Jump to content

Problem å kjøpe 2005 D6-350?


WhiteShark226

Recommended Posts

Dette er nok det emne, der er skrevet mest om her...du vil få alle svar - fra "Nej, aldrig i livet" til "Intet problem".

 

Jeg har nu haft 3 stk D6'ere og ja, der har været problemer. Men listen er godt kendt nu og hvis du sikrer dig at de "kendte ting" er fixet på den båd, du tænker dig, så ville jeg ikke have haft betænkeligheder. Jeg købte trods alt båd for et år siden med TO D6'ere fra 04.

 

Hvis du vil skræmmes fra vid og sans kan du jo læse denne tråd: https://baatplassen.no/i/topic/32015-troebbel-med-volvo-penta-d-serie/page__st__3630

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Det er utvilsomt meget bra motorer. Det har vært mye om disse i media men statistikken sier at det forekommer feil og havarier på alle slags motorer, om disse er jevnt eller ujevnt fordelt er nok vanskelig å si. Be om dokumentasjon på det som har vært gjort, og snakk med en VP forhandler om de kan sjekke evt. modifikasjoner. Det er en sak om dieselinjektorer, her har VP kommet med forandringer underveis, men ifølge min VP forhandler (La-Sa Vækerø) er det ingen grunn til å skifte type injektorer. De aller fleste går med originale injektorer. Det er en mod. på en o-ring utenpå injektorene som skal ha blitt skiftet, sjekk det. Også har det kommet ny type sjøvannsfilterhus, men det er heller ikke noe problem hvis det ikke er lekkasje. Sikkert andre ting også, men dersom du bruker båt/motor riktig (iflg brukermanualen) har du ikke noe å bekymre deg for. Evt motorskade er dyrt uansett merke og jeg vil anbefale motorskadeforsikring. Lykke til med båtkjøp :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

I og med at dette er en 2005 modell vil jeg anta at den har gått noen hundre timer. De aller fleste D-6'ene som har hatt havari har gått dukken innen de første 150 driftstimene.

 

Selv har jeg en D-6 og er strålende fornøyd. Jevn gange, og kraft så det holder

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for noen tilbakemeldinger. Personen som har eid den, har en del cash og har brukt den som hyttebåt.

 

Den er kunn gått 170 timer. Alt av servicer og reprasjoner har hvert gjordt av verksted, så alt er satt bort til profosjonelle. Noe som jeg ser på som en positiv ting.

 

 

larsen123

Link to post
Share on other sites

170 timer på 5 sesonger er jaggu ikke mye. Av og til er det jo slik at ting kan stå seg mere ihjel enn når det blir regelmessig brukt, uten at det skal ha noe å si i denne sammenheng.

 

Det kan jo alltids være greit å gjøre seg noen tanker om hvordan eier håndterer motor under visningsturen.

Er det: start opp og full gass ut på fjorden, deretter rett til kai og stenge ned maskinen med en gang, eller er det peile olje, sjekke sjøvannsfilter, starte opp, la den rusle litt, rolig gange ut på fjorden til tempen har kommet opp mot arbeidstemp, DERETTER gasspådrag. Etter turen, sige rolig inn mot kai, la turboen kjøle seg ned, la den gå litt på tomgang før motor stenges ned.

 

Når du er på visning, flett inn noen sonderende spørsmål til selger om hva hans rutinger og bruksmønster har vært.

 

Har selv en D6 310 fra 2006.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...