REM Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Ja, Twin Disc v/ Ingeniørforretningen Progress påstår at tilsettingsstoffene i multigrade oljer avsetter seg på clutcplatene. Jeg kjøpte en 20 liters kanne med ren 30-olje hos Vollen Truck og part, og dette holdt akkurat til mine to 5075A kasser. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Toroa Svart 28.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2011 Når det gjelder Twin Disc gear, så er det tre ting som gjelder. 1 - Aldri Multigrade olje. Normal SAE 30 motorolje, 2 - Bytt olje en gang i året minst, og husk oljefilteret. (Gjelder egentlig alle gearkasser) 3 - Se punkt 1 Forøvrig er det som oftest også et sugefilter på Twin Disc-gear, som man godt kan bytte innimellom. Og sist men ikke minst, kjøling, Twin Disc-gear SKAL ikke ha oljetemperatur over 95 grader celcius. Er gearet utstyrt med termostat, så skal denne sjekkes med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
torbi Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 På min twin disc gear manual står det skal brukes SAE 20/40 olje, foreløpig har eg ikke funnet olje i forhandler, hvor finner eg de i bergensområdet? eller kan eg bruke en annen type olje? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
ebonita Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 (redigert) I min båt sitter ZF-IRM 220A backslag och dom skall också ha singelgrade motorolja SAE-30, 3-4 liter i varje. Jag köper Q8 Mozart DP 30 Marinmotorolja som enligt produktbladet bland annat är lämplig för backslag. Säljs bl a i 20 liters dunkar för någonstans kring SEK 30 per liter. Värt att nämna i sammanhanget är kanske att jag i flera år hade ett sjungande missljud vid c:a 1000 rpm på BB backslag som jag 'ärvde' från tidigare ägare. Demonterade växeln i vintras och vid demontering hos svenske generalagenten KG Knutsson i Stockholm visade det sig att det var pitting-skador i kugghjulen. (se bild från KGK). Växeln bedömdes olönsam att reparera. Huruvida detta kan vara smörjningsrelaterat går ej att utröna, men kan väl inte uteslutas. Båten hade gått c:a 10 000 Nm när jag köpte den men föreföll att ha blivit väl skött. Under min tid har båten sedan fram till förra vintern gått ytterligare 10 000 NM (till största delen med låga effektuttag). Detta sagt appropå om det är viktigt vilken olja som användes. Redigert 27.Oktober.2011 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 SAE 30 selges på Bilextra i 5 liters dunker (eller var det 4 liter?). Har selv handlet der til mine gir. I tillegg selger vel Briggs og Stratton slike til sine små-motorer i 0.8 liters kanner der hvor man handler små-maskiner med B&S motorer. I manualen på mine motorer inklusive gear står det vel oljeskift hver 1200 time. På mitt gamle PRM gear skiftet jeg hvert andre år - men det har jeg ikke tenkt å gjøre når det står hver 1200 time i dag. Skiftet for et par år siden - og da var det rimelig møkkete i kassene - måtte på med renseolje en runde først. Sitér dette innlegget Link to post
MAGDA Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Glommen Bunkerservice AS i Fredrikstad lagerfører og selger oljer i fra Texaco ,kan også skaffe oljer i fra Mobil Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 29.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2011 pratet litt med en eldre fyr som er båtmekaniker, han sier selv om min gearkasse twin disc som står i manual skal bruke olje 20/40, men skal går an også å bruker olje 15/40.. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Toroa Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 I min generelle Twin Disk manual står det: Bilde Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
REM Svart 15.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Sånn kan det gå når folk ikke gidder å lese korrektur på det man skriver. Det de sier på Progress når du ringer er at du ikke skal anvende multigradoljer (feks SAE 15W-40), hydraulikkolje eller syntetiske oljer i Twin Disk marinegear. Kun mineralolje av grad SAE30 og SAE40 er tillatt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Karlsenkystfiske Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Hva er egentlig forskjellen på SAE og en multigrade olje da? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Singlet Rade er f.eks SAE 30, multigrade er SAE 15-40. SAE er betegnelse på målemetode. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.