Jump to content

oppgradering fra 4hk til 5 hk???


SRA

Recommended Posts

Leste dette på Båtmagasinet, stoler ikke helt på kilden,

stemmer dette?

er det noen her som har erfaring/gjort dette??

 

Litt usikker på om det er lurt å gjøre dette mens man fremdeles har garanti/rekl.rett

 

Utklipp:

Tips om oppgradering fra 4hk til 5 hk.  

På tide å sjekke om plomben på påhengsmotoren er tatt? Har du en Mariner eller Mercury ( japsemotor), feks 4hk kan du lett oppgradere den til 5 hk. Det er 1 viktige hk for både den lille/ store gutten og ikke minst jenta i ombord. Fjern motordekslet.Skru løs forgasseren og løsn staget til choken og løsn gasswiren. Ta vekk forgasseren, slik at du kan se inn i innsugningsrøret. Her ser du en metallplate som dekker delvis innsugningsrøret. Den er delt i to, øvre og nedre halvdel. Den nedre er løs og kan beveges innover. Den øverste delen er fast. Du tar en trepinne og setter mot øvre del og slår forsiktig (venstre side på plata ca 1cm innover), slik at den løsner i holdet . Skyver du forsiktig på den nå, kan du se at den er løs og vips hele 1HK mer.

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Re: Piruto

 

Tror ikke det har med avgifter å gjøre, det er ikke HK avgift på motorer under 10 HK.

Men  forhandleren fortalte meg da jeg kjøpte min 4 hk Yamaha at de bevisst "skjulte" 1 hk

slik at når man kappkjørte med et av de konkurerende merkene, så ville Yamaha vinne.

Dette skulle igjen føre til at alle skulle bli imponert, og kjøpe Yamaha neste gang.

Rart salgstriks spør du meg...... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Når jeg kjøpte min Mariner 4 for ca 5 år siden så fikk jeg tilbud om ombygging til 5hk og ekstra tank. Dette gjorde jeg. I dag har jeg en vender for innebygget og ekstra tank. Fungerer utmerket, og jeg har 5 hk. Det var stort set tanken og kranen (venderen) som jeg måtte betale ekstra for. Dette gjorde faktisk forhandleren med stort sett alle som kom for å kjøpe en 4 HK.

Link to post
Share on other sites

hmmm... Blir litt forvirret av dette. Har selv en Yamaha 4 hk fra slutten av 90 tallet, og skulle gjerne vite om/hvordan det lar seg gjøre å få en HK mer.

 

Har nå tre forsjellige utsagn:

 

1) Det er en ekstra hemmelig HK og motoren yter egentlig 5 HK

2) Den kan bygges om til 5 HK (hvordan?)

3) Det er ikke mulig

 

Hva er riktig?

Link to post
Share on other sites


Lasse: hmmm... Blir litt forvirret av dette. Har selv en Yamaha 4 hk fra slutten av 90 tallet, og skulle gjerne vite om/hvordan det lar seg gjøre å få en HK mer.

 

Har nå tre forsjellige utsagn:

 

1) Det er en ekstra hemmelig HK og motoren yter egentlig 5 HK

2) Den kan bygges om til 5 HK (hvordan?)

3) Det er ikke mulig

 

Hva er riktig?


Den kan definitivt ikke bygges om.

Tror årsaken til forvirringen er at Mariner de senere år har benyttet Mercury på små motorer, disse kan tydligvis bygges om.

 

(Det jeg skrev over at Yamaha og Mariner er samme motor var iallfall slik en gang i tiden, har selv en 4hk Mariner som er identisk med Yamaha)

Link to post
Share on other sites

Litt av et mysterium dette. Men hvis vi holder oss til Yamaha

 

Dagens modeller i denne størrelsen er 4-taktere på 2,5 og 4hk. 5 hk finnes ikke lenger.

http://www.yamaha-motor.no/page.cfm?pageID=84050

 

Når denne generasjonen kom vet jeg ikke, men  1999 årgangen var fremdeles 2-takt, denne serien må ha vært i salg nærmere 20 år.

Disse hadde altså forskjellig blokk (sylindervolum) for 4 og 5 hk utgaven.

Eneste spec'en jeg fant var på en russisk side : http://www.yamaha-motor.ru/salon/motors/portable.htm

 

Ut fra dette våger den påstand at det som ble skrevet på BM forumet er feil. :crazy:

 

6 til 8 og 9.9 til 15 blir noe annet, de har alltid hatt samme blokk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...