jata Startet 1.Juni.2011 Del på Facebook Startet 1.Juni.2011 satte ut båten nå i kveld. motoren går helt fint på tomgang men klarer ikke mer enn ca. 2000 rpm når den er i gir. er det noen som har tips om hva jeg kan gjøre med den. klarer å ruse den opp til ca. 5000 rpm når den ikke er i gir, men må lirke litt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jata Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 har målt kompresjonen i dag og det var nesten ingen kompresjon på cyl:4 noen som har anelse om hva det kommer av? sikkert en ventil som er brent men hvorfor blir den det. har fylt vanlig 95 oktan på den men den skal vel tåle det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Regner med eksosen ikke har vært byttet på evigheter? Denne ruster i stykker, fører til at vann kommer til syl 4. Videre kommer det masse dritt i sylinder, eksosporten i toppen tæres i stykker. Ventilen kan vell også få skader, men regner med stempelringer og sylinder har fått mest påkjenning. Har en prosjekttråd hvor jeg driver å bygger opp en aq14x, du finner nok noen svar på ting hvis du leser gjennom mine utfordringer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jata Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 heisan har du en link til den tråden? fant den ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 https://baatplassen.no/i/topic/67637-prosjekt-vedlikehold-oppbygging-og-problemlsning-for-vp-aq14x-m/page__p__955489__hl__aq14x__fromsearch__1#entry955489 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jata Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 har nå lest hele tråden din, får håpe jeg slipper så mye frustrasjon.. er det sånn att jeg kan ta en topp i fra nesten vilken som helst volvo motor og sette på min?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Har vært noen problemer til nå ja, men regner med at om kort tid sitter jeg igjen med en motor som er "som ny" Er mange topper som kan brukes, fra b21, b23, b230 osv. Det står nummer ved eksosporten, hvilken topp du har, 1000xxx hvor xxx er de viktigste tallene. 160,4xx, 530,531 er vanlige tall å finne, mener alle disse går overens, men med litt forskjellig ytelse og litt forbehold om kompresjon. Det beste er nok å finne en lik, eller med samme kompresjonsforhold som den du originalt hadde. Husker ikke helt 100%, men hvis du har f.eks en 160(eller var det 180 den het, mulig jeg roter litt, begynner på 1 og slutter på 0 ihvertfall), så kan du også benytte en av 53 toppene, mener det var 530, mens den andre 53x toppen gir avvik i kompresjon. Ikke mye avvik, så burde ikke by på problem, men kan gjøre det. Lykke til. Du får nok svar hær om det passer eller ikke, dra rundt å se hva du kan få tak på så samt pris så blir nok kunnskapene hær på forumet å hjelpe deg til det rette og beste valget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jata Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 takk for det. får se hvordan det ser ut om ett par dager når jeg får av toppen. er veldig spent på å se cylinderen. fant faktisk overhalt topp på ebay til en billig penge så jeg håper det er bare den som er gåen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 takk for det. får se hvordan det ser ut om ett par dager når jeg får av toppen. er veldig spent på å se cylinderen. fant faktisk overhalt topp på ebay til en billig penge så jeg håper det er bare den som er gåen. Hva kaller du en billig penge, og hva er "overhalt"? Tenker det blir en del frakt på en slik hvis den skal sendes et stykke. Kanskje du finner noe greit hos den lokale huggeren. Slipe ventiler tar noen timer, men kanskje du sparer noen kroner også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jata Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 di skulle ha 50 dollar for den. men blir vel en del frakt tenker jeg. skal ta en leiterunde her også. kansje jeg finner en hel mototr i grei stand. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Ikke lett å komme over b23 motorer ihvertfall, det er min erfaring. Er litt lettere for dem som befinner seg lengre sør i landet en hvor jeg befinner meg da. 50$ for en overhalt topp? hørtes urealistisk ut, et slipesett koster jo mere... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jata Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 fant også en fabrikny topp på blocket til 1200 sek. ligger 2 motorer som gis bort på finn men det er som du sier i sør :-( jaja har fått båten hjem i hagen nå i kveld så da er det vel bare å skru den opp å se. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jata Svart 7.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 nå er toppen av. eksoskanalen på cyl4 var tert bort og eksosventil var sprekt. blir nok å bytte hele toppen har en b230a hel motor på hånden. skal det ikke være tettninger på eksosventiler på denne toppen?? var ikke det på noen av eksosventilene. hvordan får jeg trykktestet eksosmanifoil? den ser ikke så veldig tært ut. mulig den har vert byttet for en stund siden. så det har vert forsøkt tettet med noe greier på cyl4. jeg finner heller ikke merke for registeret til mitterste drevet, noen som vet hvor jeg finner dette? stemmer ikke med manual. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jata Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 (redigert) fikk jaggu tak i ny topp i dag men dette er en topp jeg aldri har hørt om. den er merket 115L og er laget av ett firma som heter Aluminum Head Rebuilders, Inc. di både renoverer og bygger nye topper. den ser akkurat lik ut som den gamle jeg hadde så det blir spenende å prøve. fikk den gratis og den ser nesten ubrukt ut så nå er det bare å montere herligheten. men først er det på norgestreff i steinkjer med biken Redigert 9.Juni.2011 av jata (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christel III Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Marinetoppene har ventilstyringer av bronse, det har ikke toppene beregnet for biler. Sjekk også om kamakslingen er identisk. Det finnes endel forskjellige. Mener å huske den skal ha en K eller muligens J. Er usikker på hvordan det vil fungere over tid med ventilstyringer som ikke er i bronse. Sjekk dette før du monterer den. Det er ikke noen kostbar affære å få dem byttet i så fall... Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post Share on other sites More sharing options...
jata Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 jeg har satt på den gamle kammen som er en d kam. han jeg fikk den av påsto att den var lagd til volvo penta så jeg regner med den er ok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.