Pomologa Startet 31.Mai.2011 Del på Facebook Startet 31.Mai.2011 (redigert) OPPDATERING: Leste i den originale manualen til motoren, at dynamo som passer er Lucas 16 AC. Ser at denne kan kjøpes fra utlandet, men er kun på noen få A. Vet noen om en erstatter, gjerne opp til 100 A ? Passer den som de har på biltema til min BMC 36 HK? : http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elektrisk/Dynamo-og-laderele/Dynamo-12-V-100-A/ Hei. Dette er min første post :) Jeg har en Joda 24 Tur med en BMC 36 HK. Hadde min første tur sist helg, alt gikk som normalt inntil 5 timer etter at jeg forlatet brygga hjemme, da så jeg at temperaturmåleren steg over 80, jeg stoppet motoren, åpnet motorlokket å så at Viftereima til dynamoen hadde røket. Det var bare en liten remse på ca 30 cm igjen av reimen med 4 "tagger" på. Resten hadde smeltet og blitt til små tråder. Heldigvis ble jeg slept hjem av en kompis da jeg ikke hadde ekstra reim ifølge med at det var første turen. Var ikke så langt hjemmefra heller. Jeg handlet ny reim å monterte denne med en kompis. Vi startet motoren å tenkte at alt var ok. Jeg ruset motoren litt da det kom sot-røyk å luktet svidd gummi. Da stoppet jeg motoren å kjente at reima hadde blitt ganske varm på så kort tid (ca 40-50 sekunder). Mens kjølevann reima fortsatt var kald. Da må jo noe være feil. Jeg kjente da etter med fingrene på hovedhjulet inni sporet der reima skal sitte, der var det kaldt, deretter kjente jeg i sporet på ferskvannshjulet ( den som pumper vann rundt i motoren) der var det også kaldt. Så kjente jeg i sporet på dynamoen, og der var det veldig varmt, så varmt at jeg brant meg på fingrene hvis jeg holdt for lenge. Fant også ut at når jeg tok på tenningen og så prøvde å snurre på dynamoen, så ga dynamoen motstand, den hakket på en måte rundt i ring. Har snakket med en som tror at diodene i dynamoen har tatt kvelden. Er også sikker selv på at jeg ikke har hatt for stram/slakk reim. Så jeg vil tro at Dynamoen er defekt. Hva tror dere? Jeg har skrudd dynamoen av motoren for og ta den med til Biltema i morgen for å se om de har en som kan overta. Bilde av Dynamoen: Merke på dynamoen: http://www.prestolite.com/pgs_products/alt_search.php Redigert 31.Mai.2011 av Båtungdom (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Pomologa Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Velkommen i dette utmerkede forum!! Ut fra den beskrivelsen du gir vil jeg mene at den gamle dynamoen har en mekanisk defekt, dvs at den kiler seg mer eller mindre fast. Av den grunne begynner remmen å slure på remhjulet og friksjonen utvikler en voldsom varme. At diodene skulle være defekt ser jeg egentlig ingen grunn til å anta. Men en annen sak er at slike smågeneratorer stort sett ikke svarer seg å reparere, med mindre du kan gjøre det privat. Mange leverandører praktiserer også en bytteordning slik at du kan levere inn den gamle og få noe avslag. Å satse på en 100 Amp generator vil jeg mene er noe "overkill" Lykke til med generatoren og resten av båten! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Demonter siden med reimskive og sjekk/bytt lager , Det er en enkel jobb og bytte lager Du får lager på Bilteme eller i en Maskinforetning. Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Hei og velkommen. Biltema dynamoet passer ikke, se på festene. Det du kan bruke er en Lucas-type, pris vel ca. 2115,- pluss mva og frakt. Ulempen som med alle Lucas er selve regulatoren med litt høy spenning (ca. 14,7V) Da må du se om det passer til både batteriene dine og måten bruk. En bytteregulator fra Cargo leveres med 14,2V. Og det er også mulig med å trille og å installere helt andre regulatorer som kan bl. a. kan justeres manuellt ned helt til 13,4V. Men kanskje det lønner likevel å reparere? I så fall burde du gjøre det ordentlig, ikke bare litt. Om det er lagerne som er i stykker kan kjennes enkelt ved å vri på reimskiven. Ser man bort i fra kullbørstene som bremser minimalt må den ellers gå veldig lett, dvs. nesten uten motstand og skal ikke "hakke" i det hele tatt. Ellers må den ikke ha klaring i noen rettning. Stemmer det og går den lett da kan du regne med minst diodeskade. Alt det kan repareres, men som også Poseidon sa er det et spørsmål om prisen. Over 30% av nyprisen skulle man ikke investere på en så billig type dynamo. Et ord til lagerne som Bernt sa: Det er helt riktig at den jobben er forholdsvis enkelt. Men da må man også sjekke om det er riktig type lager, ikke bare riktig størrelse. Lager finnes av allt slags typer som f.eks. med enten redusert eller utvidet klaring, forskjellige temperaturområder, støvtette, og ikke minst turtall. Lykke til! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Pomologa Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Da har jeg fått fikset problemet, det var så enkelt som at reima ikke fikk tak i dynamo hjulet, så sporet har blitt byttet slik at ikke reima skulle gli igjennom dynamo hjulet og dermed skapt friksjon. Takk fra alle sammen;) Sitér dette innlegget Hilsen Pomologa Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Nesten litt for enkelt.. men bra. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.