Jump to content

Koblingsskjema for volvo tenningslås / kontrollpanel?


ArtVendalay

Recommended Posts

Kan se ut som jeg har gått på en lei smell... (ref en annen tråd jeg har hatt gående her de siste dagene om en B20 som ikke får gnist)

 

Etter å ha eksperimentert, målt strøm og herja i noen dager nå har jeg vel landa på at jeg har klart å rote dt til, mens jeg rydda opp i gammelt kabelkaos under dashen i vår.

 

Utgangspunktet mitt var å ikke røre noe av det som gikk inn under kontrollpanelet / boksen der tenningslåsen sitter.

Siden det var et sammensurium av koblinger som krysset hverandre og var skjøtet på hverandre har jeg antageligvis gjort noe som har fø#%et opp tenningen. :headbang::headbang::headbang::headbang:

 

Så mye for å lære gjennom å gjøre!!! :puke: :puke:

 

Har jo kun gode erfaringer med å søke hjelp her inne så prøver meg igjen.

Noen som kjenner igjen kontrollpanelet med tenningslås på bildet under? Jeg mener at dette skal være Volvovare (???)

Noen ideer om hvor jeg kan få tak i koblingsskjema for dette?

 

Det er kun marginale feil / mangler i koblingen - så håpte vel på å gjøre dette så smidig og "billig" som mulig - og forhåpentligvis få litt båtliv ut av sommeren også!

 

dasjh2.jpg

 

Dersom noen i Kristiansandområdet føler kallet til å se på floka sammen med meg er dere selvsagt hjertelig velkommen til det.

 

Frustrasjonsnivået her er godt over kokepunktet nå

Link to post
Share on other sites

Hvis det er tenningsbryteren som er problemet så er det vel ikke så mange ledninger det er snakk om. Har du noe bilde av tilkoblingene? Det er antageligvis bare tre ledninger på bryteren: en inn fra batteriene (30), en ut til coil , instrumenter o.a.(15) og en til starteren(50/S). Det vanlige er at 30 er rød og 50 er gul/rød. 15 kan være lilla eller noe. Og vi ønsker lykke til :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet skulle det vel kun være de tre ledningene du nevner på tenningslåsen (batteri, coil og starter). På dette panelet er det som du ser et par instrumenter (turteller og temperatur) + 2 brytere som tidligere har vært i bruk.

 

Under en større rydde operasjon i forhold til kabler og brytere har jeg vel kommet i skade for å frikoble en vital kabel (var en tur nede i båten netopp for å ta bilder under tenningslåsen og oppdaget denne nå. (den er grønn som alle de andre som går til instrumenter fra tenningslåsen og er merket med 15.) Det er også 2 ledige innganger/hannkabelsko festet til tenningslåsen - den ene brukes til drevliften(som ikke fungerer) og en som jeg mistenkte at den løse kabelen hadde stått på.

 

Jeg testet denne kabelen på begge de nevnte inngangene. Resultatet var at ledningen som går fra kondensator til coil + ledning fra kondensator til stift smeltet i løpet av 2 sekunder.

 

En logisk slutning er vel da at det er denne løse kabelen som skal gi strøm til coil??... og at utfordringen da er å finne rett plassering?

 

Under er noen bilder (tatt med iPhone i mørke - så kvaliteten er nok ikke optimal...

img_0546.jpg

img_0547.jpg

img_0548.jpg

 

Vet ikke hvor mye disse bildene forklarer. Men de gir vel et inntrykk av hvordan det ser ut. (Selv visste jeg ikke om logikken i at den røde 30 kabelen kommer fra batteri og at den hvite 50 kabelen går til starter osv... lærer noe nytt hver dag)

 

Under er et bilde av den løse kabelen jeg nevnte og de 2 ledige inngangene som forårsaket nedsmelting av kondensatorledning.

 

Noen kloke ideer om hva som skal til for å unngå denne nedsmeltingen?.... skal det ikke være en sikring inne i bildet her?

img_0550.jpg

 

Er alternativet med en ny tenningslås og å bare hooke på batteri, starter og coil en god løsning?

 

Det viktigeste for meg nå er å få liv i skuta og komme meg til sjøss!!! er jo meldt sommer på sørlandet til helga :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper den løse ledningen heter (1) og er signalkabel til turtelleren. Den er koblet til minus på coil. Har du satt +12v på denne vil nok noe brenne opp ja. Tenningsbryteren er jo merket. Ta den ut så ser du hva som står ved hver stift. Ledningene er jo merket. Sjekk også at kabelskoene sitter godt fast, de kan bli litt slappe og trenger en oppstramming.

Link to post
Share on other sites

Takker storveis igjen. Plussledningen som var koblet til den grønne løse ledningen var som du sa koblet til turteller.

Jeg splittet disse to (tok av den grønne kabelen som viste seg at går til coil.) - avgjørelsen var vel noe i retning av at det er viktigere med tenning enn turteller.

 

Sleit litt med å finne riktig stift på tenningslåsen. - En viste 12 v når tenning var skrudd av!!! og 0 når tenning var på.

 

Så plukket jeg av en og n kabelsko, fant til slutt en merket 15 (der stod turtallmåleren) jeg prøvde coilledningen der - og fyrte opp på første forsøk :flag:

 

Maskinen gikk rolig og fint på tomgang, men kvaltes så fort jeg prøvde å gi gass. Tente opp et 10 talls ganger, mot slutten kvaltes maskinen så fort den var kommet i gang.... fikk mye røyk og hosting ved et par anledninger.

 

Hadde samme trøbbel i fjor, etter MYE!!!!! kinning.

 

Er det ikke sansynlig at det har blitt litt overload av bensin og at det hjelper å la maskinen stå i ro et par timer med tennplugger ute for å lufte seg?

Link to post
Share on other sites

har stifttenning ja. Ny stift og har hatt hjelp av en kar til å stille denne i dag. 0,4 mm med bruk av bladsøker

Ny coil, og nye pluggledninger.

 

Eneste jeg ble usikker på er om coilen får konstant strøm fordi den ble varm etter et kvarters tid med kabler på.

Jeg koblet da coilen via en bryter, for sikkerhets skyld.

 

Kan det tenkes at det er så enkelt som at det fremdeles kan være tendens til kondens og fukt i bensinsystem, evnt i bensintanken og derfor en noe rusten start? Eller er dette bare en naiv og håpende tanke fra meg.

 

Får forøvrig ny kondensator i morra, og tester denne også for ordens skyld.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...