martin/monaco Startet 30.Mai.2011 Del på Facebook Startet 30.Mai.2011 Klarte å kjøre motoren varm (100+++ grader) og etter dette (topp pakning og lignende overlevde) så går motoren seg varm ved hard kjøring. dvs. 3300 omdreininger, der motoren før låg på beint 80 grader stiger den til jeg sakker av igjen. Da faller tempraturen ned igjen til 70 grader. Noen tips??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Sjekk sjøvannsfilter & impeller, samt termostat på ferskvannsiden.. Ellers kjør systemrens på både sjøvann & ferskvannside. Alle motorer har godt av en rens i ny og ne. Blir sjøvannet for varmt vil det begynne å krystallisere seg. ikke bra! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Jeg har hørt om på disse motorene at zinkanodene kan "løsne" og tette kjølesystemet. Kan det være en idè å sjekke dette. Jeg vet ikke hvordan man undersøker det, men det er det sikkert noen som kan forklare. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BjornLie Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Jeg har hørt om på disse motorene at zinkanodene kan "løsne" og tette kjølesystemet. Kan det være en idè å sjekke dette. Jeg vet ikke hvordan man undersøker det, men det er det sikkert noen som kan forklare. Det er korrekt at det kan være biter av zinkanodene som har løsnet. For motorkjølingens del er det enkleste å demontere platen som zinkanoden er festet i på varmeveksleren. Du vil da se rett inn i kjølekanalene og kan gjøre en enkel inspeksjon og fjerne det som er løst. Utvis forsiktighet med kjølekanalene. Forøvrig så skriver du at kjølingen tidligere var ok. Tror nok det er noe mer ekstraordinært som har skjedd. Hva stiger tempen til nå når du passerer 3300 o/min? Jeg mener at termostat nr to (det er to termostater på disse motorene) åpner ved 86 grader. Sakset dette fra manualen: Termostater Typ....................................................................................................... Vax Antal .................................................................................................... 2 Termostaten med luftventil börjar öppna vid ........................................ 68–72°C fullt öppen vid ...................................................................................... 78–82°C Termostaten utan luftventil börjar öppna vid ........................................ 74–78°C fullt öppen vid ...................................................................................... 84–88°C Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post Share on other sites More sharing options...
martin/monaco Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 stiger å stiger... kan ikkje ligge på 3300... må ligge på 3000.. då ligger den på rundt 90... men kan kjøre perioder på 3300. då stiger den til 95. (då sakker eg av.. vil ikkje presse den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Etter at den har vert så varm bør du først bytte kjølevann og frostveske. Når du da har luftet kjøleanlegget kan du teste om den fortsatt blir for varm. Det beste er å skifte termostaten i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Det må være en grunn til at den gikk varm første gangen. Mest sansynlig ligger årsaken i sjøvannsystemet. Gå gjennom dette del for del. Selv ble jeg lurt av S-slangen bak på drevet, dette gav ignende symtomer som du beskriver. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
martin/monaco Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 takker for kjempe gode tips... :) GLEDER meg til å få båten i orden til sommeren :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
martin/monaco Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 no har eg kjørt systemrens på maskinen og sjekket termostatene. ingen av disse to tingene var det.. klare for nye tips??? :p Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Prøv å backflushe slangen i fra der den går inn på sjøvannspumpa. Kople på en vannslange eller luft og blås godt ut av systemet før motoren. Det kan ligge dritt/ rester av plastpose e.l i slangen eller i rista på kjølevannsintaket under båten. Sjekk også at kranen / kuleventilen på inntaket virkelig er 100% åpen. Noen ganger kan kuleventiler låse seg i halv åpen stilling. Evt ta av endelokket på kjøleren og sjekk at alt ser greit ut. Systemrens fjerner ikke alt som kan tette en kjøler. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.