Jump to content

Ny kobling av dynamo. Er dette lurt?


hegra

Recommended Posts

Pr i dag er dynamo koblet som dette bildet viser med ladekabel inn på punkt a. https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23635/lading.jpg Som vist er det en velgerbryter med 0-1-1+2-2. Meningen var og modernisere dette med et rele, men har av ulike grunner ikke blitt gjort enda. Som en foreløpig løsning lurer jeg på og flytte ladekabel fra a til b. Eneste formål er å unngå brudd på ladestrømmen når bryter betjenes med motor igang. Med ladestrømmen koblet til b vil den alltid ha kontakt med forbrukbatteri samme hvordan bryter står. Normalt skal ikke strømmen brytes slik det er nå heller, men jeg vil ikke risikere den nye dynamoen hvis bryteren skulle svikte.

 

Men, er det noen farer/ulemper ved en slik flytting?

Eneste forbindelser dynamo har er som vist på bildet,ladekabel og ladelampe. Når bryter står på 0 er det ingen ting annet som er på(ting koblet direkte på batteri).

 

Jeg ser jo at det vil være spenning frem til dynamo selv om bryter er slått av, men gjør det noe?

 

Anlegget blir da brukt slik: Start med bare startbatteri. Så snart motor er igang slås bryter over på 1+2. Her blir den stående så lenge motor går, og begge batteri lades. Ved stopp settes bryter på 2, forbrukbatteri tappes, men startbatteri blir stengt. Ved oppstart blir det en ny runde med samme rekkefølge.

 

Jeg ser jo at det er umulig og bare lade startbatteri alene, men akkurat det bekymrer meg ikke så mye.

Så en gang til, er jeg på villspor, eller går dette greit :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en batterivelger som du og har kjøpt voltsensitiv rele fra biltema som jeg blir å koble med en en kabel fra dynamo og rett til forbruksbatteri via releet. Slik at når jeg skal starte motoren har jeg bryteren i pos 1(startbatteri) og hvis jeg trenger nødstart tar jeg den på 1+2 pos. Er helt grei den :thumbsup: velgeren er koblet til dynamoen via starter. Håper det var til litt hjelp :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...