Jump to content

aq140 klarer ikke mer enn 2000 rpm?


jata

Recommended Posts

Regner med eksosen ikke har vært byttet på evigheter? Denne ruster i stykker, fører til at vann kommer til syl 4. Videre kommer det masse dritt i sylinder, eksosporten i toppen tæres i stykker.

Ventilen kan vell også få skader, men regner med stempelringer og sylinder har fått mest påkjenning.

 

Har en prosjekttråd hvor jeg driver å bygger opp en aq14x, du finner nok noen svar på ting hvis du leser gjennom mine utfordringer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har vært noen problemer til nå ja, men regner med at om kort tid sitter jeg igjen med en motor som er "som ny" :yesnod:

 

Er mange topper som kan brukes, fra b21, b23, b230 osv. Det står nummer ved eksosporten, hvilken topp du har, 1000xxx hvor xxx er de viktigste tallene. 160,4xx, 530,531 er vanlige tall å finne, mener alle disse går overens, men med litt forskjellig ytelse og litt forbehold om kompresjon. Det beste er nok å finne en lik, eller med samme kompresjonsforhold som den du originalt hadde.

Husker ikke helt 100%, men hvis du har f.eks en 160(eller var det 180 den het, mulig jeg roter litt, begynner på 1 og slutter på 0 ihvertfall), så kan du også benytte en av 53 toppene, mener det var 530, mens den andre 53x toppen gir avvik i kompresjon. Ikke mye avvik, så burde ikke by på problem, men kan gjøre det. Lykke til.

 

Du får nok svar hær om det passer eller ikke, dra rundt å se hva du kan få tak på så samt pris så blir nok kunnskapene hær på forumet å hjelpe deg til det rette og beste valget.

Link to post
Share on other sites

takk for det. får se hvordan det ser ut om ett par dager når jeg får av toppen. er veldig spent på å se cylinderen. fant faktisk overhalt topp på ebay til en billig penge så jeg håper det er bare den som er gåen.

Hva kaller du en billig penge, og hva er "overhalt"? Tenker det blir en del frakt på en slik hvis den skal sendes et stykke. Kanskje du finner noe greit hos den lokale huggeren.

Slipe ventiler tar noen timer, men kanskje du sparer noen kroner også.

Link to post
Share on other sites

nå er toppen av. eksoskanalen på cyl4 var tert bort og eksosventil var sprekt. blir nok å bytte hele toppen har en b230a hel motor på hånden. skal det ikke være tettninger på eksosventiler på denne toppen?? var ikke det på noen av eksosventilene. hvordan får jeg trykktestet eksosmanifoil? den ser ikke så veldig tært ut. mulig den har vert byttet for en stund siden. så det har vert forsøkt tettet med noe greier på cyl4. jeg finner heller ikke merke for registeret til mitterste drevet, noen som vet hvor jeg finner dette? stemmer ikke med manual.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

fikk jaggu tak i ny topp i dag :yesnod: men dette er en topp jeg aldri har hørt om. den er merket 115L og er laget av ett firma som heter Aluminum Head Rebuilders, Inc. di både renoverer og bygger nye topper. den ser akkurat lik ut som den gamle jeg hadde så det blir spenende å prøve. fikk den gratis og den ser nesten ubrukt ut så nå er det bare å montere herligheten. men først er det på norgestreff i steinkjer med biken :cheers:

Redigert av jata (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Marinetoppene har ventilstyringer av bronse, det har ikke toppene beregnet for biler. Sjekk også om kamakslingen er identisk. Det finnes endel forskjellige. Mener å huske den skal ha en K eller muligens J. Er usikker på hvordan det vil fungere over tid med ventilstyringer som ikke er i bronse. Sjekk dette før du monterer den. Det er ikke noen kostbar affære å få dem byttet i så fall...

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...