Lars B Startet 1.Juni.2011 Del på Facebook Startet 1.Juni.2011 Har en mercruiser 4,3 mpi som fusker før jeg får den i plan, tror heller ikke jeg får opp toppfarten, den kommer opp i 4000 rpm er usikker på hva som er vanlig turtall (har kjøpt båten i år) pluggledninger er byttet av forrige eier jeg har byttet plugger og bensinfilter uten å se noe feil, Er det noen kjent feilkilde på disse? Hvilket utstyr kreves for å lese feilkoder? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Har en mercruiser 4,3 mpi som fusker før jeg får den i plan, tror heller ikke jeg får opp toppfarten, den kommer opp i 4000 rpm er usikker på hva som er vanlig turtall (har kjøpt båten i år) pluggledninger er byttet av forrige eier jeg har byttet plugger og bensinfilter uten å se noe feil, Vanlig turtall på maks er mellom 4400 og 4800rpm, ditt er noe lavt, men det kan selvfølgelig også skyldes propellen! Det er mye som kan være årsaken til denne fuskingen, kan du beskrive det litt nærmere så kanskje noen har vært borti noe lignende. Er det kun akkurat når båten skal i plan, et visst turtall, skjer det i nøytral eller bare i gir, hvilket drev er montert på den motoren osv. Er det noen kjent feilkilde på disse? Nja, stort sett gode motorer, men det forekommer feil på de som alle andre motorer, er vel ingenting som jeg kommer på som er typisk gjenganger som kan forårsake akkurat dette ?? Hvilket utstyr kreves for å lese feilkoder? Diacom software eller tilsvarende, eller et Mercruiser / Rinda Scantool : Sitér dette innlegget Link to post
Lars B Svart 2.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Fuskingen kommer når motoren belastes hardt, den avtar gradvis når turtallet stiger til å være helt borte når båten begynner å plane, altså når belastningen på motoren avtar For meg ligner dette på tenningsfusk altså overslag i pluggledninger men disse er byttet for ikke så lenge siden, det ser også bra ut i fordelerlokk bensinpumpen røk ved første prøvekjøring i år, byttet denne og samtidig coilen for å unngå senere problemer da denne var "sprengt" av rust. Ved denne prøvekjøringen kjente jeg at den ikke dro som den skulle for å komme opp i plan men når vi kom opp i plan fungerte den fint men jeg tenkte ikke over turtall den gangen ifølge forrige eier skal båten gå 48 knop men jeg får bare 40 så noe er feil Mener det er alpha one drev på båten Vanlig turtall på maks er mellom 4400 og 4800rpm, ditt er noe lavt, men det kan selvfølgelig også skyldes propellen! Det er mye som kan være årsaken til denne fuskingen, kan du beskrive det litt nærmere så kanskje noen har vært borti noe lignende. Er det kun akkurat når båten skal i plan, et visst turtall, skjer det i nøytral eller bare i gir, hvilket drev er montert på den motoren osv. Nja, stort sett gode motorer, men det forekommer feil på de som alle andre motorer, er vel ingenting som jeg kommer på som er typisk gjenganger som kan forårsake akkurat dette ?? Diacom software eller tilsvarende, eller et Mercruiser / Rinda Scantool : Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Kanskje skudd i blinde, men hvordan er det med luftfilter på den motoren? -kan det være tett. Prøv motoren uten luftfilter, men se til at det ikke ligger rusk og støv i motorrommet først. Sitér dette innlegget Link to post
Lars B Svart 2.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Kanskje skudd i blinde, men hvordan er det med luftfilter på den motoren? -kan det være tett. Prøv motoren uten luftfilter, men se til at det ikke ligger rusk og støv i motorrommet først. Luftfilteret er et "grovfilter" det er iorden Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Vet du om det er riktig coil? Høres ut som tenningsfusk, hender jo at en plugg ryker også. Vet ikke om tenningsmodul feil vil arte seg sånn.... blir nesten nødt til å bytte ting på misstanke. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 (redigert) Mener det er alpha one drev på båten Dersom det er Alpha One, begynn med å sjekke girtenningsbryteren, ellers så er det nok sannsynlig at det er noe med tenningen, og ettersom det er MPI så er det ikke noen forgasser som kan fuske, men MPI systemet kan selvfølgelig også lage noe krøll. Sensorer, tenning og MPI er sånn delvis samkjørt, slik at sensor feil, slik som IAC eller ECT sensoren kan føre til slike ting, men vil normalt også føre til at alarmen går, selv om det ikke alltid er tilfelle dersom sensoren bare gir feil signal, og ikke er helt kaputt, for eksempel kan en temperatur sensor gi signal om at motor er kald, mens den egentlig er varm osv. Måten å sjekke alle sensorer og elektroniske duppeditter er å kontakte et verksted som har diagnoseverktøy, og som kan koble til dette å sjekke om alt er slik det skal være. Dette er sannsynligvis den rimeligste og enkleste løsningen før man begynner å bytte ut deler på en motor man ikke helt vet hva det er galt med. Det kan også bare være vann i bensin, avleiringer osv. dersom dette plutselig har kommet over vinteren??? Redigert 2.Juni.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars B Svart 3.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Vet du om det er riktig coil? Høres ut som tenningsfusk, hender jo at en plugg ryker også. Vet ikke om tenningsmodul feil vil arte seg sånn.... blir nesten nødt til å bytte ting på misstanke. coil er riktig, denne har intergrert tenningsmodul og pluggene er byttet Dersom det er Alpha One, begynn med å sjekke girtenningsbryteren, ellers så er det nok sannsynlig at det er noe med tenningen, og ettersom det er MPI så er det ikke noen forgasser som kan fuske, men MPI systemet kan selvfølgelig også lage noe krøll. Sensorer, tenning og MPI er sånn delvis samkjørt, slik at sensor feil, slik som IAC eller ECT sensoren kan føre til slike ting, men vil normalt også føre til at alarmen går, selv om det ikke alltid er tilfelle dersom sensoren bare gir feil signal, og ikke er helt kaputt, for eksempel kan en temperatur sensor gi signal om at motor er kald, mens den egentlig er varm osv. Måten å sjekke alle sensorer og elektroniske duppeditter er å kontakte et verksted som har diagnoseverktøy, og som kan koble til dette å sjekke om alt er slik det skal være. Dette er sannsynligvis den rimeligste og enkleste løsningen før man begynner å bytte ut deler på en motor man ikke helt vet hva det er galt med. Det kan også bare være vann i bensin, avleiringer osv. dersom dette plutselig har kommet over vinteren??? Hvor sitter girtenningsbryteren og hvilken funksjon har den? Sitér dette innlegget Link to post
Hakke Peiling Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Jeg hadde fusking på min Nidelv 610 med Volvo Penta 4.3 gxi. Riseren på den ene siden var så rustet av der eksosslangen var festa at det kom kjølevann ned i eksosmanifolden og derfra inn i sylinder via ventiler, derav fuskingen. Endte med full stopp og vann i olja noen minutter senere. Sitér dette innlegget Link to post
Sigve19 Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 (redigert) Hei har samme problem ganske nøyaktig fant du ut av noe. Har bytta bensinpumpe, pluggledninger, fordelerlokk, plugger, vanntrykksensor. ??? Takker for svar! Har vært å fått diagnose på den da dobbel alarm hvert minutt går av til tider da viste den vanntrykk sensor bytta den men alarmen kommer tilbake fikk 49knop tidligere nå får eg ca 41. Turtallet er gått fra 4600 til 4000/3800 ? Redigert 1.August.2019 av Sigve19 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.