Jump to content

Båtarbeid på land om sommeren - er det ok i din forening?


Mizar

Recommended Posts

Jeg har vært medlem av en båtforening på Østlandet i over 13 år og har et båthold som krever (og som jeg trives med!) at jeg gjør litt arbeid ekstra på båten min, slik at den blir litt finere for hvert år. Jeg synes dette er hyggelig bruk av en begrenset fritid, men det må kunne gjøres i ro og fred uten stress. Det er også nødvendig å ordne med forbedringene selv, uten å måtte gjøre dette på et kostbart båtverksted. Noen ganger skulle jeg helst ligge minst en måned lenger på land enn de fleste andre.

 

Dette er for meg en nesten like stor del av båtinteressen som å være på vannet. Det er forøvrig alltid noen andre i båtforeningen som også kunne ønsket å bruke god tid på båten mens den ligger på land.

 

I min båtforening opplever jeg at hvis man ikke får båten på vannet innen en viss tid i løpet av mai, blir man lett uglesett og "snakket om" på en negativ måte, ikke minst i forenings styre. For å si det kort og brutalt.

 

Hvordan er dette i andre båtforeninger og hva mener båtfolket om akkurat dette? -Er det ikke en del av et hyggelig medlemskap i en båtforening å kunne få lov til å arbeide mye med båten mens den ligger på land, kanskje til og med midt i sommersesongen - selv om det store flertallet selvsagt nyter båtlivet på vannet?

 

Det burde være veldig enkelt å legge til rette for slikt med tanke på plass, hensyn til eventuell forurensning el.l. på en del av opplagsplassen i de fleste fritidsbåthavner. Tilgjengelig plass kan selvsagt variere fra en forening til den andre, og er ikke tema for diskusjonen jeg inviterer til. Men er det plass på land, burde det være lov (- og regnes som helt normalt-) å bruke den også om sommeren etter min mening.

 

Spørsmålet er i grunnen: Hvor mye må hver enkelt båteier ligne på alle andre båteiere? Er man en dårligere fritidsbåteier enn andre, hvis man ikke er på sjøen fra mai til oktober hvert eneste år?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Står man ikke i veien eller opptar andres parkeringsplass burde det være grei skuring å stå på land så lenge man vil..

Spør styret i båtforeningen om det er spesielle grunner til at alle må ut innen mai. Mangel på dialog kan føre til mye unødig misnøye. Er båtforeningen klar over at du trenger mere tid grunnet utbedringer?

 

Sitter selv i styret i en båtforening, der må opplagsplassen ryddes slik at alle får parkeringsplass. Prøver dog å ordne ting slik at alle blir fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...