Jump to content

Tips om manøvrering


hermod

Recommended Posts

jeg har bare en krapp 90gr sving

pleier å sette båten i fri og sige mot brygga i ca 45 gr vinkel og avpasser farten slik

at det bare er å gå rolig ut på sida og hoppe i land og ta imot båten.

tilpassede fortøyninger som er lette å få tak i og få på plass er en selvfølge.

199 av 200 ganger blir det omtrent perfekt.

den 200 hundrede gangen snakker vi helst ikke om.

 

dersom det blåser kraftig på tvers må jeg være mer kontant og bruke mer fart og

og bakke kraftigere opp .

her går det litt oftere skeis dersom man ikke beregner alt perfekt , men til slike

situasjoner fendrer jeg mere med større fendere.

Link to post
Share on other sites

I utgangspunket er dette med en motor et generelt problem. Når du entrer i 45 graders vinkel med motoren i fri, vri da ratet motsatt vei av vinkelen å trekk revers. Stumpen snur seg da og rett før du ligger plant med bryggen på 80 graders vinkel sakte fart fremover. I prinsippet skal du da gli rett inn i båsen. Før du begynner å svinge inn mot egen bås sørg for å minimere 45 graders vinkel ved å ligge så nærme motsatt utrigger. Som tidligere nevnt er alt dette avhengig av båt og vind forhold., øvelse gjør mester og kommer etterhvert. :thumbsup:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Mange nybegynnere i båt setter båten i fri langt fra bryga. For å manøvrere båter trengs fart og en påhenger styrer minimalt uten at propellen er i gang. Da er det bare å øve på å ha fart inn i båsen og bakke tilstrekkelig når du er inne. Motoren er til for å brukes :-)

 

KK

Link to post
Share on other sites

Stor forskjell fra båt til båt.

 

Med joda 7500 la jeg til som en proff.

Med Master 820 var jeg amatør igjen, på tross av ankervinsj og baugpropell.

Med Scand Baltic føler jeg igjen at jeg har kontroll.

Scand Dynamic er noa av det vanskeligste jeg har lagt til med.

 

Øvelse gjør mester, men noen båter er f**** umulig å legge til med.

 

Velkommen på sjøen!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Har vært gjennom mye av de samme problemmene selv. Det kan være en pinlig opplevelse og ikke har 100% kontroll over båten når man legge til eller manøvrere i trange omgivelser. Det virker på meg som om det er en del som fryder seg veldig å se en som sliter ved å legge til.. det kan blir virkelig underholdning av det, for noen. Det sies at nordmenn er født med ski på beina men er de også født med innebygget båt manøvreringsferdigheter? Det tror jeg ikke. Det er noe man må lærer seg. Å øve kan gjør mester men å øve på feil måte kan gjøre vondt verre.

 

Jeg kjøpte en bra bok på internett for et par år sida og den har virkelig hjulpet meg. Boka heter "Boat Docking" (Close quarters maneuvering for small craft)

Den forklarer hvorfor ting skjer I forhold til vind og vannstrømning og gir veldig bra eksempler på hvordan man manøvrerer under slike forhold.

 

Den er på Engelsk men det burde gå bra for det fleste.

 

http://www.boatdocking.com/about.html

 

Man må selvfølgelig øver men det er veldig bra og har litt teori i bakgrunn.

 

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Øvelse gjør mester, og det er helt greit å plages - alle gjør det innimellom. Bare å leke seg fram til løsningene - helst en dag det er vindstille og ikke straum.

 

Med påhenger får du _litt_ men bare litt styring i fri. En nøkkel for finmanøvrering med påhengs er å få en følelse med hva som skjer når du setter motoren i revers mens du siger inn mot båsen. F.eks ved å vri motoren motsatt vei og i revers, får du vridd hekken akkurat dit du vil ha den før du siger videre forover inn i båsen.

 

(Min båt siger litt utover i svingen også med baugen når jeg gjør det slik, så da er det bare å sikte litt lenger inn i svingen enn man egentlig skal, før man "revisere" et øyeblikk.)

 

Vel inne i båsen, er det greit å vite at båten vil vri seg i retning av "godsiden" når du igjen setter motoren i revers.

 

Siden disse båtene ikke har kjøl, og har en del vindfang, er det i praksis vanskelig/umulig å få en elegant og smertefri entring av båsen når det blåser. Jeg har hengt tykt tau i båsen, så da er det nok å treffe den sånn noenlunde :) Det går bedre og bedre for hver gang også når det er vind.

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Øvelse gjør mester, og det er helt greit å plages - alle gjør det innimellom. Bare å leke seg fram til løsningene - helst en dag det er vindstille og ikke straum.

 

 

Det hjelper lite å kunne mester finmanøvrering under helt vindstille forhold, og så bruker det samme framgangsmåten når det blåser. Da bommer man helt sikker.

 

Veldig lurt å øve under forskjellige vindforhold og retninger. Ta det om og om igjen. Til slutt går det helt automatisk… Vel nesten jafall… :rolleyes:

 

Jeg har hatt angst for å dra ut med båten bare fordi jeg har gruet meg til å ”parkere” i båsen etter turen. Jeg måtte ”take the bull by the horns” og tvinger meg selv til å øve under vanskelig forhold. Det går mye bedre nå… nest morro vil jeg si.

 

Boka som jeg nevnt forklart meg hvorfor sånn og sånn skjedde.

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...