SRA Startet 28.Februar.2003 Del på Facebook Startet 28.Februar.2003 Leste dette på Båtmagasinet, stoler ikke helt på kilden, stemmer dette? er det noen her som har erfaring/gjort dette?? Litt usikker på om det er lurt å gjøre dette mens man fremdeles har garanti/rekl.rett Utklipp: Tips om oppgradering fra 4hk til 5 hk. På tide å sjekke om plomben på påhengsmotoren er tatt? Har du en Mariner eller Mercury ( japsemotor), feks 4hk kan du lett oppgradere den til 5 hk. Det er 1 viktige hk for både den lille/ store gutten og ikke minst jenta i ombord. Fjern motordekslet.Skru løs forgasseren og løsn staget til choken og løsn gasswiren. Ta vekk forgasseren, slik at du kan se inn i innsugningsrøret. Her ser du en metallplate som dekker delvis innsugningsrøret. Den er delt i to, øvre og nedre halvdel. Den nedre er løs og kan beveges innover. Den øverste delen er fast. Du tar en trepinne og setter mot øvre del og slår forsiktig (venstre side på plata ca 1cm innover), slik at den løsner i holdet . Skyver du forsiktig på den nå, kan du se at den er løs og vips hele 1HK mer. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 28.Februar.2003 Del på Facebook Svart 28.Februar.2003 Dette stemmer hvertfall for Mercury, men du må også bytte dyse på forgasseren. Er du usikker på hvordan du skal gjøre dette, kontakt nærmeste Mercury forhandler, de gjør dette for en liten penge. Lykke til........................ Sitér dette innlegget Link to post
Piruto Svart 1.Mars.2003 Del på Facebook Svart 1.Mars.2003 :smiley:Heisan! Iflg. teknisk håndbok på 4 Hk. Yamaha skal denne motoren yte 5 Hk ved fult pådrag.... Dette må da kun ha med avgifter å gjøre, da det står 4 Hk på motordekselet Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 1.Mars.2003 Del på Facebook Svart 1.Mars.2003 Ettersom Havgapet skrev på Båtmagasinets forum så befinner han seg muligens her nå.Så da kan han kanskje komme med noe mere info? Sitér dette innlegget Link to post
Flem340 Svart 1.Mars.2003 Del på Facebook Svart 1.Mars.2003 Re: Piruto Tror ikke det har med avgifter å gjøre, det er ikke HK avgift på motorer under 10 HK. Men forhandleren fortalte meg da jeg kjøpte min 4 hk Yamaha at de bevisst "skjulte" 1 hk slik at når man kappkjørte med et av de konkurerende merkene, så ville Yamaha vinne. Dette skulle igjen føre til at alle skulle bli imponert, og kjøpe Yamaha neste gang. Rart salgstriks spør du meg...... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mars.2003 Del på Facebook Svart 1.Mars.2003 Den forklaringen var som du sier syltynn. Og selvsagt også feil. Yamahas "gamle" 4 og 5 hk totaktere er forskjellige motorer, og man kan ikke få noen 5hk ut av 4hk'en. 4hk er 83cm3, 5hk 103cm3 Disse motorene er også solgt som Mariner. Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 1.Mars.2003 Del på Facebook Svart 1.Mars.2003 Når jeg kjøpte min Mariner 4 for ca 5 år siden så fikk jeg tilbud om ombygging til 5hk og ekstra tank. Dette gjorde jeg. I dag har jeg en vender for innebygget og ekstra tank. Fungerer utmerket, og jeg har 5 hk. Det var stort set tanken og kranen (venderen) som jeg måtte betale ekstra for. Dette gjorde faktisk forhandleren med stort sett alle som kom for å kjøpe en 4 HK. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Mars.2003 Del på Facebook Svart 1.Mars.2003 hmmm... Blir litt forvirret av dette. Har selv en Yamaha 4 hk fra slutten av 90 tallet, og skulle gjerne vite om/hvordan det lar seg gjøre å få en HK mer. Har nå tre forsjellige utsagn: 1) Det er en ekstra hemmelig HK og motoren yter egentlig 5 HK 2) Den kan bygges om til 5 HK (hvordan?) 3) Det er ikke mulig Hva er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mars.2003 Del på Facebook Svart 1.Mars.2003 Lasse: hmmm... Blir litt forvirret av dette. Har selv en Yamaha 4 hk fra slutten av 90 tallet, og skulle gjerne vite om/hvordan det lar seg gjøre å få en HK mer. Har nå tre forsjellige utsagn: 1) Det er en ekstra hemmelig HK og motoren yter egentlig 5 HK 2) Den kan bygges om til 5 HK (hvordan?) 3) Det er ikke mulig Hva er riktig? Den kan definitivt ikke bygges om. Tror årsaken til forvirringen er at Mariner de senere år har benyttet Mercury på små motorer, disse kan tydligvis bygges om. (Det jeg skrev over at Yamaha og Mariner er samme motor var iallfall slik en gang i tiden, har selv en 4hk Mariner som er identisk med Yamaha) Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 1.Mars.2003 Del på Facebook Svart 1.Mars.2003 Hvis du går inn på denne linken, vil du finne at Mercury 4 og 5 hk. er like store motorer. Hnis du går inn på linken nedenfor, vil du finne at disse motorene er identiske. Da blir det som det er sagt tidligere enkelt å oppgradere fra 4 til 5 hk. Sjekk selv.................... http://www.marinepower.no/ Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Mars.2003 Del på Facebook Svart 1.Mars.2003 Fant denne: http://www.baatmagasinet.com/baatweb/webdi...73?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mars.2003 Del på Facebook Svart 1.Mars.2003 Litt av et mysterium dette. Men hvis vi holder oss til Yamaha Dagens modeller i denne størrelsen er 4-taktere på 2,5 og 4hk. 5 hk finnes ikke lenger. http://www.yamaha-motor.no/page.cfm?pageID=84050 Når denne generasjonen kom vet jeg ikke, men 1999 årgangen var fremdeles 2-takt, denne serien må ha vært i salg nærmere 20 år. Disse hadde altså forskjellig blokk (sylindervolum) for 4 og 5 hk utgaven. Eneste spec'en jeg fant var på en russisk side : http://www.yamaha-motor.ru/salon/motors/portable.htm Ut fra dette våger den påstand at det som ble skrevet på BM forumet er feil. 6 til 8 og 9.9 til 15 blir noe annet, de har alltid hatt samme blokk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.