis oppnådd max turtall stemmer med det motoren er opgitt til så burde alt være i orden og du har riktig propell. Det du egentlig trenger for å oppnå høyere fart er en større motor...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hehe.. jeg ser logokken.. men er det mulig å få større fart med kun propellbytte eller lignende så vil eg jo prøve det.

har sett flere monacoer og halcoer med samme maskin og høyere fart.. tenker på vridning av propellene.

 

Hadde en halco 19 med omc maskin med 120 hk. Denne hadde 15" propell. fikk max 18 knop. fikk et tips om å gå opp en tomme samt å forandre vridningen for å få bedre effekt. fikk SYKT mye ut telling på det.. marsjet på 21 deretter og maxet på 26. Lurte på om dette eller lignende var mulig ettersom flere båter med samme motor å drev går bedre..

 

Men en større maskin hadde ikkje vært dumt.. Men når motoren funker og det er en båt til under 200 000 så beholder eg nok den gamle.. :)

Link to post
Share on other sites

Du er sikker på at drevet er tilpasset motoren med riktig utveksling? Jeg kjøpte en Windy en gang hvor motoren var byttet fra bensin til diesel AQAD40B 165 hk, men hvor det originale drevet fremdeles satt på båten. Med dette drevet gjorde båten 12-14 knop, men etter jeg fikk byttet dette til et drev med riktig utveksling økte farten til ca. 25 knop.

Redigert av BalticMan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har et dp 290 drev.. har ingen ide ka utveksling dette drevet har.. men samme type båt på finn med samme drev gjør 7 knopp mer en meg..

 

trudde 130 hk på Aq40 vr uten turbo og 165 hk med turbo???? har jo rett turtall i forhold til manualene som følger med motoren.

Derfor eg tenkte kanskje vridningen eller størrelsen var feil. Tenkte kanskje noen hadde prøvd lignende/hatt problemer med lignende.

Link to post
Share on other sites

Det må vell kunnes forenkles og si det slik:

Hvis motoren din jobber lett (selv med mye last), kan du sette på større propell eller en med annen stigning. Hvis motoren din jobber normalt/hardt så er det ingen vits.

 

Å sette på større propell på båt er som å sette på større hjul på en bil, du kommer til et pungt hvor du ikke klarer å trekke lasta opp i fart.

 

Andre ting kan jo være om du har mye groe under båten, eller har du kanskje 800kg med "daulast" så kan du kanskje hente litt dær også :yesnod:

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En Windy 27 med AQAD40B greier ca 22 knop http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=14812938

Monaco 27 har vel ikke så dyp v-bunn og greier da sikkert et par knop mere.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...