Jump to content

Hvordan rengjøre gjengrodd septikslange?


Medusa

Recommended Posts

Dersom du får slangen ut av båten kan du bøye/klemme/tråkke på den slik at avleiringene smuldrer opp. Jeg har hørt andre som har forsøkt dette med hell.

 

Men når slangen først er ute bør du vurdere å heller kjøpe en ny før montering igjen. Disse slangene har en tendens til å slippe gjennom uønsket odør etter hvert som de blir gamle. Det er godt mulig at en behandling som nevnt over fremskynder slik luktgjennomtrenging.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kommer igjen med den enkle håndkle testen.

 

Når du har slangen ute. legg ett fuktig håndkle rundt slangen. La det ligge på i 10 minutter. fjerne hånkle og lukt på det. Lukter det septik er det bare å bytte slange om du ikke vil ha septikklukt i båten.

 

Disse slangene holder i ca. 5 år før de begynner å slippe gjenom lukt.

Har ikke merket noe forskjell om jeg har handlet i båtutstyrsbutikk eller til 3 ganger prisen hos Tess. dritt lukta kommer uansett etter noen år.

Septikkslanger er en "slitedel" som bør byttes men jamne mellomrom.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hadde det samme problemet på min forrige båt. Jeg demonterte slangen og konstanterte at den var nesten helt tett. Den tette og kompakte massen bestod av reint salt som var et resultat av saltkrystallisering fra urin og sjøvann. Vanskelig å få ut, men med banking og bøying kom det ut til slutt. Jeg monterte på plass slangen igjen etter at jeg forseglet den med tape på utsiden. La ikke merke til at det kom lukt i ettertid. Denne slangen var min 15 år gammel. Synes derfor merkelig at det skulle være nødvendig å skifte slange hvert 5. år. Et godt råd som jeg fikk fra forumet er å tilsette litt eddik i doen og skyll forsiktig ned før du forlater båten etter bruk. Dette forhindrer krystalliseringen av salt. Det har virket godt til meg.

Link to post
Share on other sites

Støtter det som er sagt om å skifte slangen. Jeg ser det som en (av forferdelig mange) utgifter ved å ha båt med septiktank. Selv skiftet jeg slange for noen uker siden, det var lettere enn fryktet. Ettersom avleiringen som nevnt av flere skyldes kombinasjonen urin og sjøvann, prøver jeg nå en variant hvor jeg når jeg kommer til land etter tur kjører 4-5 liter ferskvann gjennom toalettet. Dermed skulle mesteparten av saltvann/ urin miksturen være kjørt til tanken, og så får vi se om det har noen effekt på levetiden av slangen. I alle fall var det en betydelig atmosfærisk forbedring å få skiftet slangen....

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp kommet hjem etter å ha demontert toalettet, da det ikke ville tømme seg. Det viste seg å være utløpslangen som var tett. Full av kalkavleiring. Demonterte slangen og slo den mot brygga, og fikk omsider åpning. Nå er den fri for avleiring, men oppdaget at skovelen i pumpa var delvis sprukket, så jeg undrer på om jeg skal kjøpe ny elektriske pumpe, eller et nytt toalett.

Link to post
Share on other sites

Kjører alltid godt med lunkent ferskvann gjennom systemet som siste gjøremål før en forlater båten. Siste skylling med litt godt såpevann(grønnsåpe). Hadde opp pumpa for impellerskifte, og var svært lite avleieringer eller andre umuskheter i slanger/rør.

Men hva er problemet med å skifte slanger hvert 5 år? Er jo ikke en haveslange vi snakker om og er vel en fordel med "fri flyt" til en hver tid her. Og samtidig, sørg for god lufting til tank. Tror mye av problemer med septik kommer av alt for kleiene slanger/luftestusser ut av tank.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Siden det var jeg som kom med den "5 års regelen". Selvfølgelig kun ca. tid. og er noe jeg har funnet ut etter snart 25 år med båt.

Begynner med hånkletesten etter ca.3 år. Etter +-5 år begynner eimen å komme på hånkle.

På nåværende båt som er en 87 modell, var ikke slangene byttet siden båten var ny, når jeg var på visning i 2008. Kan si at det kjentes. Selv om selger hadde luftet så godt han kunne før jeg kom på første besøk.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hva er NAB?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...