Jump to content

Parkett på dørk?????


Throphy 2352

Recommended Posts

1.  Er det helt feil å bruke vanlig skipsgulvparkett innvendig i båten??

Bør man eventuelt "sause" inn kantene og undersiden med f. eks. polyester ellerWest         system

etter å ha limt sammen??

 

2.  Kan man ellers bruke x-fineren med 5-6 lag, eller bør man bruke den med 8-10 lag

for så å lime på tynne teakstaver??

 

3.  Hvordan lime på teakplank på et ståldekk??

Noen gode råd eller linker på dette??

Hilsen Arve

Link to post
Share on other sites

Jeg har i min båt gjort det slik. Og det gikk bra.

 

Men du kan ikke legge parketten slik den komme ut av esken, fordi parket har så mange hullrom i de nederste 2 lag som bare lover problemer senere. Jeg saget først bordene slik at de passet der hvor de skulle legges. Så gikk jeg til et lokalt snekkerverksted og fikk dem høvlet ned slik at hele det nederste sjikt ble borte. Etter denne operasjon er det flere ting å slå fast:

 

1. det finnes nå ikke lenger lukkede hullrom: det nederste lag er jo borte som inneholdt mange sprekker og det midterste lag ligger åpent.

 

2. nå er det for sent til å bruke stikksagen fordi parketten er ytterst sensibel for bøyning. Tas på med silkehandsker.

 

I denne situasjonen har jeg bare klint det inn med epoxy tilsatt fyllstoff og limt det fast på  (renset og slipt) glassfiber'gulvet', presset ned med mange 25liters kanner og lignende slik at det har kontakt med underlaget overalt. Senere ble det sikaflex langs kantene og lakk på toppen.

 

Ville jeg gjøre det igjen? Tror ikke det. Masse arbeid, ikke billigere enn ordentlige staver i teak e l tror jeg, og risikoene at noe viser seg å være gærnt er vel fortsatt til stedet.

 

Kanskje jeg legger inn et bilde her senere.

Link to post
Share on other sites

På båten min er det brukt noe Nidelv kaller ramin. Det er ulakkert teakfiner med lyse nater. Fineren er ganske  tykk. Raminen skjærer de til og lakkerer.

bildet under viser dørken under salongbordet vårt

Bilde

Nidelv bruker mye sicaflex til å lime fast tre mot plast. Mer info finner du her http://www.westsystem.no/produkter/sikaflex/nat.html. Ser ut til at dette funker på stål også - men jeg har ikke lest alle detaljer her.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet om en (svært hyggelig) TV-personlighet med Princess som la parkett innomhus.  Så vidt jeg har fått med meg gikk det helt greit.  (Er du her, Jan A.?)

 

Skulle tro at alt går, så lange man tar betimelig hensyn til konsekvensene av fuktinntrengning.  Vanlig parkett er jo laminert i flere lag, til vanlig med svært porøst materiale i bunn. Sett i tverrsnittet blir det egentlig en form for kryssfiner, med lite potensiale for dimensjonelle avvik.  Tykkelsen er kanskje et problem?  Men på den andre side skulle man jo få meget god heft, med så porøst materiale å lime på...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Parketten er lamell limt så den er rimelig stabil. Men den skal som alt annet flytende trevirke på gulv ha ekspansjons fuger langs kanten. I båt snakker vi om små flater og da kan det muligens gå med ca 5-10mm fuger langs alle kanter som du fuge rmed en elastisk fuge (sica 290dc e.ll) Bostik har og en uretan masse som er finfin. Må nok hellimes til gulvet og det er noe dritt og fjerne senere

 

Det beste og tryggeste er nok og handle kryssfiner som det er skipsdekk mønster på.

Koster litt mere men det er stabilt og holder. kan skrues ned eller limes...

 

Har solgt noen kvadrat meter parket i min tid, heilt sant! Har levert endel parkett til spesielle rom så som bad....  det går stort sett bra men da må en hel lime og styre på! Og så venter vi egentlig bare på når "reklamasjonen" kommer...

 

Så mitt råd er x-finer platene som sagt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...