Jump to content

Erfaringer med bruk av Garmin 7012, autopilot, VHF og radar


Amarone

Recommended Posts

Her er noen personlige erfaringer etter 1 års bruk av en komplett Garmin navigasjonspakke.

 

• Garmin 7012 kartplotter

• Garmin GHC 10 autopilot

• Garmin 18HD radar

• Garmin VHF 200

 

Samspill og integrasjon

 

Enhetene spiller sammen uten problemer og kan oppgraderes fra kartplotteren med et par tastetrykk. Alt kan sees og kontrolleres fra kartplotteren. Generelt vil jeg si at dette fungerer godt. Et problem er nøyaktigheten på kompasset som sitter i autopiloten. Dette kompasset benyttes blant annet til å vise COG og til radar overlay. Selv etter gjentatte kalibreringer av kompass blir dette ikke helt bra. Du må regne med avvik opptil 10 grader mellom GPS kurs og kompasskurs, og denne feilen gjenspeiles i feil i overlay og feil retning på kurslinjen. I praksis kan du glemme radar overlay. Etter at jeg installerte batterimonitor oppdaget jeg at Garmin pakken trekker opptil 3 ampere selv når alt er slått av, dvs det bør monteres en separat bryter som kan slå av all navigasjon når du ligger i havn. Dette var ikke gjort i min båt.

 

Kartplotter

 

Generelt er jeg godt fornøyd med denne. Hadde tidligere en Simrad CX 44 E, den nye Garmin er bedre på alle plan. ”Auto Guidance” fungerer utmerket, den er lett å stille inn, lett å legge opp nye ruter, jeg får enkelt opp alle data fra motoren (Volvo D4-300), den zoomer ganske raskt og den kan settes opp med ulike skjermkombinasjoner av kart, radar og ekkolodd. Vær obs på at touch skjerm gjør brukergrensesnittet enkelt, men når du kjører i bølger i 25 knop er det ikke lett å treffe riktig punkt på skjermen med fingeren. Det er en mengde ulike former for 3D visninger for kart og terreng. Min erfaring er at de er fancy men ubrukelige i praksis. Jeg har montert gjennomgående bronse svinger for ekkoloddet. I tillegg til at jeg da får sjøtemperatur gir det også mye bedre ekko fra bunnen. Jeg kan kjøre i 25 knop og fortsatt ha perfekt dybdegjengivelse dersom det ikke er for mye sjø. Satellittbilder som kan vises har liten eller ingen verdi, de har ikke nok oppløsning. Her er det så vidt jeg vet kun Furuno som har noe pratisk nytte.

 

Autopilot

 

Fungerer bra, lett å bruke, ”Shadow drive” er greit men ikke veldig viktig i forhold til mitt bruk. Som nevnt er kompasset ikke veldig nøyaktig, men autopiloten fungerer godt likevel. Ved kjøring i tåke eller i mørket er autopiloten mye bedre til å følge ruter enn det jeg klarer med manuell styring.

 

Radar

 

Fungerer, men oppløsning og funksjon er ikke noe å rope hurra for. Dersom den står i ”Auto Gain” kan jeg risikere å ikke se små båter eller bøyer. I praksis må forsterkningen justeres manuelt dersom det er mørkt eller tåke, men med litt trening gjør den nytten.

 

VHF

 

Fungerer bra, godt integrert med kartplotter. Sitter dog med en følelse at min gamle Simrad VHF med samme antennehøyde hadde bedre rekkevidde.

 

Totalt

 

Godt fornøyd, det fungerer, men rom for forbedringer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt 7012 et års tid.

 

Bruker den sammen med:

VHF 300 AIS

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=250&pID=28725

 

 

GFS 10

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=288&pID=11561

 

 

GSD 22.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=150&pID=288

 

 

Ekkolodd giveren er denne:

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=15493

 

Kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd.

Det hører med til historien at jeg har montert alt dette i en Ibiza 20 touring.

Link to post
Share on other sites

Hehe.. overkill er bare mellomnavnet..

 

Ikke meningen å kuppe tråden her altså, men må jo nesten komme med et bilde.

 

img_6281.jpg

 

Kassa er laget for å tas av enkelt med en nøkkel lås, slik at man kan frakte den trygt hjem hver dag.

Den alu dingsen på siden er holder til IPOD.

ibiza20.jpg

 

 

To optima bluetop batterier sørger for at jeg har nok strøm både til start og forbruk for en weekend på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...