Jump to content

Hva betyr det for meg at det er "feit disel"?


jsw

Recommended Posts

På Drivstoffbørsen står det følgende for stasjonen i Herføllrenna:

 

De selger fyringsolje - dvs ganske feit diesel.

 

Prisen er gunstig - vel den beste her i området - men hvilken innvirkning har dette evt på min motor (forøvrig en VP KAD43P)??

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Da er jeg beroliget - bare å fortsette å fylle :smiley:

 

Er de rimligere enn Glommenbunkers ved Nøkeldypet i Fr.Stad? 26.05.2011 9,15 - 30 øre i BP, vimpel rabatt.

 

Prisen for i år er ikke oppdatert, men som du sier - Glommenbunkers ser ut til å ta førsteplassen!

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan lese meg til på hjemmesidene til Statoil, Shell ol. så er det tillsetningsstoffer i diesel for båt/bil/landbruk som hindrer rust, svovelavleiringer i dyser og beskytter motoren.

Det er også forskjell på energien de avgir.

 

1l fyringsolje avgir 9.50Kw

1l diesel avgir 10.10Kw

 

Så helt likt er det vel ikke.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Ifølge en som selger diesel, er det kommet krav om at avgiftsfri båtdielsel ikke skal inneholde mer enn 10ppm svovel. Dette kravet gjelder ikke fyringsolje. Han sier videre at fyringsoljen er litt fetere, og dermed smører bedre. Han anbefalte å bruke et tilsetningsstoff på den nye båtdieselen for å opprettholde kvaliteten. Avgiftene på båtdiesel er også høyere enn på fyringsolje.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...