Jump to content

Forbruksbatteriet tømmes uten bruk. Krypstrøm?


Hejwindy

Recommended Posts

Hei trenger råd..

Har problemer med forbruksbatteriet. Fulladet batteri tømmes helt i løpet av 24 timer uten at noe utstyr står på.

Har byttet til nytt batteri og det samme skjer. Mistenker krypstrøm.

 

Renset polene og batteripolskoene for irr og det ble litt bedre, men fortsatt forsvinner mye strøm.

Batteripolskoene har en del rust på seg, kan dette være årsaken?

 

Bruker Ctek 7A lader og batteriet tar lading fint. Viser fulladet etter ca 13 timer. Under kjøring så lader dynamoen også.

 

Batteriet er Sønnak 115 amp. 

 

Anyone?

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde egentlig lyst til å skrive at batteriet ditt er gåent hvis det tømmer seg på 24 timer, men hvis du har byttet så er ikke det å mistenke.

 

Dette er mer enn en krypstrøm. Hvis du kvitter deg med 115Ah på 24 timer tilsvarer det (115/24) 4,8A strømtrekk! Tar da ikke hensyn til at du faktisk ikke får 115 effiktive Ah, men det er allikevel mye strøm.

 

Koble amperemeter på batteriet ditt og sjekk der.

 

Er du sikker på at batteriet er fullladet?

 

Har du hovedstrømbryter? I så fall, slår du av denne og?

 

Står laderen din permanent koblet til batteriet? I så fall, har du prøvd å koble fra denne? Husk at en gåen lader kan trekke strøm fra batteriet ditt når den ikke lader.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Feilsøkinga hadde nok vært mye enklere om du hadde fått lånt deg et tangamperameter beregnet for likestrøm. Dette setter du over hovedkabelen ut fra batteriet, og du vil se med en gang om det går en strøm ut av batteriet. Hvis det gjør det så kan du da koble vekk kurs for kurs til du ser at tangamperameteret viser 0, og da vet du hvilken kurs som trekker strøm. Da er det bare å se hva som er tilkoblet denne kursen og på den måten feilsøke videre...

 

Red: Comforthe kom visst før meg...

Redigert av Medusa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også et strømtrekk på 0,4 A når alt er slått av men hovedbryter på. Kjøpte et tangamperemeter på Biltema for å feilsøke, men det gikk dårlig. Det instrumentet viste avvik bare jeg kom i nærheten av strømkablene, og ved måling varierte avleste verdi skikkelig. Så hvilket merke viser 0 når det er 0, og -0,4 når det er -0,4? Noen forslag?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Er meget godt fornøyd med dette tangamperemeteret fra Sheffield. God oppløsning og tilsynelatende god nøyaktighet på lave strømstyrker. Smal "tang" som gjør det lett å komme til. Største kabel som går i "kjeften" er ca 30 kvadrat.

 

Ikke Fluke finish, men kvaliteten virker helt OK.

Link to post
Share on other sites

Tangamperemeter er "billig" utstyr som letter jobben i båten. Har selv et fra Biltema som funker ok. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC/ ( mitt har gått ut) men over nevnte vil nok gjøre nytten. Oppdaget sist sommer at Volvo Pentas elektroniske motorpanel trekker 0,5 amp. Desverre oppdaget jeg det ikke med amperemeteret men gjennom flatt startbatteri.

Link to post
Share on other sites

Veldig enkelt med en prøvelampe også. Skru av minuskabel på batteri og koble istedet prøvelampen som vist på bildet. Lyser den, så er det noe som trekker strøm. Forblir den mørk så er alt i orden.proevelampe.jpgBare påse at absolutt alt er avslått. Selv minnekabel til radio vil få lampen til å lyse hvis du har noe slikt. Lyser lampen så kan man koble bort for eksempel en og en sikring, helt til lampen slukker, og på den måten finne ut hvor strømmen forsvinner.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig enkelt med en prøvelampe også.

Du vet, hegra, med all den fancy teknologien vi har (og hele tiden kjøper, ihvertfall jeg..), er det fort gjort å glemme det helt enkle som fungerer - hver gang.

Lå i c-moment bak kjøleskapet med ustabil og for stor amperetang samt digitalt voltmeter for å finne hvor det gikk strøm og hvor det ikke gikk. Der hadde prøvelampe hadde faktisk vært best. Og så kunne jeg finmålt strøm etterpå...

På'n igjen.

Stilig den tegningen du la ved :thumbsup:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...