Jump to content

varmgang vp AQ40


martin/monaco

Recommended Posts

Klarte å kjøre motoren varm (100+++ grader) og etter dette (topp pakning og lignende overlevde) så går motoren seg varm ved hard kjøring. dvs. 3300 omdreininger, der motoren før låg på beint 80 grader stiger den til jeg sakker av igjen.

Da faller tempraturen ned igjen til 70 grader. Noen tips???

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt om på disse motorene at zinkanodene kan "løsne" og tette kjølesystemet. Kan det være en idè å sjekke dette. Jeg vet ikke hvordan man undersøker det, men det er det sikkert noen som kan forklare.

Det er korrekt at det kan være biter av zinkanodene som har løsnet. For motorkjølingens del er det enkleste å demontere platen som zinkanoden er festet i på varmeveksleren. Du vil da se rett inn i kjølekanalene og kan gjøre en enkel inspeksjon og fjerne det som er løst. Utvis forsiktighet med kjølekanalene.

 

Forøvrig så skriver du at kjølingen tidligere var ok. Tror nok det er noe mer ekstraordinært som har skjedd. Hva stiger tempen til nå når du passerer 3300 o/min? Jeg mener at termostat nr to (det er to termostater på disse motorene) åpner ved 86 grader.

Sakset dette fra manualen:

Termostater

Typ....................................................................................................... Vax

Antal .................................................................................................... 2

Termostaten med luftventil börjar öppna vid ........................................ 68–72°C

fullt öppen vid ...................................................................................... 78–82°C

Termostaten utan luftventil börjar öppna vid ........................................ 74–78°C

fullt öppen vid ...................................................................................... 84–88°C

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Det må være en grunn til at den gikk varm første gangen. Mest sansynlig ligger årsaken i sjøvannsystemet. Gå gjennom dette del for del. Selv ble jeg lurt av S-slangen bak på drevet, dette gav ignende symtomer som du beskriver.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Prøv å backflushe slangen i fra der den går inn på sjøvannspumpa. Kople på en vannslange eller luft og blås godt ut av systemet før motoren. Det kan ligge dritt/ rester av plastpose e.l i slangen eller i rista på kjølevannsintaket under båten.

 

Sjekk også at kranen / kuleventilen på inntaket virkelig er 100% åpen. Noen ganger kan kuleventiler låse seg i halv åpen stilling.

 

Evt ta av endelokket på kjøleren og sjekk at alt ser greit ut. Systemrens fjerner ikke alt som kan tette en kjøler.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...