Skvulpen Startet 1.Juni.2011 Del på Facebook Startet 1.Juni.2011 (redigert) Har søkt i andre tråder og ser det blir sagt at Securmark er sidestilt med Småbåtregisteret når det gjelder å registrere fritidsbåter. Jeg har hatt mine tidligere båter registert i Småbåtregisteret, men står nå i ferd med å kjøpe ny daycruiser som kommer med Securmark fra verftet. Der medfølger visstnok egne Securmark registreringsskilter som kan klistres på sidene av båten. Har det da noen hensikt å registrere båten i Småbåtregisteret i tillegg, eller blir det "smør på flesk"? Vi kan selvsagt ikke ha to ulike system registreringsskilter på sidene av båten . Securmark har skilter på formen N 123456 S, mens Småbåtregisteret har formen ABC 123. At båten har Securmark synes jeg er helt flott og et pluss med de innfreste numrene rundt omkring på båt og motor. Men er det noen andre grunner til å registrere båten i Småbåtregisteret i tillegg, og da eventuelt bare ha deres skilt på båtsidene, og Securmark som ekstra trygghet "bare på innsiden" for å si det slik? Har selvsagt ikke noe ønske om å betale dobbelt, men tenker litt på prosedyrene ved funnet båt, hvem kontakter hvem, hvor henter politi og øvrige redningsaktører sine opplysninger fra, kort sagt, hva er foretrukket måte her? Redigert 1.Juni.2011 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Veldig ofte krever forsikringsselskapene at båten er registrert i småbåtregisteret før de vil forsikre båten. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
26 Gimsøy Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Noen som vet hva som skjer etter at RS har kjøpt opp Securmark? Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
tjt Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Hei. Securmark er nok det eneste registeret som du har nytte av, det gir deg en "sikkerhet" ved tyveri og en rabatt på forsikringspremien. Småbåtregisteret har vel strengt tatt ingen praktisk betydning for noen. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 (redigert) Småbåtregisteret kjøpte jo opp Securmark for et halvt år siden, men de fortsetter tydeligvis som to ulike aktører på markedet, som om ingen sammenslåing har skjedd. Litt merkelig at de ikke opplyser noe om "dobbelregistering" på nettsidene sine ... Redningsselskapet kjøper Securmark Redigert 1.Juni.2011 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Monte_Mario Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Såvidt jeg hørte da jeg kjøpte båt tok samkjøringen av småbåtregisteret og securmark litt lengre tid enn planlagt, men vil etter hvert bli ett register. Jeg har registrert båten i securmark som jeg fikk anbefalt. Som du sier er securmark litt mer "forseggjort" med innfreste nummer rundt omkring på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 OK, høres bra ut. Holder meg da til bare Securmark i første omgang, så sant ikke Forsikringsselskapet har innsigelser. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Securmark er nok det eneste registeret som du har nytte av, det gir deg en "sikkerhet" ved tyveri og en rabatt på forsikringspremien. Ble litt betenkt av funksjonen til securmark da jeg var på politiauksjon i Horten for noen uker siden. Der lå det en liten jolle som var merket. Hvordan kan det ha seg at ei balje med et slikt merke blir solgt på politiauksjon? Gir de blaffen i å sjekke? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Skvulpen Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Kanskje opprinnelig eier var død, eller registreringen var gammel og utgått for mange år siden, jolla hadde skiftet eiere mange ganger før den til slutt endte opp som forsvunnet hittegods? Dvs. skiltene kunne ikke lenger spores til noen eier? MÅ jo være en rimelig forklaring på dette, for SÅ sløv kan vel ikke politiet være? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Men skremme motortyver gjør merkene fra Securmark ikke. Det var et bilde i Dagbladet eller VG i fjor, der en utenlandsregistrert VW Touran hadde flere utenbordsmotorer liggende baki. På den ene kunne man tydelig se Securmarkmerket oppå motordekselet... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Skvulpen Svart 2.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Helt sikkert. De mest hardbarka kjeltringene som skal ut av landet med motorene bryr seg neppe, de får jo god tid til å finne og file vekk innfreste merker før de videreselger. For lokale småtjuver er det kanskje en litt større hindring, de drar ikke på fjorden med Sercurmerket motor hvis de kan risikere å møte tidligere eier. Poenget med Securmark er vel noe lignende boligalarmer, man håper på at tjuven går videre til neste båt / hus som ikke er merket / ikke har alarm. Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Politiet og forsikringsselskapa ønsker i alle fall eit obligatorisk småbåtregister. Blir vel ratt det dersom forsikringsselskapa opprettheld kravet om registrering der eller med Securemark no når det blir samkjørt. Lurer litt på kva vi som skjer med oss som er registrerte i småbåtregisteret, får vi/må vi sercurmerke? obligatorisk småbåtregister Sitér dette innlegget Link to post
Norfront Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Jeg har ny båt som jeg betalte ca. kr. 2300 for å få securmerket av forhandler. Det synes jeg var meget dyrt. I tillegg kr. 100 for å få klistremerkene. Forsikringselskapet IF syntes dette var helt greit, og krevde ikke noe mer. Det burde være et krav til Redningsselskapet om å få opp et felles båtregister. Å ha disse to ordningene i dag er uprofesjonellt, og bare egnet til å skape forvirring. Prisen må imidlertid ned til ca. kr. 300-400. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 (redigert) Relativt mange her på forumet har skrytt av Securmark. Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor da det i fjor ble avdekket at registeret til Securmark i mange tilfeller ikke ble holdt oppdatert slik at kjøp og salg av båter ikke ble registrert med riktige eiere selv om kjøpene og salgene ble meldt inn til Securmark, og til tross for at avgiftene ble betalt. Etter mitt syn ble kundene til Securmark svindlet da de betalte for det de trodde var et aktivt register, men som i praksis viste seg å være et passivt register. For de som ikke liker et så sterkt ord som svindlet, er det slik jeg ser det i alle fall mulig å si at kundene til Securmark ble lurt. Jeg vet ikke om det er ryddet opp i registeret til Securmark, men kunder fikk i fjor regning for å stå i et aktivt register, i tillegg til at de måtte sende inn opplysninger på nytt, selv om altså Securmark hadde fått disse opplysningene fra før. Etter min mening sier dette det meste om seriøsiteten(les: useriøsiteten) til Securmark... Her er en link til det jeg synes er en interessant tråd på forumet om Securmark: Fått faktura fra Securmark? Redigert 2.Juni.2011 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 2.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Var ikke klar over den tråden, flott at du linket. Ser ut til at Securmark har en frynsete nær forhistorie med useriøs og dårlig kommunikasjon til kundene. Det å begynne å kreve "årsavgift" var sannsynligvis et første steg på veien mot en sammenslåing med Småbåtregisteret, som jo faktisk eier Securmark. Denne prosessen bør de få opp farta på, og også heve seriøsitet og kundebehandling atskillige hakk! For øvrig kommer min nye båt med Securmark fra verftet, og jeg får rabatt i forsikringen, så langt er dette bare en fordel. Men håper det blir en avklaring av både "passiv" og "aktiv" database og sammenslåingen til kun ett register ganske snart. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 (redigert) Har nylig kjøpt ny båt. Den er merket med securmark fra fabrikken. For et par uker siden registrerte jeg båten i småbåtregisteret, oppga i den forbindelse at den var securmark-merket. Det jeg ikke var klar over er at Securmark også tilbyr småtbåtregister og at redningsselskapet eier Securmark. For et par dager siden fikk jeg registreringsnr og båtkort fra Securmark, var forhandleren av båten som hadde sendt inn innfo om mitt navn og addresse. Jeg synes jo det er litt meningsløst å være registrert 2 steder og iallefall når begge registrene har samme eier. Sendte mail til redningsselskapet og ba om at de kansellerte registreringen der, ikke fått svar ennå. Men jeg har fått båtkort og regning fra redningsselskapet på nyregistrering. Dukker vel opp noen skilter også etterhvert. Regner med at jeg ikke får kansellert innmeldingen i småbåtregisteret, så jeg må vel bare betale de 400 kronene. Men hvilke skilter bør jeg sette på båten? Kan jo ikke sette på begge variantene. Redigert 16.Oktober.2011 av HelgeO (see edit history) Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Tom Ames Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Jeg forsikret en båt jeg kjøpte forrige uke hos Gjensidige. Kravet fra de var at båten måtte være registrert i småbåtregisteret eller i skipsregisteret for å kunne forsikre båten. Min var allerede i skipsregisteret, så da fikk vi forsikring. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Båten min er forsikret i Norske Sjø, de stiller ingen spesielle krav til registrering. Uansett så skal vel Securmark sitt register nå være likeverdig med småbåtregisteret i forsikringssammenheng? Det sier iallefall Securmark selv: http://www.securmark.no/index.php?art=10769 Sitér dette innlegget Helge O Link to post
HelgeO Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Og da fikk jeg svar fra Redningsselskapet, de sier jeg kan se bort fra faktura og at båten blir avregistrert i småbåtregisteret Det synes jeg var en bra håndtering av saken fra Redningsselskapet. Og da har jeg også svaret på mitt opprinnelige spørsmål: klistrer på reg. nr fra Securmark. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Fanafjord Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Ikke alle forsikringer krever at båten er registrert i småbåtregisteret. Pantaenius gjør det ikke. Så vidt jeg vet heller ikke Atlantica og Norske Sjø. Hvis en virkelig mener å ha bruk for å registrere båten, så ville jeg valgt skipsregisteret og sett bort fra de andre "tulleregistere". Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Molan Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 If godtar Securemark og gir rabatt for merkingen. Prisen på Securemark gjenspeiler nok det at merking av båt og motor tar 1-1,5 time for en som "kan" det og har rett utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Vurderer å registrere min skjergårdsjeep i Securemark siden forsikringsselskapet krever enten det eller registrering i småbåtregisteret. Noen som har noe erfaring med Securemark nå? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Ingen som har erfaring med Securmark? Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Båten vår er registrert i Securmark, har ikke annen erfaring et ann det gikk kjapt å omregistrere den og få båtkort. Ellers er det "svidd" inn securmark merker på flere steder på båten, ikke det at jeg tror mange kommer til å stjele den gamle Balticen fra 85, men den var kanskje et mer yndet tyverimål da merkene ble festet:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Key Freak Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Ellers er det "svidd" inn securmark merker på flere steder på båten, ikke det at jeg tror mange kommer til å stjele den gamle Balticen fra 85, men den var kanskje et mer yndet tyverimål da merkene ble festet:) Si ikke det! Min Baltic fra 1984 ble forsøkt stjålet høsten 2009. Et mislykket forsøk, heldigvis... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.