Jump to content

Generell kvalitetsoppfatning om Italienske Sportscruisere?


Captain Chaos

Recommended Posts

Har under jakten på grom-båten som jeg hele tiden har ment vært Bavaria 32/33/35 sport, kommet over en del Italienske båter som Cranchi Zaffiro (32-35), Gobbi, og Sessa C 35.

 

Er det store individuelle kvalitetsforskjeller på disse merkene? Årsmodeller som er aktuelle er 2004-2008.

 

Er det noen som utmerker seg i positiv eller negativ retning?

 

Hvordan oppfattes sjøegenskaper generelt?

 

Jeg har hatt litt skrekk for enkelte Italienske produkter, Italienske biler er noe herk (Hatt flere Fiat) (...Italienske motorsykkelprodusenter kjøper elektrisk anlegg av honda...:s

 

Alle betrakninger mottas med takk.

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Etter å ha vandret langs mange brygger (hobby) ser jeg at f.eks Sessa Key Largo har mindre kvalitet i detaljer enn norske og svenske båter. F. eks. rustne rekkverk, puter sprekker opp og gelcoaten blir gulere. Så kan man selvsagt spørre om eiere av italienske produkter skjøtter sine eiendeler dårligere, det vet jeg ikke.

Link to post

Jeg kjøpte en sessa key largo 19 i påsken. Har riktignok ikke fått prøvd den så mye ennå. Men synes italenske båter har finere design enn de fleste andre:) eneste problemet er vell hvite puter. Vanskelig å holde de fine.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

hadde draco før og nå hatt en gobbi315 i 4 uker og vært ute hver helg og for meg så virker det som utrolig bra kvalitet, ingen skrangling eller ulyder og tung og fin i sjø, har ikke fått kjørt i mye sjø enda, men kvalitet ellers virker meget bra,elektrisk ser også bra ut, og att den er helstøpt er gjør jo att den henger utrolig bra sammen, dette med lyse puter kan jeg være enig om att kan være en uting, men kan jo byttes ut også, jeg er strålende fornøyd foreløping,

Link to post

Jeg følermeg litt meningsberettiget om dette. :wink:

Jeg har hatt Bavaria 29, Marex 350 CC, og nå har jeg Gobbi 345. Jeg kjøpte Gobbien sent i høst, men pga. mye drittvær i vår har jeg fortsatt begrenset med erfaring. Så langt er imidlertid oppfatningen at Gobbi er bra kvalitet. Veldig solid, og bra løsninger. Tjukt skrog og masse sikerhetsdetalsjer Enkelte litt snåle, men dog. Finish og detaljer er ikke på skandinavisk nivå. Marex gav en større kvalitetsfølelse, og var mye mer gjennomtenkt. (Desverre for trang under dekk. Jeg elsket den båten) Gobbi er på samme måte som Bavaria et serieprodukt. Det finnes derfor lite spesialløsninger. De må du ordne selv. Jeg opplever uansett Gobbi som et bedre og mer bruksvennlig konsept enn Bavaria. Bavaria er solid, men det er for mange detaljer som ikke henger sammen. F.eks. at det ikke var mulig å sitte rett i førerstolen, og en kalesjeløsning fra helv....

Jeg kjørte også prøvetur med Sessa 35 i høst. Den båten syntes jeg var skikkelig ruskete sammensatt. Utvendig design mener jeg er best av Italienerne, men løsninger, finish etc. vil jeg påstå må være båtklassens lavmål. Cranchi skulle jeg prøve, men fant aldri noe eksemplar i den alder jeg søkte. Det påstås imidlertid at den skal være minst like "bra" som Gobbi. Litt mer "sært" design på interiøret i cockpit etter min smak, men det er smak og behag.

 

Mrk. Jeg har "Norsk" kalesjeløsning og blå puter i cockpit.

 

Min anbefaling; prøvekjør alle sammen selv :thumbsup:

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg kjørte også prøvetur med Sessa 35 i høst. Den båten syntes jeg var skikkelig ruskete sammensatt. Utvendig design mener jeg er best av Italienerne, men løsninger, finish etc. vil jeg påstå må være båtklassens lavmål.

 

Jeg føler meg også meningsberettiget om dette...

 

Det var min Sessa C35 som "Puffen" prøvekjørte i fjor høst. Det var ingen hyggelig opplevelse, og han slenger i ettertid ut grunnløse kommentarer som dette på Baatplassen i tide og utide.

 

Han og kona ankom i en skikkelig høststorm med over 15 sekundmeter vind, og øsende regnvær. Det var vanskelige forhold for prøvekjøring pga været. Ikke minst fordi kona er handicappet og kan ikke entre en båt fra noen annen posisjon enn badeplattformen. Og det viste seg å være svært vanskelig å få til. Vi holdt på i lang tid for å få manøvrert båten inntil en annen brygge slik at kona kunne løftes ombord, men ikke uten skrape på båten. Jeg var mentalt ferdig med dette paret på det tidspunktet og det var nok tydelig.

 

Prøvekjøringen foregikk som følger: "Puffen" setter seg bak rattet og kjørte full fart mot bølgene for å se hvor bra den gikk i 35+ knop i 15 sekundmeter!! Tror dere det bråkte? Med hamrende regn på kalesjen i tillegg? Når turen var over så kikket de ned i kabinen så var den turen over.

 

Ja, det var en ruskete tur, men derfra til å si at løsninger og finish på båten er klassens lavmål får begrunnes bedre.

 

Her er mine personlige meninger om løsningene:

 

Noen fordeler:

-Lettdrevet skrog med nydelige sjøegenskaper. Rask og stabil. Lav planingsterskel med god sikt.

-Veldig god uteplass. Stor sofa bak, plass til 2-3 i sofa foran som har utsikt forover under kjøring.

-Skikkelig stol til fører, ikke sofa

-Åpning i vindskjerm for enkel adkomst

-Hav av plass i motorrom, med skilleplater for bagasje

-Ryddig installasjon av alle komponenter. Sjekk f.eks. el-skapet og kablinger over alt!

-Meget stort bad

-Targa bakover

-Bra med skapplass, luker og lys

-Meget enkel kalesjehåndtering

-Stort kjøleskap, gode skap, gass m.m. i bysse

-Store tanker for "alt" gjør det enklere å ligge på øyene

 

Noen ulemper:

-Liten salong nede. Sessa har prioritert stort bad fremfor sitteplass

-Lite plass til TV-montering i kabin

-Ingen plass til innebygget kartplotter over 10 tommer

-Dårlige justeringsmuligheter for ratt og stol

-Litt mye italiensk design noen steder. F.eks. vannkran på badet er lekker, men noe upraktisk

-Dollbordene er litt smale fordi hovedadkomst er bak eller gjennom vinduet

-Lite kjent merke i Norge selv om C35 er en av de mest solgte båtmodellene i sin klasse i Europa

 

"Puffen", hvor er din begrunnete liste?

Link to post

Kvalitet og opplevd kvalitet er nok også i båtverdenen som i bilverdenen! men opplevd kvalitet trenger ikke være synonymt med kvalitet! Noen har jo bestemt seg på forhånd at amerikanske og Italienske båter er MYE dårligere enn skandinaviske båter! andre igjen liker sine Italienske disignbomber fordi dem er annerledese enn trauste skandinaver.. jeg har ikke erfaring med Italienske båter men rekner med det er også der stor forskjell på kvalitet og løsninger.. ser det nevnes hvite puter.. å bytte putesett er en relativt liten invistering i forholdt til både en ny og brukt båt, så det trenger man kansje ikke bry seg så hardt om..av utseende ssynes jeg ihvertfal Gobbi er fine båter samt at dem virker solide og løsningsorientert. Selfølgelig er løsninger litt annerledes når båtene er tiltenkt bruk i helt andre ongivelser enn det vi har langs norske kysten, men det er jo ikke dermed sakt at det er helt feil, før man får teata ut dette selv!

 

Som MC entusiast så er det ingen tvil om at Italienske sykler har en god del mere problemer enn trauste Yamaha Honda og Suzuki!. Har kjørt Honda CBR nedover Europa og dem som sto i vegkanten å skrudde var Ducati og HD, uten at man trenger å ta noe konklusjon mot båter så klart!

 

dere som liker italienske båter får bare prøve å teste ut dem forskjellige, men sjekk strømopplegg gjenomføringer og materialkvalitet på komponenter sikkelig, men det må man jo ellers gjøre også ved besiktigelse så klart!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg hadde en gammel cranchi, den hadde en del fiffige detaljer og et bedre design enn konkurrentene, synes jeg. Den gikk svært godt i sjøen og jeg var svært fornøyd. Men jeg var ute etter en helårsbåt og derfor måtte den vike plassen.

 

Cranchi er ett av europas eldste lystbåtprodusenter, fra 1871, jeg hadde ikke vært redd for å handle meg en.... men en ting må du passe på; at båten ikke er undermotorisert. Det har vært noen utgaver som godt kunne hatt litt mer effekt for å kunne gå lettere i vannet.

 

Lykke til i letingen.....

Link to post

Da jeg kikket på Cranchien vi nå skal ha, ble det nevnt at den hadde noe bedre takhøyde under dekk og under kalesje og targa i forhold til tilsvarende Gobbi. Dette har jeg ikke egenerfaring på, men var positivt overrasket over hvor mye plass det var i høyden...

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Veldig oppløftende og nå virker også informasjonen saklig og begrunnet. Syntes Sessa C35 er en flott båt, så da er det på tid med prøvekjøring av disse. Nå brenner penga på bok.

 

Chaos

Å gjøre en egen prøvekjøring er det beste. Slik jeg skrev i innlegget over.

Forøvrig så stemmer det at det var jeg og min kone som var på prøvetur med Sessaen. Jeg vil bare si meg svært lei for at jeg har tråkket folk på tærne. Det var ikke nødvendig av meg. Skrapen som er nevnt, tilbydde jeg meg å erstatte. Dette tilbudet står ved lag. Forøvrig så mener jeg å huske at jeg sa at det ikke var nødvendig med de ekstra manøverene for å få kona ombord.

Uansett ingen grunn til å krangle om dette.

Prøvekjøringen i full fart hadde som målsetting å se om det kunne oppnås maks. omdreinging. Det blåste friskt, men i det området vi kjørte i var det likevel ikke mer enn 30 - 40 cm. høye bølger. Sjøegenskapene og bankingen var det ikke noe å utsette på. Det jeg reagerte så negativt på, var håndtverket og materialene i innredningen. Betegnelse "klassens lavmål" var nok litt ufint av meg, og det er vel ikke nødvendig å lage en slik rangering. Jeg har imidlertid ikke sett noen andre produsenter som gjør det på denne måten. For å si det sånn.

 

Faktum var at ut fra bilder og omtale, så var jeg rimelig overbevist om at vi kom til å kjøpe en Sessa denne gangen. Utvendig design vurderer jeg som sagt til å være finest av Italienerne. Innvendig så ble jeg såpass overassket at jeg ombestemte meg så raskt som beskrevet. At andre kan oppleve denne båten annerledes, er helt OK.

Link to post
  • 2 år senere...

Jeg føler meg også meningsberettiget om dette...

 

Det var min Sessa C35 som "Puffen" prøvekjørte i fjor høst. Det var ingen hyggelig opplevelse, og han slenger i ettertid ut grunnløse kommentarer som dette på Baatplassen i tide og utide.

 

Han og kona ankom i en skikkelig høststorm med over 15 sekundmeter vind, og øsende regnvær. Det var vanskelige forhold for prøvekjøring pga været. Ikke minst fordi kona er handicappet og kan ikke entre en båt fra noen annen posisjon enn badeplattformen. Og det viste seg å være svært vanskelig å få til. Vi holdt på i lang tid for å få manøvrert båten inntil en annen brygge slik at kona kunne løftes ombord, men ikke uten skrape på båten. Jeg var mentalt ferdig med dette paret på det tidspunktet og det var nok tydelig.

 

Prøvekjøringen foregikk som følger: "Puffen" setter seg bak rattet og kjørte full fart mot bølgene for å se hvor bra den gikk i 35+ knop i 15 sekundmeter!! Tror dere det bråkte? Med hamrende regn på kalesjen i tillegg? Når turen var over så kikket de ned i kabinen så var den turen over.

 

Ja, det var en ruskete tur, men derfra til å si at løsninger og finish på båten er klassens lavmål får begrunnes bedre.

 

Her er mine personlige meninger om løsningene:

 

Noen fordeler:

-Lettdrevet skrog med nydelige sjøegenskaper. Rask og stabil. Lav planingsterskel med god sikt.

-Veldig god uteplass. Stor sofa bak, plass til 2-3 i sofa foran som har utsikt forover under kjøring.

-Skikkelig stol til fører, ikke sofa

-Åpning i vindskjerm for enkel adkomst

-Hav av plass i motorrom, med skilleplater for bagasje

-Ryddig installasjon av alle komponenter. Sjekk f.eks. el-skapet og kablinger over alt!

-Meget stort bad

-Targa bakover

-Bra med skapplass, luker og lys

-Meget enkel kalesjehåndtering

-Stort kjøleskap, gode skap, gass m.m. i bysse

-Store tanker for "alt" gjør det enklere å ligge på øyene

 

Noen ulemper:

-Liten salong nede. Sessa har prioritert stort bad fremfor sitteplass

-Lite plass til TV-montering i kabin

-Ingen plass til innebygget kartplotter over 10 tommer

-Dårlige justeringsmuligheter for ratt og stol

-Litt mye italiensk design noen steder. F.eks. vannkran på badet er lekker, men noe upraktisk

-Dollbordene er litt smale fordi hovedadkomst er bak eller gjennom vinduet

-Lite kjent merke i Norge selv om C35 er en av de mest solgte båtmodellene i sin klasse i Europa

 

"Puffen", hvor er din begrunnete liste?

Hei.

Absolutt enig med deg ang Sessa. Går inn i 5 sesong med min 35 foter.

Synes den er en flott og god båt. Veldig praktisk og god uteplass, og kjekt med delbart vindu foran. Synes ikke

Noen minuser er det dog, men skal like å se den båten som ikke har det.

 

"Puffen"; Det jeg reagerte så negativt på, var håndtverket og materialene i innredningen. Betegnelse "klassens lavmål" var nok litt ufint av meg, og det er vel ikke nødvendig å lage en slik rangering. Jeg har imidlertid ikke sett noen andre produsenter som gjør det på denne måten. For å si det sånn.

 

Hva syntes du egentlig var så dårlig her?

Jeg synes i grunnen det er ganske bra opplegg i båten...

 

 

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei.

Jeg og kona kjøpte en gobbi 345 2003mod.i høst.

Vi er kjempefornøyde, mye båt for pengene. Windy fra samme år er priset 600 tusen høyere.

 

Dette med båt er som baken. Delt.

Når det gjelder løsninger har jeg brukt vinteren til å finpusse på ting jeg setter pris på. (Noe av gleden ved å ha båt) (lagret innendørs i vårt naust på 18x60m med traverskraner)

 

Tips:

Vurder selger på lik linje som du vurderer kjøpsobjekt.

Gobbien vår hadde et edc styrings problem.

Ruset seg opp og ned i turtall, kunne finne på å koble inn gir uten at noen rørte joystick

Dette ble ikke opplyst når om av selger, men oppdaget ved sjøsetting etter transport til Molde.

 

Vi har hatt uflaks med mekaniker som bar preg av å komme fra nyetablert vp forhandler. Mye feilsøking

Etter å ha lest over 1000 emner her inne kom jeg over noen som hadde samme problem men ikke på kad 44 dette var på tamd 74

Løsningen var dårlig kontakt i en kontakt.( jeg klippet av tre ledninger på kontakten, disse koblet jeg forbi kontakten) problem løst, kostnad 69kr

 

Takker forumet for å ha funnet ut hva som feilet mine to kad 44

 

Feilen er nå rettet men vi har brukt mange tusen på feilsøking uten resultat.

Selger forblir uærlig å nekter for å ha vist om dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...