Jump to content

Septiktank, tømming og vakuum.


Eureka

Recommended Posts

Vanskelig å finne passende overskrift av og til.. Men dette handelr altså om septikktank, tømming og vakuum i systemet. Jeg regner med riggingen av slanger, tank, pumpe, lufting og waste-tømming er relativt standard for de fleste båter.

 

Følgende situasjon oppsto i går mens jeg lå fortøyd, (på egen brygge vel og merke, langt fra badeplasser)

Drev å pumpet en del vann inn i septikktanken fra toalettet og startet septikkpumpen etterpå. Tittet over bord for å følge med på hva som kom ut. Ser da at det er fuktig nedover skrogsiden, utvendig, fra luftingen til septikktanken. MAO det må ha blitt pumpet septik/ overflatevann ut luftingen når jeg pumpet vann inn i septikken fra toalettet. Dette må etter hva jeg skjønner bety at septikktanken, 90 liter, må ha vært smekk full! (på tross av at den ikke er brukt spesielt mye og septikkpumpen er brukt etter hver tur.

 

Tørket av skrogsiden under luftingen og pumper inn mere vann fra toalett til septikktank. Etterhvert ble det på nytt pumpet vann ut septikkluftingen.

 

Startet septikkpumpen og ser at det ganske umiddelbart bobbler i vannet ved stedet septikken kommet ut under skroget.

Samtidig hører jeg at det i takt med at pumpen jobber, "suser" i waste-lokket på dollbordet. Wastelokket var mao ikke skrudd helt til og det pumpen sugde falsk luft, som det sannsynligvis har gjort den måneden båten har vært på sjøen. Skrur opp wastelokket helt og septikkpumpen jobber merkbart annerledes med høyere tempo og kraftigere bobbling i vannet. Skrur deretter wastelokket skikkelig til, susingen opphører og septikkpumpen jobber tyngre og det slutter å bobble like mye ut under skroget.

 

Lar så pumpen jobbe 5 minutter før jeg stenger den av. Pumper deretter en del vann inn i septikktanken, 50 pump, og det kommer ikke nytt vann ut luftingen.

 

-mye tekst og forklaring men: er det slik at Wastelokket må være helt tett og tilskrudd for å oppnå tilstrekkelig vakuum i systemet slik at septikkpumpen skal klare å pumpe septik ut av tanken?

 

Det er ikke nivåmåler i septikktanken min, ser nå at det hadde vært kjekt å ha både for å ha oversikt over nivået og se til at septikkpumpen jobber slik den skal.

 

Er det noen som har en formening om hvor mange liter en normalt dimensjonert septikkpumpe pumper i minuttet? Hvor lang tid bruker DERES pumpe på å tømme tanken?

Link to post
Share on other sites

Drev å pumpet en del vann inn i septikktanken fra toalettet og startet septikkpumpen etterpå. Tittet over bord for å følge med på hva som kom ut. Ser da at det er fuktig nedover skrogsiden, utvendig, fra luftingen til septikktanken. MAO det må ha blitt pumpet septik/ overflatevann ut luftingen når jeg pumpet vann inn i septikken fra toalettet. Dette må etter hva jeg skjønner bety at septikktanken, 90 liter, må ha vært smekk full! (på tross av at den ikke er brukt spesielt mye og septikkpumpen er brukt etter hver tur.

 

Tørket av skrogsiden under luftingen og pumper inn mere vann fra toalett til septikktank. Etterhvert ble det på nytt pumpet vann ut septikkluftingen.

 

Kan det være en knekk på lufteslangen slik at der har oppstått en væskelås?

 

Startet septikkpumpen og ser at det ganske umiddelbart bobbler i vannet ved stedet septikken kommet ut under skroget.

Samtidig hører jeg at det i takt med at pumpen jobber, "suser" i waste-lokket på dollbordet. Wastelokket var mao ikke skrudd helt til og det pumpen sugde falsk luft, som det sannsynligvis har gjort den måneden båten har vært på sjøen. Skrur opp wastelokket helt og septikkpumpen jobber merkbart annerledes med høyere tempo og kraftigere bobbling i vannet. Skrur deretter wastelokket skikkelig til, susingen opphører og septikkpumpen jobber tyngre og det slutter å bobble like mye ut under skroget.

 

Lar så pumpen jobbe 5 minutter før jeg stenger den av. Pumper deretter en del vann inn i septikktanken, 50 pump, og det kommer ikke nytt vann ut luftingen.

 

-mye tekst og forklaring men: er det slik at Wastelokket må være helt tett og tilskrudd for å oppnå tilstrekkelig vakuum i systemet slik at septikkpumpen skal klare å pumpe septik ut av tanken?

 

Det er ikke nivåmåler i septikktanken min, ser nå at det hadde vært kjekt å ha både for å ha oversikt over nivået og se til at septikkpumpen jobber slik den skal.

s

Er det noen som har en formening om hvor mange liter en normalt dimensjonert septikkpumpe pumper i minuttet? Hvor lang tid bruker DERES pumpe på å tømme tanken?

 

Om "Sugerør" på waste-lina og tømmepumpen er felles så må wastelokket være lukket når du tømmer med pumpen. Hvis ikke så tilføres luft fra wasteuttaket til sugesiden av pumpen!

 

Jeg har en slik septikkvern for tømming av septiktanken. Kapasitet ca.10 l/min. Jabsco har en som klarer 3-4 ganger så mye, men som også koster tilsvarende mere.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kan det være en knekk på lufteslangen slik at der har oppstått en væskelås?

 

 

 

Om "Sugerør" på waste-lina og tømmepumpen er felles så må wastelokket være lukket når du tømmer med pumpen. Hvis ikke så tilføres luft fra wasteuttaket til sugesiden av pumpen!

 

:sailing:

Bjørn

 

Lufteslangen fra septik går kontinuerlig oppover fra tank i bunnen av båten helt til det når innfesting like oppunder dollbord før det har fall ned til gjennjomføring i skrogsiden.

Jeg må korrigere meg selv litt, første gang jeg oppdaget at det hadde gått væske ut av lufteslangen/ gjennomføring, så hadde jeg enda ikke kjørt tømmepumpe. Jeg så tydelig substanser i sjøen nedenfor luftingen som må ha kommet fra septikktanken. Har lest at andre har en liten metallsil i skroggjennomføringen for luftingen.. heldigvis har jeg ikke det, for da hadde det nok vært temmelig tett der nå :) Vil det normalt lukte litt septik gjennom luftinga? satte nesa inn i luftinga forleden og kjente ikke noe lukt..

 

Når det gjelder sugerør på waste-linja så går den inn på slangen fra septikktanken mellom pumpe og tank, slik du indikerer. Så teorien om at wastelokk må være helt tett høres veldig fornufting ut, og var det jeg spekulerte i sjøl. Men jeg har ikke hørt at noen har snakket om at det er "veldig viktig" for et velfungerende tømmesystem. -kanskje fordi svært få bruker wastelokket og det i bunn og grunn sitter som støpt fast.. :)

 

Når vet du at tanken er tom, sett at du ikke har tankmålet?

 

Takker for svar, bra å få bekreftet noen av tankene jeg har gjort meg.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Ditt system ser omtrent ut som Option4 i dette dokumentet?

Jeg har litt problemer med å forstå luftingen din. Dersom den er koblet direkte til en stuss på toppen av tanken burde det gå luft inn i tanken der når du kjører septikpumpe. Men det er vel vanlig og også ha en slange fra et omvendt u-rør (husker ikke riktig navn) som skal hindre hevertvirkning og vann tilbake i båten. Disse sitter gjerne på ferskvann inntak og på utløp (se tegningen i dokumentet over). Her kan det komme ut vann mens det pumpes. Det er mulig det sitter en ventil der som skal hindre lekkasje ut. Etter pumping kommer det luft inn og bryter heverten.

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når vet du at tanken er tom, sett at du ikke har tankmålet?

 

Jeg har ikke tankmåler på septiktanken. Jeg pleier å kjøre i sakte fart, pumpen gir fra seg en tydlig lyd som brått slutter når tanken er tom. Du må prøve deg fram å høre om du hører forskjell.

Link to post
Share on other sites

Når vet du at tanken er tom, sett at du ikke har tankmålet?

 

Som jeg skriver i denne tråden:Forslag til automatisk tømming.. så benytter jeg "lytte-metoden" når det er stille i båten. Dvs. lytter til luftboblene når tanken blir tom!

Når motorene sviver så hører jeg ikke boblene! Løsningen har da vært å henge et tangamperemeter på pumpens hovedkabel for å se når pumpen slutter å jobbe og strømtrekket faller! Typisk når pumpen jobber er 6-8 Amp. Når den slurper luft så faller strømtrekk til 1-2 Amp.

Meget tungvint og derfor bakgrunnen for tråden jeg linker til ovenfor.

 

Forøvrig så har jeg alarm for høyt nivå!

Stenger alltid overbordventil etter tømming for å unngå evt. hevert-effekt!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ditt system ser omtrent ut som Option4 i dette dokumentet?

Jeg har litt problemer med å forstå luftingen din. Dersom den er koblet direkte til en stuss på toppen av tanken burde det gå luft inn i tanken der når du kjører septikpumpe.

 

omtrent som i option 4 ja. Men septik ut fra tanken er en stuss helt i nedkant av aktre side av tanken. Slangen følger da opp til pumpen som er montert ute i et skott, en meter over vannlinjen. Deretter ned igjen gjennom skroget. Like før pumpen,mellom tank og pumpe kommer waste-slangen innpå hovedslangen. Lufteslangen til tanken er en egen slange som går fra en stuss helt i overkant av aktre side av tanken. Rett over septik ut-slangen. Denne følger videre opp under dollbord, før det har et fall ned igjen til skrogsiden med gjennomføring, 15 cm under fenderlista.

 

Så, når jeg nå skrur til waste-lokket, suger ikke pumpen falsk luft og det oppstår tilstrekkelig vakuum for å suge opp fra tanken. Lufteslangen/ stussen på tanken er da over vannspeilet i tanken og sørger for trykkutligning over vannspeilet. I prinsippet skal jeg da faktisk kunne kontrollere at tankluftingen fungerer som den skal ved å f.eks holde en tynn plastfolie foran skroggjennomføringen for lufting, samtidig som jeg kjører septikktømmepumpen. Folien skal da bli sugd fast.

 

Når jeg har kjørt septikkpumpen i det siste, uten å ha skrudd til waste-lokket skikkelig, så har pumpen stort sett sugd luft fra waste-linjen og ikke septik fra tanken. Dermed har tanken blitt fullere og fullere, men jeg har trodd jeg har vært flittig, tømt og skylle gjennom med masse vann, ferskvann til og med.

 

-man skal lære noe nytt hver dag. :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...