Jump to content

Ny påhenger til seilbåt - Becker 27 - noen med erfaringer?


Exposure

Recommended Posts

Har en Becker 27 fra ca 1980 med original Yanmar YSM 8 innenbordsmotor. Motoren er lettstartet og grei, men jeg opplever ganske hyppig at jeg ikke får oljetrykk ved oppstart.

Teorien min på hva som er feil er at olja synker nedenfor oljepumpa, slik at pumpa bare drar luft. Hvis jeg skrur av dekselet hvor oljetrykksensoren sitter (på toppen av motoren), og pumper opp olje forbi pumpa, så får jeg oljetrykk når jeg starter. Dette kan oppleves som noe stressende, særlig med mye vind, bølger, nært land og med båten full av unger...

 

Etter å ha lest litt på nettet om denne motoren, så har jeg forstått det sånn at det er endel mekking som må til for å løse problemet, og da er man ikke garantert at problemet er løst særlig lenge...

 

Jeg har derfor lyst til å bytte ut Yanmar'n med en påhenger.

 

Becker 27 ble visstnok konstruert for å ha påhenger, men man fant på ett eller annet tidspunkt ut at de skulle dytte inn en innenbordsmotor i stedet. Det skal ha ført til at båten kan oppleves som baktung, og med litt dårligere seilegenskaper enn optimalt.

 

Er det noen som vet hva en installasjon med Yanmar YSM 8 veier? En 4- takter veier endel den også, og når den i tillegg blir plassert lengre bak enn Yanmar'n, så lurer jeg på om vektbesparelsen spises opp?

 

Båten har en tobladet foldepropell. Når jeg bakker er det såvidt det blir noe fart. Det å bremse opp båten må planlegges nøye. Blant annet må motoren i revers ca halvannen båtlengde før båsen, til tross for at båten knapt har styrefart. Hvordan vil en påhenger oppleves? Vil den være mer effektiv i revers pga 3 faste blader?

 

Maxfart på båten er 5.8 knop. Kan jeg håpe på noe mer fart med en ny 10 hk?

 

Håper det er noen med erfaringer som er villige til å dele...

D5L

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...