Jump to content

Bruke Securmark eller Småbåtregisteret, eller begge deler?


Skvulpen

Recommended Posts

Det etterspørres etter erfaringer med Securmark, men hva forventes av et slikt register?

Du registrerer din båt (du betaler), du får et registreringsnummer og båtkort (du betaler), du mottar årlig avgift (du betaler). Ved spesielle henvendelser (meget sjelden) oppgir Securmark ditt navn og nr til Politi og eventuelt Kystvakt. Hva får vi igjen, ikke vet jeg...

 

Jeg hadde en sporingsenhet på min forrige båt, jeg betalte ca kr.2000,- pr år i abonnement, men hva får jeg. Jo, kanskje vi finner båten, knust, ødelagt, hva får jeg igjen? Eller rettere sakt vil jeg ha den igjen? Vet ikke...

 

Jeg har mottatt et par stygge registreringsskilt fra Securmark, tok det opp med dem, fikk ikke noe støtte. Prøvde å sette de på, men filmen var så tynn at det ble masse luftbobler under, det ble til at jeg rev de av. Etter nærmere ettertanke så bestilte jeg to nye skilt, har jeg satt de på, nei, ikke ennå. Skal jeg sette de på, vet ikke. https://baatplassen.no/i/topic/118419-nummerskilt-securmark-problemer-med-montering/

 

Men er det bestemt at båten skal registreres så må vi vel gjøre det, det er jo en viss sikkerhet i det da, samme som det er for bil. For min del så er det vel det samme om det heter Securmark eller Småbåtregistrene, de gjør jo ikke så mye annet en å loggføre noen nummer, lage noen skilt (printe ut) og håver inn masse penger. Men jeg skal følge systemet jeg...

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Du gjør jonsom du vil, John_Kr, ingen plikt å registrere båten. Du nevner selv en del av fordelene. I noen tilfeller er det liten hjelp av registreringen, i andre tilfeller kan det være nyttig. Om båten har drevet av, noen finner den og vil finne ut hvem som eier den. Ser stadig i lokalavisen at båter blir funnet i fjæresteinene, de har ingen skilt, politiet etterlyser eieren. Securmark har dessuten disse skjulte innfreste sporene omkring i båt og motor, som gjør at en stjålet båt kan identifiseres selv om tjuvraddene har skrapet bort selve skiltene. Om båten er stjålet og totalvraket er vi selvsagt ikke så interessert i å få igjen vraket. Men erstatning vil vi ha, så da må forsikringen være i orden, og det er jo en annen sak.

Link to post

Hovedformålet med å registrere båten i småbåtregisteret (RSSR) er vel å støtte NSSR, samt evt få billigere forsikring. Jeg ser ikke noen andre grunner til å registrere båten der. Tydelig merking med eiers telefonnummer har antageligvis mer for seg enn RSSR-registrering.

 

Det eneste registeret som virkelig har legal tyngde her i landet er NOR, men båten må være minst syv meter lang for at den skal kunne registreres der.

 

For de som ivrer etter et obligatorisk småbåtregister vil jeg minne på den bakenforliggende årsaken til at den ble fjernet; Noen var redd for innføring av skatter og avgifter på båteierskap og kjøp/salg av båt. Det er en nesten garantert konsekvens av et slikt register. Båteierskap og båtbruk er et luksusgode, det er derfor relativt enkelt å skattlegge, en slik skattlegging fører til få negative bivirkninger på samfunnsøkonomien som sådan. Båteiere som "trenger" båten for å komme seg til hytta, skaffe seg hummer til middag eller kunne bade fra egen båt i stedet for badestrand kan neppe oppnå like mye sympati som alenemødre med fem unger, lang vei til barnehage, etc som gråter over at de ikke har råd til å beholde bilen. Vi er strengt tatt meget priviligerte som kan kjøpe og selge båter fritt uten noen slags form for særavgift; for biler har man omregistreringsavgift og for hus har man dokumentavgift. Formålet for begge disse er å "kompensere" for at staten ikke kan ta inn MVA på bruktsalg. Sett ut fra samfunnets behov og interesser så er et obligatorisk båtregister ganske sikkert en God Ting, men for oss båtfolk er det ikke en God Ting.

 

Forøvrig har vi jo et obligatorisk båtregister i dag - alle båter over 15 meter skal registreres i NOR. Man kunne jo ha vurdert å senke grensa der i stedet for å f.eks. gjøre RSSR om til et obligatorisk register. En grense bør det vel uansett være - det blir for dumt dersom badejoller kjøpt i leketøysbutikk må registreres!

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Mye rett i det du skriver tobixen, men det er nok slik at hvis de som styrer ønsker å avgiftsbelegge båter så finner de alltids en måte å ordne det på, uansett register eller ikke. Minner også om at da det obligatoriske båtregisteret ble drevet av staten så var det gratis. Straks Per Kristian Foss (daværende finansminister fra Høyre) privatiserte registeret, ble det et salig rot av heile greiene, ulike private aktører kom inn for å skumme fløten og det begynte å koste penger, både registrering og med årsavgift. Refleksjonene gjør seg selv. ;-)

Link to post

En grense bør det vel uansett være - det blir for dumt dersom badejoller kjøpt i leketøysbutikk må registreres!

 

Hvilket vel heller ingen i sin villeste fantasi har engang vurdert? Joda, for oss, eller dere (?), båtfolk så er en obligatorisk registrering absolutt en god ting! I frihetens hjemland er en slik registrering en selvfølge, og hvis man belåner båten (også de mindre) så blir eierdokumentet deponert i banken, og man er trygg på at man kan kjøpe en båt eid av selger og at man får ordnet opp i frigivelse av pantet. Situasjonen her i landet er helt tullete, verdiløs og for enkelte forsikringsselskaper en nødvendighet selv om det koster penger og er verdiløst i praksis.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

...Situasjonen her i landet er helt tullete, verdiløs og for enkelte forsikringsselskaper en nødvendighet selv om det koster penger og er verdiløst i praksis.

Som en som akkurat har kjøpt en for øyeblikket uregistrert båt støtter jeg opp om siste taler.

Når man skal fylle ut en form for kontrakt står det fullt av avkryssingspunkter: Har du sjekket NOR, har du sjekket løsøreregisteret, har du sjekket småbåtregisteret, bla bla.

 

So what? Det eneste jeg reelt kan sjekke er vel løsøreregisteret som jeg kan bruke selgers personnummer til å sjekke i, de andre finner jeg ingenting så lenge jeg ikke kjenner et eventuelt nummer å søke med?

Fikk etterhvert oppgitt et gammelt registreringsnummer fra selger, som tydeligvis ble erstattet med dagens Småbåtregister-nummer på 3+3 tegn, da det gamle offentlige registeret ble avviklet og all historikk er vekk der.

 

Nå har jeg fått registrert VHF og tildelt kallesignal fra Telenor, det er ihvertfall et noenlunde offisielt register som jeg føler følger båten her for framtiden. Kravet fra forsikringsselskapet om registrering er ihvertfall bare tull, jeg fyllte inn det gamle utgåtte registreringsnummeret på nettbestillingen og dermed var båten forsikret..

 

Kommer til å registrere hos Småbåtregisteret siden jeg også synes NSSR kan ha denne ballen, men det er for dårlig at man i Norge i 2015 fremdeles kan velge om båter skal være registrert, hvor de eventuelt skal registreres og om et eventuelt nummer skal være synlig.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...