Haba Startet 31.Mai.2011 Del på Facebook Startet 31.Mai.2011 Hvis båten må tas på slep pga. motorstans lurer jeg på hva som bør gjøres med gear og aksling. Siden motor ikke går er der jo ingen kjøling av gearkassen. Skal gear stå i fri og aksling rotere eller skal aksling hindres i rotere og hvordan ? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Kommer vel strengt tatt an på girkassen, noen tåler å rotere uten kjøling, mens andre ikke tåler å rotere uten kjøling! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Surr en lastestropp 2-3 ganger rundt akslingen og gjør endene fast i et motorfeste. Når båten går fremover roterer akslingen, stroppen strammer og akslingen blir stående i ro. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
bukt Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Siden motor ikke går er der jo ingen kjøling av gearkassen. Skal gear stå i fri og aksling rotere eller skal aksling hindres i rotere og hvordan ? Vil ikke tro det blir den helt store varmeutviklingen under et slep da det ikke er noe spes kraft som overføres til gearkassen... propellen vil bare "rusle" rundt mot mye omdreininger llers da kraften kommer fra motoren. Vet ikke hvilke gearkasse du har men Siden du er usikker på om du vil la den gå rundt er det vel bare å sette gear i eks "rev" så står propellen ? eller er gearkassen styrt av oljetrykk så du ikke får gearet under motorstans Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 (redigert) Jeg syns det med lastestropp høres litt slitsomt ut, så jeg ville undersøkt skikkelig. Jeg antar du har gir/aksling. Hvis du ikke har manual til girboksen, fins det mange andre grunner også til å skaffe seg den. Der står det normalt hva som gjelder for sleping (samme situasjon som seiling med motor avslått eller bruk av bare den ene motoren når man har to) Enten står det at det ikke er noen problemer, ellers står det at du ikke må gjøre det, eller f.eks. en tidsbegrensning før du må starte opp motoren. Følg bruksanvisningen. Hvis du pga. den finner ut at propellakslingen må låses, så sjekk om det enkelt kan gjøres ved å sette spaken i gir. Hydrauliske girbokser er normalt frikoblet uansett hvis ikke motoren går, så da funker ikke det. Hvis et sånt gir ikke tåler sleping, ender du kanskje opp med den lastestroppen da, men jeg ville lest mye før jeg gjorde det til en vane. Noen båter har f.eks. aksling med vannsmurt pakkboks som krever tilførsel av sjøvann fra motoren. Dette kan overstyre valget. I visse situasjoner kan sleping med motoren i gir ende opp med å dra motoren rundt. Da kommer det flere faktorer inn, som må vurderes. Et litt spesielt punkt (men jeg har hørt om eksempler på at det har skjedd): Tenk deg at du får motorstopp, og du må slepes. Båten din har mekanisk girboks og står i gir forover. Han som sleper har dårlig tid, og holder såpass fart at motoren din blir med rundt, impelleren pumper sjøvann, og alt dette sjøvannet havner i eksosanlegget ditt. Mange båter har svanehals i eksosen, som krever eksostrykk fra motoren for at sjøvannet skal pumpes over og ut. Siden dette mangler blir det så mye sjøvann i eksosen at det til slutt skvulper litt feil vei, inn i motoren. Det kan bli dyrt. Redigert 1.Juni.2011 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Et litt spesielt punkt (men jeg har hørt om eksempler på at det har skjedd): Tenk deg at du får motorstopp, og du må slepes. Båten din har mekanisk girboks og står i gir forover. Han som sleper har dårlig tid, og holder såpass fart at motoren din blir med rundt, impelleren pumper sjøvann, og alt dette sjøvannet havner i eksosanlegget ditt. Mange båter har svanehals i eksosen, som krever eksostrykk fra motoren for at sjøvannet skal pumpes over og ut. Siden dette mangler blir det så mye sjøvann i eksosen at det til slutt skvulper litt feil vei, inn i motoren. Det kan bli dyrt. Antar du har hørt dette av samme mann som sier han har rodd igang en påhengsmotor??? De aller båter har reduksjonsgear mellom motor og propell for å redusere antall rpm på propellen. Snur du det på hodet, og skal ha meg til å tro at det er teknisk mulig å dra rundt en dieselmotor ved hjelp av vannstrøm over propellbladene??? Tatt i betraktning at propellen faktisk da må gire opp, og samtidig dra rundt en motor med tilhørende intern motstand og ikke minst kompressjon, vil jeg påstå at det er komplett umulig og dra rundt en innenbordsmotor med fast aksling ved hjelp av vannstrøm over propell! Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
arnearmoa Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Øyyyyy... Får en fryktelig deja vu følelse her nå. Dette har jeg kanskje blitt fortalt og overbevist om før også. Sitér dette innlegget Link to post
jrr1969 Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Har vannsmurt pakkbox selv og når gearet sto i forover gikk propellen og det kunne kjennes varme etter bare en sjømil. (Ikke mer enn 20-30grader)Men satte gearet i reserve da sto akslingen stille. Og det var helt kaldt kjapt så det funket. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 I RESERVE, faktisk :-D Da blir det nok ikke så varmt. Lagres det i garasjen inntil videre da? :-) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Uansett. Takk for at du bekreftet mistanken min. Da var jeg ikke så dum som jeg trodde :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Dette er nok en problemstilling som seilere ofte kommer ut for siden noen av disse tidvis seiler, og det er en lang tråd om temaet her hvis den er av interesse/relevant; https://baatplassen.no/i/topic/1287-motoren-i-fri-eller-gir-under-seiling/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jan E. Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 (redigert) En forholdsregel er ivertfall å feste slepet symetrisk ut fra pulerter på hver side til båten som tauer, eller på midten. Fikk en stor overraskelse her om dagen ved slep ut fra bryggen liggende på styrbord side. Festet tau symetrisk på båten som skulle slepes, men på styrbord pullert til den som slepet. Ut fra bryggen gikk det kun rett frem, uansett hvor mye slepebåten svingte vekk fra bryggen. Var tendenser til panikk der et lite øyeblikk. Fikk hivd slepet over i vannskikroken på midten, og fikk begge båtene klar av bryggen Redigert 4.August.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Slepende båt må ha slepet midt på. Slept båt må bruke hanefottil begge kryssholt. Om kryssholt er svake så uirder annen innfesting. Feks vinsjene på seilbåt eller ankervinsj i bug på motorbåt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.