Jump to content

Seilegenskaper på moderne båter vs eldre klassiske..


moosewine

Recommended Posts

Heisann,

 

Vi seilte Flødeseilasen i helgen, det blåste friskt(kuling), 2 båter knakk masten og flere seil røyk.

 

Over Kvaasefjorden hadde vi en Dufour 40 rett bak oss, denne mistet styringen i annenhver bølge og dreide rett opp i vinden, dette skjedde gjentatte ganger. Vi var begge på vei for å gå gjennom Ulvøysund, men når vi nærmet oss dreide han utover, antar at han var redd for å miste roret der inne hvor det er litt smalt. Dere som ikke er kjent så er det samme sted den yachten gikk på grunn forrige uke.

 

Er dette vanlig på moderne båter, vet at jeg ville ha synes det var ekkelt hvis man hele tiden mister roret?

.

Link to post
Share on other sites

Ja, mange moderne turbåter har grunn kjøl og ror ( praktisk i grunne havner) og mye av stabiliteten basert på bredt skrog. Ulempen er nettopp under slike forhold med kraftig vind og høye bølger at de lett mister rorgrepet, spesielt hvis det også er mye kraft i storseilet og lite forseil. Men det var flere moderne båter med også som klarte å holde kontroll, og de som turde heise spinnaker klarte seg best ved at de fikk seilsenteret frem og bedre holdt følge med bølgene.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Var dette på kryss er det vel bare å reve seilene, noe han sansynligvis burde gjort uansett; farten blir høyere om man ikke graver båten så langt ned i vannet at den bremser. Vi har tjent mye på å være litt tidlig ute med å reve når vi ser at det kommer en lavtrykksfront over området vi seiler regatta.

 

Et alternativ er at han ikke har hatt stramme nok seil, noe som også vil få båten til å legge seg mer enn nødvendig.

Redigert av oleandreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var på lens og det virket som om roret rett og slett kom opp i friluft på toppen av bølgen så vil tro at dette hadde skjedd uansett seilføring. Det å heise spinnaker for å seile fortere en bølgene når roret tydeligvis er så langt bak og grunt høres ikke ut som en god ide for meg. Men mulig jeg er litt forsiktig av meg :)

.

Link to post
Share on other sites

På lens og spesielt slør vil storseilet trekke båten mot vinden, mens forseil holder baugen fra vinden, så det hjelper faktisk. De som gjorde det uttalte at det var som om båten la seg på skinner. Men jeg er også enig med deg i at bred båt med grunt ror i hekken er en dårlig ide, og man må da ihvertfall reve storseilet.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Mange moderne seilbåter med bred hekk vil legge seg på nesen på mange vinder, og på lens vil de lettere kaste styringen enn eldre konstruksjoner. Dette gjelder mange Bavaria og andre båter med mye volum i akterskipet. Det kan hjelpe med to ror, men dette er ikke så vanlig.

 

Dufour 40 hadde jeg ikke trodd selv at var spesielt dårlig, men hvem vet.

 

Jeg skulle forresten være med på Fløden selv (har vært med flere år), men var forhindret denne gangen. Skjønte det var hardt vær!

Link to post
Share on other sites

Ble frisk seilas. Men heldigvis ikke helt vilt. Tror nok ikke det var vind og sjø som gjorde at mange hadde problemer med styringen. Tror heller det er problemer med feil balangse i seilføringen. Vi satte spinnaker rett etter Ulvøsund og gikk på skinner ned til rundingen. Vinden var stort sett mellom 11-14m/s og ved Reierskjær la den seg til 9-11m/s.

Link to post
Share on other sites

Det ble dessverre litt for tøft for barna ombord etter runding Gaasa for oss så når panikken satte inn på kryssen valgte jeg å gå inn for å kanskje få de med igjen. Synd, for jeg hadde en god følelse på at vi hang med, men følte det var viktigere at vi får med barna på tur igjen. Vi får ta det igjen neste år : )

 

Idag er det nye sjanser i onsdagsregattaen og på lørdag er det Tromøy rundt, noe for deg det Ravvdo!

.

Link to post
Share on other sites

Klart det er kjedelig å uavlatelig miste roret i disse moderne båtene ...

 

Men fra spøk og så videre ... vet ikke hvaslags Dufor dette var, men de nyeste går vel for å ha litt kvasse seilegenskaper og da hører jo dypt ror med. Men ingen båter tåler alt, og sjøen ble vel ekstra utfordrende inn mot land med grunnere vann osv. Seff har eldre og nyere båter ulike egenskaper, heldigvis, og de må seiles deretter. Generelt høres det ikke ut som forholdene burde være umulige for nyere båter. Men høres ut som flere har pusha grensene langt her, rigghavari osv.

Link to post
Share on other sites

Dette er egentlig en litt interessant diskusjon og problemet ligger vel gjerne i bredere og flatere hekk på nyere båter slik at de løfter roret lettere ut av vannet enn eldre båter.

 

Ser man da på gammel versus ny versjon av samme båt. eksempelvis hallberg-rassy 46 (som er 48fot) og etterfølgeren HR48 som er like lang men har bredere hekk og da vil man begynne å lure litt på om verden har gått framover når det skal seiles i skikkelig hardt vær.

 

 

HR48sailing10Szamer.jpg

 

Her er 46

http://www.hallberg-rassy.com/gallery/hr46/hr46-5-stor.shtml

Og et bilde på land

På 46foteren så er hekken i vannlinjen svingt inn betydelig mot noe smalere uttrykk, når båten heller over så vil det ikke være like mye bæring i hekken på den som det må være i HR48 slik jeg forstår det.

 

På unnavind så går det nok unna fortere med HR48 for de som ønsker det :smiley:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok den Dufouren hadde en kombinasjon av for grunt ror samtidig som det står for langt bak. Båten jeg seiler er det minst 2 meter fra hekken frem til roret så har aldri opplevd at det har sluppet. Men ved litt for mye seil på kryss hender det jo at den vil opp i vinden, men har aldri opplevd at den smeller rett opp i vindøyet.

 

Ang mastehavari så var jo det en Bavaria, så hadde nok ikke så mye å si hvor mye vind det var.. :wink:

.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...