Jump to content

Alverstraumen til Fedje - anbefalte plassar?


bjoris

Recommended Posts

Båten ligg på LitleBergen og er no ferdig for henting, til onsdag reiser me oppover heile familie og har heilt til søndag før båten må vere tilbake på Stord. Tenkte å gå opp Alverstraumen, besøke Lygre blant anna og gå til Fedje om veret er bra og så seile nedover igjen, kanskje då også tilbake via Alverstraumen, det ser flott ut der. Har surfa litt på nettet no, men det var litt vanskeleg å finne nøyaktig informasjon om servicebrygger og stader der ein kan ligg godt evt for natta også og få straum etc så tips mottas, har satt meg inn i tidevannstabellar og straum samt hurtigbåt ruter, men tips her mottas og gjern, når er straumen sterkast? Den kan bli opptil 6 knop, men kva er vanleg, er den så sterk no om dagen?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei

 

6 knop høres mye ut. Må vel være under spesielle forhold. Vil anta at 3-4 knop er mere vanlig.

 

Fra Lygra, så har du vel bare to alternativer med en seilbåmed høyde over 15m.

Bakkastraumen er vel en finere tur, men adskillig lenger enn å gå ut Hoplandsosen.

 

Mvh

Kenneth

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Hei

 

 

Fedje hamn er ikkje spesielt attraktiv.

Dersom det er maksvær så kan du ligga i Fyrsundet og ta ein spasertur opp til Hellisøy fyr.

Toska har fine uthamner. Hernar har butikk og er ein koseleg stad. (Vær ops på kraftlina i sundet.)

Rongevær er ein fin stad.

Nordøyane òg.

6 knop i Alverstraumen har aldri eg opplevd noko i nærleiken av.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

6 knop eller mer i Kilstraumen er absolutt vanlig. I Fonnesstraumen / Bakkastraumen er det meste jeg har opplevd rundt 4 knop. Begge stedene er det på det smaleste, under broene, det er sterkest strøm. Strømmen går S på stigende og N på fallende vann. Strømmen i Kilstraumen er veldig turbulent og kan være vanskelig å navigere med seilbåt, det er en reell fare for å bli tatt av strømmen og få alvorlige problemer. Men nå er det vel ikke noen større fare for at du kommer under broen uansett, så da er ikke det noen problemstilling. Fonnesstraumen / Bakkastraumen er helt grei å gå med seilbåt. Selv om strømmen er sterk, så er det relativt lite turbulens og den er uproblematisk å navigere.

 

Fosnstraumen, som gir den korteste veien til Fedje fra Lurefjorden, har jeg ingen erfaring med, men rapportene om opp til 6-8 knops strøm stemmer nok, og ser i tillegg at det er en terskel under broen, hvor dybden går fra 40 meter på utsiden til 20 meter på innsiden, som neppe gjør strømforholdene enklere med tanke på turbulens. Dog er sundet ganske bredt, så bortsett fra at du muligens ikke kommer gjennom så er vel ikke risikoen noe større for båt og mannskap.

 

Tidevannstabellen sier at det skal blir relativt store tidevannsforskjeller til helgen, så du kan nok forvente tildels kraftig strøm. Strømstille er vel normalt midtveis mellom flo og fjære. Men i disse sundene vil jeg tro det kan være noe avvik siden det er et stort basseng innenfor som sannsynligvis fungerer som en buffer,

og dermed kan introdusere en forsinkelse i forhold til den ideelle modellen.

Redigert av Smurph (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Alle disse strømmene skal du klare greit, med unntak av Lindåsslusene skal du ikke ha behov for å ta hensyn til strømmen annet enn for å maksimere egen fart... I Lindåsslusene er det strømstille ca. to timer etter høy/lav vann i Bergen, de øvrige relativt nært tidspunkt for flo/fjære.

Hvis du velger å gå inn til Lindås brygge vær oppmerksom på luftspennet med seilingshøyde 15 meter, betydelig større klaring ved å holde nært styrbordlandet på vei inn.

Fin gjestebrygge.

Kjelstraumen er også fin plass, til motsetning til Ask synes eg også Fedje er vel verdt et besøk.

Feste er litt utsatt for bølger fra passerende båter i forhold til overnatting.

 

Ellers gir hurtigbåtene melding på VHF før passering av de ulike strømmene så det er ingen problemer med å gå når du føler for det, lytt på kanal 16 så slipper du overraskelser, det er også andre båter enn hurtigbåtene som melder passering.

 

Hvis du forsetter over Fensfjorden eter å ha passer Kjelstraumen/Bakkastraumen så er det ikke så langt til Skjerjehamn, stedet er også vel verdt et besøk hvis tiden tillater det.

 

God tur :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

takk for mye bra info, hvordan er Alversund for overnatting, tenkte kanskje vi kom oss opp der onsdag kveld om ikke vi blir for sent oppe til båten... tror vi skal prøve å treffe medstrøm på turen, men det er jo spennende det også...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hvis du skal fortøye for kvelden i nærheten av Lillebergen, ville jeg gått over på andre siden til Isdalstø. rett nord for Knarvik.

der er det gjestgiveri ved sjøen og skikkelig bryggeanlegg. du kommer jo ikke noe serlig nordover, men Alversund tror jeg ikke har noen gode plasser.

 

Mvh

Kenneth

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Alversund tror jeg ikke har noen gode plasser.

Hva med den gamle betongkaia på holmen rett nord for Hundeskjæret i Alverstraumen. Jeg mener å ha lest at det er ei tidligere anleggskai som nå kan benyttes. Jeg har flere ganger tenkt på å prøve den, men har ikke gjort med tanke på potensielle problemer med strømmen der.

Link to post
Share on other sites

Hva med den gamle betongkaia på holmen rett nord for Hundeskjæret i Alverstraumen. Jeg mener å ha lest at det er ei tidligere anleggskai som nå kan benyttes. Jeg har flere ganger tenkt på å prøve den, men har ikke gjort med tanke på potensielle problemer med strømmen der.

 

 

Det er jo en mulighet. det er jo ikke så mye trafikk og bølger der på kveld og nattestid. Fra Lillebergen til Alverstraumen, er det jo ikke lange stykket ca.30 min. Da kan en jo like godt ligge komfortabelt i brygger ved Isdalstø.

Hvis ikke Fjordsailing har en ledig brygge på Lillebergen.

 

Mvh

Kenneth

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Bjoris

glem overnatting i Alverstraumen! Strøm kan du se bort fra. har gått der utallinge ganger med seilbåt, uten å tatt hensyn til dette.

 

Om du kun ønsker å komme deg ut av bryggen på Onsdag, gå rett over sundet til HÅØY. (200m) . Der er 2 kaier, anbefaler den lille trekaien. Dette er ett friluftsområde, som er topp for barn. Det er en flott turvei opp til toppen, som gir deg en flott utsikt. Det er også fint å ligge på svai, eller med hekkanker ute. (væravhengig)

 

Om du går nordover i Alverstømmen, vet ikke jeg om noe særlige havner før Feste (ca 1t). Der er butikk og diesel, og gjestekai. Egentlig ikke noe bra sted å overnatte, da det er mye trafikk forbi. Men området nord for Feste, er mangen flotte uthavner.

 

På lygra er det noen kaier, men de er ikke topp å ligge ved når det er litt sjø. Også en del trafikk forbi. Rett vest av Lygra er det noen flott uthavner.

F. eks her: N 60° 41.237', E 5° 5.503'

 

Skjerjehavn er en flott plass, om du ønsker å gå så langt nord.

http://havneguiden.no/id/29069?havn=1728&grp=39,40,1728&cc=1

 

Fedje er alltid hyggelig:

http://havneguiden.no/id/29069?havn=1720&grp=39,40,1720&cc=1

 

Uttoska vågen er vi ofte, flott uthavn:

http://havneguiden.no/id/29069?havn=1713&grp=39,40,1713&cc=1

(vær obs på skjæret akkurat der 7 tallet er)

 

 

Herdla har kai og strøm. Øyene på innsiden har mange muligheter.

Link to post
Share on other sites

En annen fin uthavn nord om Feste er vågen øst om Kalven mot Lurefjorden, eller Kalvsundet som det heter. Med seilbåt må du gå nordom Kalven og sørover til Kalvsundet. Husk at det er urent i innløpet, men ikke noe problem om man følger med. Området tilhører Lyngheisenteret, og er du heldig kan du benytte en liten flytebrygge som ligger der. Fra Kalven til Fedje har du en fin dagstur.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk igjen for mange gode råd, da er det bare en fotballkamp som gjenstår for eldstemann så det blir seint før vi er i båten på LitleBergen og ligger nok i havna der, båten ligger godt der til i morgen. I morgen er målet Alverstraumen, sikkert et stopp på Feste om der er åpen butikk og så får vi håpe det er vær til å legge til ved Lygra, slekt som stammer derfra så det hadde vært moro å vært i land der og sett seg litt om, men forstår det er mye bevegelse i denne betongbrygga og liten plass så vi får se... Videre da blir det enten videre til Fedje eller alternativt å gå til Kilstraumen torsdag kveld. Da har vi valget mellom Skjærjehamn eller Fedje fredagen, returen til LitleBergen må skje innen rimelig tid lørdag siden både bil og båt må tilbake til Stord... De 55 nautiske tilbake blir singelhanded som jeg gjorde oppover, kjekt å ha mange timer i båten alene også, kanskje jeg sinker meg til Bergen laurdag kveld, men jeg er så kveldstrøtt at det er nok lite vits:)

 

Vel, skal rapportere når vi er tilbake og bloggen: www.bjoris.blogspot.com blir nok oppdatert underveis via mail, det er veldig enkelt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...