hoevis Startet 1.Juni.2011 Del på Facebook Startet 1.Juni.2011 I "kjelleren" står det en VP 2003, saltvannskjølt utgave. Er godt fornøyd med motoren; den starter greit og har vist seg svært driftssikker. Men.. den ryker mer en jeg synes er akseptabelt. Etter hva jeg etterhvert har fått høre er røyk og Volvo Penta hvistnok 2 følgesvenner. Røyken er blågrå, men det minker ikke på oljenivået i sumpen, og oljen holder seg klar mellom skiftene. Mistanken heller mot dysene og uforbrent diesel. Har prøvd med dieseltilsettning av anerkjent merke og det ble bedre; mindre røyk og mykere motorlyd. Vurderer nye dyser, men motoren er 25 år gammel og som sagt saltvannskjølt, så det er kanskje en bortkastet pengeplassering. Noen som sitter på erfaringer med denne type motor (2003)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 (redigert) Du kan jo høre med et dieselpumpeverksted hva de skal ha for å overhale dysene dine, legg til litt ekstra for eventuelle nye dysespisser i estimatet ditt så kan du vurdere om det er verdt å spandere det på motoren for å bli kvitt røyken. Sannsynligvis vil dysene ha godt av en overhaling, men det får røyken til å forsvinne vet du ikke før du har prøvd... Redigert 1.Juni.2011 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 til lykke! det var da endelig godt at alt var bra med motoren din da ( det er vanelig at VP ryker) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 https://baatplassen.no/i/topic/81015-volvo-tamd-31-mye-roeyk/page__pid__1146823#entry1146823 Det kan se ut som noen har begynnt å følge røykeloven. Men dyseoverhaling ville jeg tatt uansett hvis det ryker grått med varm motor, noen som vet hva det koster? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Tror jeg betalte 1690,- pr bytte dyse, til min 41A hos Framnes maritime i Sandefjord. Ringte litt rundt og det var noen kroner forskjell hos de forskjellige VP forhandlerene. Drevia i Lysekil økte prisen sin på byttedyser med 20% fra nyttår. Derfor ikke mye å Spare på å handle dyser i Sverige noe mer. Mulig det er litt å spare på å ta dysene ut og levere dem inn til ett verksted å få dem til å teste og eventuellt bytte dyse spisser. Men er blitt fortalt at det ikke er mye å spare på det, om alle dyse spissene må byttes. dommen er som regel at spissene må byttes. Og da går dagene uten at båten kan brukes, mens dysene er ute. Ting tar gjerne tid. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
KARILLA Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Forbrenning medfører røyk i mitt hode, ville vært værre om den var røykfri og stille Men du kan jo starte med å teste dysene dine, testen vil avgjøre om det er nødvendig med overhaling av dysene eventuelt bytte. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.