BingoBonzo Startet 1.Juni.2011 Del på Facebook Startet 1.Juni.2011 Har en 300l dieseltank som forer en VP D4-260 og hvor tankmåleren er noe ustabil. Når tanken er full så er det et eller annet som skjer som gjør at den ramler ut av systemet og viser beholdning i det hele tatt. Analog instrumenter viser null og digitale (EVC) ser ikke en gang at det er en måler tilkoblet. Først når jeg har brukt opp en ca. 30 liter kommer måleren "online" og viser at det er ca. 90% igjen av fuel. Måleren virker så tilsynelatende normat frem til kvart tank. Derfra og nedover raser den og kommer fort ned på 2-3-4% beholdning. Har tanket med 0% beholdning og det går alikevel ikke på mer enn 260-270 liter. Tips for å få måleren til å oppføre seg litt mer forutsigbart og korrekt mottas med takk! Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 VDO? Hadde i alle fall noe tilsvarende med ny VDO tankgiver. Viste OK ned til ca 1/4 tank. Da begynte nåla å bli ustabil, og falt noen ganger helt ned til 0 (null). Byttet til Wema (både giver og instrument). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Har den vært sånn hele tiden eller har den blitt sånn plutselig? VDO har mange givere, men det er vanlig med en giver med justerbar flottørarm, den kan være justert for kort eller kanskje den ikke passer til tanken, kanskje løs? Det kan være at "potmeteret" på giveren er slitt/deformert. Jeg tipper det siste og da trenger du en ny giver. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Måtte også bytte fra VDO til WEMA pga. problemer med tidvis ustabiliteter og feilvisning. Viseren sto ofte og dirret. Bytter man giver må man også bytte instrumentet da signalene er motsatt. Mao man får full når tomt og tomt når full dersom man mixer utstyr fra de ulike leverandørene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 (redigert) Da bytter du om ledningene og vips... Men det du bør sjekke hvis du har en giver fra wema er motstanden på giveren. Det er mulig jeg blander nå, men 30ohm til 180ohm kommer på minnet. Hvis giveren er feil, viser jo instrumentet deretter. Redigert 2.Juni.2011 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Denne tankmåleren er integrert i motorens styringssystem. Derfor er det neppe rett frem å bytte til et annet merke. Har du forsøkt å lese av feilmeldinger med VPs diagnosesystem? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 (redigert) Kanskje du må kalibrere giveren på nytt i EVC systemet? Er tanken din like bred i bunnen som på toppen? Se innlegg 8 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/80566-d4-evc-fr-ikkje-turtall-nr-innkoblet/page__p__1140503__hl__evc__fromsearch__1#entry1140503 Redigert 2.Juni.2011 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Joda du kan bruke en annet merke.Den skal bare ha en ohm,sk motstand som er målbar innen motorenes spesifikasjoner. Noen båter har en tankhøyde som ikke passer perfekt til disse standard giverne. Da setter man i den som er nærmest.Jeg vet at wema leverer til disse motorene. Men dagens tips er å sku opp giveren og måle denne om den har en jevn stigning av motstnd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BingoBonzo Svart 2.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Takker for tips, tar en sjekk av giver de nærmeste dagene. Giver; er det det lokket på tanken hvor det er et par ledninger som går nedi? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 http://www.justkampers.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/J11553.jpg Ja, den ser noe sånn ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Eller slik http://www.wema.com/?page=417&show=470 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Men den kan vel også være en runding med en firkant oppå, Da er ledningene innstøpt, og du slipper å bekymre deg for den lange flytearmen.Men da ligger flotøren rundt giveren. Mye greiere. Men som nevnt tidligere programmering er også nødvendig å gjøre riktig.Hvis tanken er ikke er firkantet, må du jo egentlig vite hvor mye tanken rommer.Starte med tom tank og fylle. Så programmeres 20%,40% osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 taunus, se innlegg 11 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Ville definitivt først forsøkt med en skikkelig kalibrering før jeg tenkter tanken på å begynne å bytte til uoriginalt tankmålerutstyr. Kalibreringsprosedyren er forholdsvis grei iht. Volvo's instrukser. Det eneste man må tenke på er dette med at PS motor er master controller og må kalibreres først om du har dobbelinstallasjon som ikke er tilfellet hos deg. Jeg har samme problem på dobbeltinstallasjon D6 der SB og BB tank oppfører seg helt ulikt. Tankene er identiske og ikke sammenkoplet Har dessverre ikke hatt tid til å se nærmere inn i dette enda da det må passe med en tømming/fylling/peiling av tankene under mengdekontrollerte former. Siste fylling hadde jeg kjørt SB tank "tom" i en halvtime, tilsvarende ca. 25 liters forbruk "under null". Da var det fortsatt 70 liter igjen på tanken. Så den viser altså tom ved 100 liter restmengde. (Kapasiteten er 500 liter for hver tank). BB er noe bedre men på langt nær ok. De jobber heller ikke linaert nedover skalaen. Vet jo snittforbruket i l/Nm under normal marsjfart så foreløpig kalkulerer jeg med dette og legger inn en god margin da peilingene ikke er til å stole på, spesielt i nedre del av skalaen. Ved henting av båt måtte jeg sjekke om sug/retur var feilkoplet (retur kun til en tank men sug fra begge) da forskjellen var så stor på "forbruket" mellom hver side enda jeg startet med fulle tanker. Men dette var altså ikke tilfellet. Motorstyringssystemet/samkjøringen er forøvrig så nøyaktig på Volvoene at selv ved en forbruk på rundt 400 liter etter fylling fra hver tank (SB/BB) skiller det vanligvis kun 8-10 liter mellom tankene når jeg fyller opp igjen. Så motorene forbruker veldig jevnt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Så vidt jeg forstår er dette noe som har kommet plutselig? Og at analog indikator viser noenlunde likt med EVC-displayet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BingoBonzo Svart 3.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 http://www.justkampe.../i/m/J11553.jpg Ja, den ser noe sånn ut. Ja, den ligner på min, flott da har jeg funnet riktig lokk! Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post Share on other sites More sharing options...
BingoBonzo Svart 3.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Så vidt jeg forstår er dette noe som har kommet plutselig? Og at analog indikator viser noenlunde likt med EVC-displayet? Nei, den har vært sånn lenge (2 år) og ja, den analoge viser nogenlunde likt med EVC. Jeg skal gjennomføre kalibreringen, men vil vente med dette til jeg har sett på giveren. Dette fordi signalet er helt borte, analog viser null og på EVC er visningen av drivstoff borte (altså den finnes ikke i menyen) før man har brukt 30 liter. Det som er litt rart med det er at det ikke går en alarm når den mister kontakten med giveren/signalet.. Kan det være slik at giver er justert litt for "lavt" som fører til at når den passerer 100% (ved ca. 270L) så bare kutter den siden over 100% er "umulig"? Ja ja, kan bli spennende, har aldri skrudd opp og sett på en giver før Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post Share on other sites More sharing options...
BingoBonzo Svart 10.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Da fikk jeg målt motstanden på giveren med full tank. Den har da en uendlig motstand og dette kan vel da tyde på at giveren er noe defekt da den vel maks skal ha 180ohms motstand ved full tank? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Det stemmer nok det ja. Men det er jo en grei sak og bytte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.