Jump to content

Hvordan rengjøre kalesje for måkedritt?


Sjøogvind

Recommended Posts

vi var plaget av mye måkedritt på kalesja for 2 år siden.

Men ifjor gikk nabobåten til innkjøp av en slik ugle,og siden har hverken han eller jeg hatt måkedritt på taket,jeg hadde riktig nok en liten splatt ifjor,men ikke mer enn det!

 

Takker naboen for tiltaket :thumbsup:

 

Så ugle fungerer nok veldig godt.

Men vi rengjorde kun med vann og skrubb,sant og si det ikke hadde sittet lenge på!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har også prøvd det meste makejager, slanger osv..

 

I år har jeg ett nytt forsøk lik det UNA har.

 

Kosteskaft i flaggholderen ett tynt tau som går via lanternemasten og frem til baugen. Så har jeg knyttet fast noen av de tynne hvite plastposene (litainerposer).

 

Dette ser ikke spesielt flott ut men kan settes opp og fjernes på få minutter.

 

Forsøket har bare vart i drøye 14dager men ser ut til å være positivt med tanke på at jeg har en måkekoloni 200 meter bortenfor båten.

Link to post
Share on other sites

Har ofte måkedritt på kalesjen.

Koster det bort og lar vår herre ta seg av spylingen. Håpløs oppgave og holde kalesjen rein, livet er for kort til å irritere seg over litt måkedritt.

 

Når jeg til stadighet vasket og skurte så endte det med lekkasje i stedet, og da er litt måsedritt flekker å foretrekke.

 

 

Ha en vakker båt sommer med eller utenflekker på kalesjen.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Slanger og Ugler har en noget begrenset funksjon.

 

Måkene i Strømstad er i likhet med lokalbefolkningen vel vandt med en horde av fritidsbåter i sommersesongen.

Så i påsken en måke som sto på hode til en sånn plastugle og kikket ned på en gummislange som lå på kalesjen på samme båt. Etter en stund hoppet den ned fra Ugla og ristet litt i slangen før den fløy videre. Tror måken ble skuffet da den oppdaget at slangen ikke var spiselig. Så ikke om den dreit som farvel :lol:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet meg relativt pen og billig hvit presenning som passer akkurat til min lys beige kalesje. Festet med strikk og kroker er det like rakst å få på plass/ta ned som et tau med plastposer... og det virker ihvertfall!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...