Jump to content

Forholdsregler hvis båten må tas på slep.


Haba

Recommended Posts

:rolleyes:

 

Siden motor ikke går er der jo ingen kjøling av gearkassen.

Skal gear stå i fri og aksling rotere eller skal aksling hindres i rotere og hvordan ?

 

 

Vil ikke tro det blir den helt store varmeutviklingen under et slep da det ikke er noe spes kraft som overføres til gearkassen... propellen vil bare "rusle" rundt mot mye omdreininger llers da kraften kommer fra motoren.

 

Vet ikke hvilke gearkasse du har men Siden du er usikker på om du vil la den gå rundt er det vel bare å sette gear i eks "rev" så står propellen ? eller er gearkassen styrt av oljetrykk så du ikke får gearet under motorstans

Link to post

Jeg syns det med lastestropp høres litt slitsomt ut, så jeg ville undersøkt skikkelig. Jeg antar du har gir/aksling. Hvis du ikke har manual til girboksen, fins det mange andre grunner også til å skaffe seg den. Der står det normalt hva som gjelder for sleping (samme situasjon som seiling med motor avslått eller bruk av bare den ene motoren når man har to)

 

Enten står det at det ikke er noen problemer, ellers står det at du ikke må gjøre det, eller f.eks. en tidsbegrensning før du må starte opp motoren. Følg bruksanvisningen.

 

Hvis du pga. den finner ut at propellakslingen må låses, så sjekk om det enkelt kan gjøres ved å sette spaken i gir. Hydrauliske girbokser er normalt frikoblet uansett hvis ikke motoren går, så da funker ikke det. Hvis et sånt gir ikke tåler sleping, ender du kanskje opp med den lastestroppen da, men jeg ville lest mye før jeg gjorde det til en vane.

 

Noen båter har f.eks. aksling med vannsmurt pakkboks som krever tilførsel av sjøvann fra motoren. Dette kan overstyre valget.

 

I visse situasjoner kan sleping med motoren i gir ende opp med å dra motoren rundt. Da kommer det flere faktorer inn, som må vurderes.

 

Et litt spesielt punkt (men jeg har hørt om eksempler på at det har skjedd): Tenk deg at du får motorstopp, og du må slepes. Båten din har mekanisk girboks og står i gir forover. Han som sleper har dårlig tid, og holder såpass fart at motoren din blir med rundt, impelleren pumper sjøvann, og alt dette sjøvannet havner i eksosanlegget ditt. Mange båter har svanehals i eksosen, som krever eksostrykk fra motoren for at sjøvannet skal pumpes over og ut. Siden dette mangler blir det så mye sjøvann i eksosen at det til slutt skvulper litt feil vei, inn i motoren. Det kan bli dyrt.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post

Et litt spesielt punkt (men jeg har hørt om eksempler på at det har skjedd): Tenk deg at du får motorstopp, og du må slepes. Båten din har mekanisk girboks og står i gir forover. Han som sleper har dårlig tid, og holder såpass fart at motoren din blir med rundt, impelleren pumper sjøvann, og alt dette sjøvannet havner i eksosanlegget ditt. Mange båter har svanehals i eksosen, som krever eksostrykk fra motoren for at sjøvannet skal pumpes over og ut. Siden dette mangler blir det så mye sjøvann i eksosen at det til slutt skvulper litt feil vei, inn i motoren. Det kan bli dyrt.

 

Antar du har hørt dette av samme mann som sier han har rodd igang en påhengsmotor???

 

De aller båter har reduksjonsgear mellom motor og propell for å redusere antall rpm på propellen.

 

Snur du det på hodet, og skal ha meg til å tro at det er teknisk mulig å dra rundt en dieselmotor ved hjelp av vannstrøm over propellbladene???

 

Tatt i betraktning at propellen faktisk da må gire opp, og samtidig dra rundt en motor med tilhørende intern motstand og ikke minst kompressjon, vil jeg påstå at det er komplett umulig og dra rundt en innenbordsmotor med fast aksling ved hjelp av vannstrøm over propell! :flag_sw::flag_sw::flag_sw:

Mvh
Simon

Link to post
  • 3 år senere...

En forholdsregel er ivertfall å feste slepet symetrisk ut fra pulerter på hver side til båten som tauer, eller på midten.

Fikk en stor overraskelse her om dagen ved slep ut fra bryggen liggende på styrbord side. Festet tau symetrisk på båten som skulle slepes, men på styrbord pullert til den som slepet.

Ut fra bryggen gikk det kun rett frem, uansett hvor mye slepebåten svingte vekk fra bryggen. Var tendenser til panikk der et lite øyeblikk. Fikk hivd slepet over i vannskikroken på midten, og fikk begge båtene klar av bryggen :giggle:

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...