Jump to content

Fredrikstad gjestehavn; Plassering, broåpninger etc.


Magne_F

Recommended Posts

Hei. Planlegger å avslutte langhelgens seiltur med en aldri så liten fest i Fredrikstad. I og med at jeg ikke har vært der før, lurte jeg på om noen med lokalkunnskap kunne komme med noen tips om innseiling, fasiliteter, strømforhold osv. Hvor ligger gjestehavnen i forhold til broene?(Vi trenger nok en dusj, så det er greit å være i nærheten av fasilitetene) Stemmer det at det er en av broene som ikke er i drift? Hvordan er strømforholdene i kanalen? Vi kommer fra Svenske-kysten og skal videre mot Oslo dersom det er av betydnign for valg av rute. Masta er forøvrig ca 17 meter. På forhånd takk for alle tips.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

du finner noen bilder og info her:tråd og her: link

 

Gjesteplassene ligger altså mellom broene og du kommer for tiden kun inn dit ved å komme østfra, altså opp Glomma på østsiden av Kråkerøy. Videre til Oslo må du først tilbake ut samme vei.

 

Det bygges en ny bro ved Værste, og videre er det vedlikehold på gang visstnok på både Kråkerøybroen og gangbroen i sommer. Tror kanskje det er lurt å ringe brovakta (tlf. 69 34 17 21 eller VHF kanal 12 el. 16) på forhånd og dobbelsjekke hvilke broer som er i drift til enhver tid.

 

Strømmen i elva kan være stri, gjerne 4-5 knop eller mer, så det er enklest å legge seg med baugen mot strømmen.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei dere kommer da inn fra Øst (Østerelva ved Øra) gjestehavna begynner rett etter at dere har passert broa, der er det Sanitæranlegg slik at dere kan få dusjet.

Jeg har ikke selv hatt behov for strøm der nede men jeg har da sett flere båter som har vært koblet til så jeg antar at man fortsatt kan få leie strøm der.

Nå er jeg ikke helt sikker på om de andre broene er kommet i drift igjen så da må dere eventuelt snu og gå ut samme vei som dere kom inn.

Strømmen i elva tror jeg du vil merke mest når dere tar til venstre inn mot byen mellom gamlebyen og Kråkerøy (Husker ikke i farta hva det heter der)men det burde ikke by på noen problemer.

Redigert av Espen C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...