kennilse Startet 2.Juni.2011 Del på Facebook Startet 2.Juni.2011 Hei har fått en liten lekasje ved aksling på sjøvannspumpe. Det drypper vann ut i sladrehullet på baksiden av pumpehuset. Har funnet en tegning av systemet. Er det pakning nr. 12 på bildet som tetter for vannet? Håper noen har greie på dette Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Speedy Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Helt rett at pakning nr. 12 tetter for sjøvannet. Kalles også for simmering. Du får kjøpt pakningssett til denne pumpen på Bjordal og Madsen i Bergen. Lekkasjen skyldes normal slitasje og dette er noe du ordner selv rimelig raskt. Jobben bør være gjort på 1 time så er du klar til nye turer på sjøen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
kennilse Svart 2.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Høres bra ut. Må vel løsne pumpehuset for å få ut simmeringen. Det er jo ikke så store jobben. Rimelig greit å komme til også. Så da blir det bytur i morgen Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
mateco Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 PS! Sjekk at fjæren i simmeringen er syrefast! I flere tilfeller så er det denne som er tæret opp og som medfører lekkasje. (Sjekk den gamle) Fjæren skiftes enkelt med syrefaste fjærer som klippes i riktig lengde og sammenføyes til en passende ring som evt. erstatter original stålfjær! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Magne A. Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Hva med og sjekke at lagrene er hele ? Hjelper ikke mye med simmering hvis lagrene er defekte Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Må vel løsne pumpehuset for å få ut simmeringen. Sjøvannspumpen må demonteres fra motoren ja. Men like greit, da kan du finne et sted med god arbeidsstilling for å gjøre jobben. Låseringen, pos 15, må demonteres. Deretter må lagerene og simmeringene tas ut. Monteres igjen i motsatt rekkefølge som du demonterer. Simmeringene har langt kortere levetid enn lagrene, fordi fjærene ikke er rustfrie på de originale fra VP. Ingen grunn til å bytte lagrene så lenge det ikke er slakker i akslingen eller at lagerene "lugger" når de roteres. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Frittalande Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Har samme maskina sjølv, men er heilt ny i "gemet". Ser biltema har impellarar til bl.a. VP TAMD30a, er det nokon som har prøvd bt sine impellarar, og er dei noko å satse på? Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Brigg Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Har brukt BT impeller på en 41-motor. Hadde ingen negative erfaringer med disse. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
kennilse Svart 3.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Hei Da er pumpehuset demontert. Simmeringen på vannsiden var helt rustet i stykker(fjæren). Skifter nok begge tetningene nå når alt er demontert. Er en ganske grei jobb egentlig. Får håpe det går like greit å få det på plass igjen. Lagrene var helt OK. Faktis en av få ting som er lett å komme til på denne motoren som står skvist nedi en Nidelv 26. Satser på oppstart i morgen Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.