Jump to content

Volvo Penta tankmåler viser feil


BingoBonzo

Recommended Posts

Har en 300l dieseltank som forer en VP D4-260 og hvor tankmåleren er noe ustabil.

 

Når tanken er full så er det et eller annet som skjer som gjør at den ramler ut av systemet og viser beholdning i det hele tatt.

Analog instrumenter viser null og digitale (EVC) ser ikke en gang at det er en måler tilkoblet.

 

Først når jeg har brukt opp en ca. 30 liter kommer måleren "online" og viser at det er ca. 90% igjen av fuel.

 

Måleren virker så tilsynelatende normat frem til kvart tank. Derfra og nedover raser den og kommer fort ned på 2-3-4% beholdning.

Har tanket med 0% beholdning og det går alikevel ikke på mer enn 260-270 liter.

 

Tips for å få måleren til å oppføre seg litt mer forutsigbart og korrekt mottas med takk!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Har den vært sånn hele tiden eller har den blitt sånn plutselig? VDO har mange givere, men det er vanlig med en giver med justerbar flottørarm, den kan være justert for kort eller kanskje den ikke passer til tanken, kanskje løs? Det kan være at "potmeteret" på giveren er slitt/deformert. Jeg tipper det siste og da trenger du en ny giver.

Link to post
Share on other sites

Måtte også bytte fra VDO til WEMA pga. problemer med tidvis ustabiliteter og feilvisning. Viseren sto ofte og dirret. Bytter man giver må man også bytte instrumentet da signalene er motsatt. Mao man får full når tomt og tomt når full dersom man mixer utstyr fra de ulike leverandørene.

Link to post
Share on other sites

Denne tankmåleren er integrert i motorens styringssystem. Derfor er det neppe rett frem å bytte til et annet merke.

 

Har du forsøkt å lese av feilmeldinger med VPs diagnosesystem?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Joda du kan bruke en annet merke.Den skal bare ha en ohm,sk motstand som er målbar innen motorenes spesifikasjoner. Noen båter har en tankhøyde som ikke passer perfekt til disse standard giverne. Da setter man i den som er nærmest.Jeg vet at wema leverer til disse motorene. Men dagens tips er å sku opp giveren og måle denne om den har en jevn stigning av motstnd.

Link to post
Share on other sites

Men den kan vel også være en runding med en firkant oppå, Da er ledningene innstøpt, og du slipper å bekymre deg for den lange flytearmen.Men da ligger flotøren rundt giveren. Mye greiere. Men som nevnt tidligere programmering er også nødvendig å gjøre riktig.Hvis tanken er ikke er firkantet, må du jo egentlig vite hvor mye tanken rommer.Starte med tom tank og fylle. Så programmeres 20%,40% osv.

Link to post
Share on other sites

Ville definitivt først forsøkt med en skikkelig kalibrering før jeg tenkter tanken på å begynne å bytte til uoriginalt tankmålerutstyr. Kalibreringsprosedyren er forholdsvis grei iht. Volvo's instrukser. Det eneste man må tenke på er dette med at PS motor er master controller og må kalibreres først om du har dobbelinstallasjon som ikke er tilfellet hos deg.

 

Jeg har samme problem på dobbeltinstallasjon D6 der SB og BB tank oppfører seg helt ulikt. Tankene er identiske og ikke sammenkoplet Har dessverre ikke hatt tid til å se nærmere inn i dette enda da det må passe med en tømming/fylling/peiling av tankene under mengdekontrollerte former. Siste fylling hadde jeg kjørt SB tank "tom" i en halvtime, tilsvarende ca. 25 liters forbruk "under null". Da var det fortsatt 70 liter igjen på tanken. Så den viser altså tom ved 100 liter restmengde. (Kapasiteten er 500 liter for hver tank). BB er noe bedre men på langt nær ok. De jobber heller ikke linaert nedover skalaen.

 

Vet jo snittforbruket i l/Nm under normal marsjfart så foreløpig kalkulerer jeg med dette og legger inn en god margin da peilingene ikke er til å stole på, spesielt i nedre del av skalaen. Ved henting av båt måtte jeg sjekke om sug/retur var feilkoplet (retur kun til en tank men sug fra begge) da forskjellen var så stor på "forbruket" mellom hver side enda jeg startet med fulle tanker. Men dette var altså ikke tilfellet.

Motorstyringssystemet/samkjøringen er forøvrig så nøyaktig på Volvoene at selv ved en forbruk på rundt 400 liter etter fylling fra hver tank (SB/BB) skiller det vanligvis kun 8-10 liter mellom tankene når jeg fyller opp igjen. Så motorene forbruker veldig jevnt.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg forstår er dette noe som har kommet plutselig? Og at analog indikator viser noenlunde likt med EVC-displayet?

 

Nei, den har vært sånn lenge (2 år) og ja, den analoge viser nogenlunde likt med EVC.

 

Jeg skal gjennomføre kalibreringen, men vil vente med dette til jeg har sett på giveren. Dette fordi signalet er helt borte, analog viser null og

på EVC er visningen av drivstoff borte (altså den finnes ikke i menyen) før man har brukt 30 liter. Det som er litt rart med det er at det ikke går

en alarm når den mister kontakten med giveren/signalet..

 

Kan det være slik at giver er justert litt for "lavt" som fører til at når den passerer 100% (ved ca. 270L) så bare kutter den siden over 100% er "umulig"?

 

Ja ja, kan bli spennende, har aldri skrudd opp og sett på en giver før :tongue:

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Da fikk jeg målt motstanden på giveren med full tank.

 

Den har da en uendlig motstand og dette kan vel da tyde på at giveren er noe defekt da den vel maks skal ha 180ohms motstand ved full tank?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...