DieselDahl Startet 3.Juni.2011 Del på Facebook Startet 3.Juni.2011 (redigert) Mercruisers alfa drev selges i kombinasjon med 350 mag mpi blant andre. Ser også at 6,2 selges både med alfa og bravo, noen sier at ca. 300hk er max. Men om jeg trimmer en smallblock til f. eks. 400hk så er jo ikke nødvendigvis momentet høyere, snarere lavere. Finnes det en tommelfingerregel ang. f. eks. propellstigning, fart, vekt eller annet som sier om det holder? Og hva ryker først? Øvre giret? Når trengs drevdusj? Jeg har en Hydrolift F-23 med 383 forgassermotor, standard topper, ikke vortec, kam ukjent Er takknemlig for nyttige svar Redigert 3.Juni.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 alfa drevet vil si pang før eller senere, spesielt ved hopp, slipp, hard akselerasjon osv, bare å legge av litt kroner til bravo ;) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Litt googl'ing bringer dette som 'offesielle' data: The MerCruiser Alpha One sterndrive has a maximum power capacity of 300 HP, a maximum propeller size of 15 inches, and a top speed of 65 MPH. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
DieselDahl Svart 3.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 alfa drevet vil si pang før eller senere, spesielt ved hopp, slipp, hard akselerasjon osv, bare å legge av litt kroner til bravo ;) At det vil "si pang før eller senere" forstår jeg ikke riktig, så lenge det ikke overbelastes sier det vel ikke pang. Jeg har forøvrig bravo one liggende også, mangler kun sjøvannspumpe og reimstyret der, men hvorfor bygge om? Litt googl'ing bringer dette som 'offesielle' data: 300hp? Gjelder det for visse utvekslinger?, mx6,2MPI selges med alfa. Den har 320hp og vesentlig mere dreiemoment enn 350mag med samme kam, innsug, manifolder, topper m.m. Prop size går vel på hva det er plass til under antikavitasjonsplaten (diameter) Top speed tror jeg går greit Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Det er momentet som er begrensningen. Dette påvirkes av utveksling. Data jeg fant er de samme på flere nettsteder og sier ingenting om moment eller utveksling. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
DieselDahl Svart 3.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Det er momentet som er begrensningen. Dette påvirkes av utveksling. Data jeg fant er de samme på flere nettsteder og sier ingenting om moment eller utveksling. Nei fordi motorenes dreiemoment er sensitiv produktinformasjon, og Mercruiser holder iallefall kortene tett til brystet. Forøvrig så er jo dreimomentet et resultat av motstanden, og den går jo som kjent i bølgedaler...... men den begrenses jo av propellen og dens turtall, diameter og stigning. -Og form, antall blader, areal..... Jeg har en følelse av at jeg er i grenseland, men kanskje noen kjenner båten og vet? Vil det gå bra med drevdusj og en viss propell? Disse båtene ble for det meste solgt med V6 på 225hk. Etterfølgeren S-24 (som er blitt endel tyngre) selges ofte med 6,2 og bravo one. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 jeg kan ihvertfall fortelle at det ikke tåler over 400hp ... røk vel 3 drev før jeg bygget om innmat med hardere tannkjul og lagere kjøpt fra statene og da først holdt det i 2 sesonger uten problem. Første drevet holdt bare jomfruturen før øvre gearhus var tannløst... så et til samt at på neste drev etter det så vrei jeg drivaksel rett av over spor til impeller samt knertet nedre gearhus etter det... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 Har du supercharger bukt? Min 383 stroker har etter sigende 330hk@5200rpm Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 4.Juni.2011 Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 Har en liggende hvis du trenger, en procharger marine med høytrykks bensinpumpe/trykkregulator intercooler.. båt ble stjålet før jeg fikk satt på igjen... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 Tror du ikke F-23'en går høyt nok i vannet med 383'n ? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 4.Juni.2011 Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 Tror du ikke F-23'en går høyt nok i vannet med 383'n ? Gjør nok det men ting kan aldri gå fort nok... ligger/lå bilde på arneson industries sine sider hvor de hadde en donzi x 18 som gjorde 120miles /102 knop ... der var lite av båten nedi , mener han fikk den over 200km/t tilslutt filmer av samme båten her men før de siste rekordene http://www.donzi.net/forums/showthread.php?t=53&page=2&highlight=geoo+video heter george desmond han som har den så finnes nok på nettet.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 Jeg har ingen som helst planer om supercharger i min. Tar heller ut en av V6'erne av Windyen min og putter den inn i hølet istedet, skal gi ~48knuter. Grunnen til at jeg spurte om du hadde er om din 400hk er overladet eller må puste sjøl. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 4.Juni.2011 Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 Den pustet selv,høykomp motor med vortec topper, smidde stempler, annen kam, veiv, innsug osv ... lite som var orginalt... hadde kompressoren for å få enda mer hp... men fikk aldri kjørt den med kun tilpasset. Var greit med hp men dreimomentet kunne vært større noe kompressoren hadde hjulpet mye med Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.