Jump to content

Hvor mye tåler et mercruiser alfa drev?


DieselDahl

Recommended Posts

Mercruisers alfa drev selges i kombinasjon med 350 mag mpi blant andre. Ser også at 6,2 selges både med alfa og bravo, noen sier at ca. 300hk er max. Men om jeg trimmer en smallblock til f. eks. 400hk så er jo ikke nødvendigvis momentet høyere, snarere lavere. Finnes det en tommelfingerregel ang. f. eks. propellstigning, fart, vekt eller annet som sier om det holder? Og hva ryker først? Øvre giret? Når trengs drevdusj? Jeg har en Hydrolift F-23 med 383 forgassermotor, standard topper, ikke vortec, kam ukjent :rolleyes: Er takknemlig for nyttige svar :flag_bp:

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

alfa drevet vil si pang før eller senere, spesielt ved hopp, slipp, hard akselerasjon osv, bare å legge av litt kroner til bravo ;)

At det vil "si pang før eller senere" forstår jeg ikke riktig, så lenge det ikke overbelastes sier det vel ikke pang. Jeg har forøvrig bravo one liggende også, mangler kun sjøvannspumpe og reimstyret der, men hvorfor bygge om?

 

Litt googl'ing bringer dette som 'offesielle' data:

 

 

:thumbsup:

300hp? Gjelder det for visse utvekslinger?, mx6,2MPI selges med alfa. Den har 320hp og vesentlig mere dreiemoment enn 350mag med samme kam, innsug, manifolder, topper m.m.

Prop size går vel på hva det er plass til under antikavitasjonsplaten (diameter)

Top speed tror jeg går greit :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det er momentet som er begrensningen. Dette påvirkes av utveksling.

Data jeg fant er de samme på flere nettsteder og sier ingenting om moment eller utveksling.

Nei fordi motorenes dreiemoment er sensitiv produktinformasjon, og Mercruiser holder iallefall kortene tett til brystet. Forøvrig så er jo dreimomentet et resultat av motstanden, og den går jo som kjent i bølgedaler...... men den begrenses jo av propellen og dens turtall, diameter og stigning. -Og form, antall blader, areal.....

Jeg har en følelse av at jeg er i grenseland, men kanskje noen kjenner båten og vet? Vil det gå bra med drevdusj og en viss propell? Disse båtene ble for det meste solgt med V6 på 225hk. Etterfølgeren S-24 (som er blitt endel tyngre) selges ofte med 6,2 og bravo one.

Link to post
Share on other sites

jeg kan ihvertfall fortelle at det ikke tåler over 400hp ... røk vel 3 drev før jeg bygget om innmat med hardere tannkjul og lagere kjøpt fra statene og da først holdt det i 2 sesonger uten problem.

 

Første drevet holdt bare jomfruturen før øvre gearhus var tannløst... :rolleyes: så et til samt at på neste drev etter det så vrei jeg drivaksel rett av over spor til impeller samt knertet nedre gearhus etter det...

Link to post
Share on other sites

Tror du ikke F-23'en går høyt nok i vannet med 383'n ? :sweat:

 

Gjør nok det men ting kan aldri gå fort nok... :yesnod:

 

 

ligger/lå bilde på arneson industries sine sider hvor de hadde en donzi x 18 som gjorde 120miles /102 knop ... der var lite av båten nedi , mener han fikk den over 200km/t tilslutt

 

filmer av samme båten her men før de siste rekordene http://www.donzi.net/forums/showthread.php?t=53&page=2&highlight=geoo+video

 

 

heter george desmond han som har den så finnes nok på nettet..

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen som helst planer om supercharger i min. Tar heller ut en av V6'erne av Windyen min og putter den inn i hølet istedet, skal gi ~48knuter. Grunnen til at jeg spurte om du hadde er om din 400hk er overladet eller må puste sjøl.

Link to post
Share on other sites

Den pustet selv,høykomp motor med vortec topper, smidde stempler, annen kam, veiv, innsug osv ... lite som var orginalt... hadde kompressoren for å få enda mer hp... men fikk aldri kjørt den med kun tilpasset.

 

Var greit med hp men dreimomentet kunne vært større noe kompressoren hadde hjulpet mye med

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...