hermod Startet 3.Juni.2011 Del på Facebook Startet 3.Juni.2011 Har i dag hentet ny båt - Antares 680. Hadde store problemer med å få båten inn i båsen. Må svinge ca. 90 grader styrbord og deretter ca. 90 grader babord for å få båten på plass. Motor 115 HK. Setter stor pris på tips om hvordan dette best kan gjøres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Tror ikke det er så mange måter å gjøre det anderledes på. Båt styres ikke like lett som en bil. Litt ratting er nødvendig så lenge du ikke har 2 motorer. Da behøver du ikke bruke rattet i det hele tatt. Gratulerer med ny båt. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Bruk gass aktivt. Lær deg å rette opp båten ved å bakke og styre motsatt. Finn deg et sjømerke du kan øve deg på å holde baugen mot. Vær tålmodig, fendre godt.øvelse gjør mester ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henry. Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Kjør baugen inn mot plassen og kjør baug og hekkpropell slik at båten styrer rett mot plassen.Meget enkelt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 (redigert) Det betinger kanskje pysevisp i baug Rent mel i posen og det er det ikke sikkert han har. ? Redigert 3.Juni.2011 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
is_620 Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 jeg har bare en krapp 90gr sving pleier å sette båten i fri og sige mot brygga i ca 45 gr vinkel og avpasser farten slik at det bare er å gå rolig ut på sida og hoppe i land og ta imot båten. tilpassede fortøyninger som er lette å få tak i og få på plass er en selvfølge. 199 av 200 ganger blir det omtrent perfekt. den 200 hundrede gangen snakker vi helst ikke om. dersom det blåser kraftig på tvers må jeg være mer kontant og bruke mer fart og og bakke kraftigere opp . her går det litt oftere skeis dersom man ikke beregner alt perfekt , men til slike situasjoner fendrer jeg mere med større fendere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 (redigert) I utgangspunket er dette med en motor et generelt problem. Når du entrer i 45 graders vinkel med motoren i fri, vri da ratet motsatt vei av vinkelen å trekk revers. Stumpen snur seg da og rett før du ligger plant med bryggen på 80 graders vinkel sakte fart fremover. I prinsippet skal du da gli rett inn i båsen. Før du begynner å svinge inn mot egen bås sørg for å minimere 45 graders vinkel ved å ligge så nærme motsatt utrigger. Som tidligere nevnt er alt dette avhengig av båt og vind forhold., øvelse gjør mester og kommer etterhvert. Redigert 3.Juni.2011 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Mange nybegynnere i båt setter båten i fri langt fra bryga. For å manøvrere båter trengs fart og en påhenger styrer minimalt uten at propellen er i gang. Da er det bare å øve på å ha fart inn i båsen og bakke tilstrekkelig når du er inne. Motoren er til for å brukes :-) KK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Stor forskjell fra båt til båt. Med joda 7500 la jeg til som en proff. Med Master 820 var jeg amatør igjen, på tross av ankervinsj og baugpropell. Med Scand Baltic føler jeg igjen at jeg har kontroll. Scand Dynamic er noa av det vanskeligste jeg har lagt til med. Øvelse gjør mester, men noen båter er f**** umulig å legge til med. Velkommen på sjøen! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 4.Juni.2011 Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 (redigert) Har vært gjennom mye av de samme problemmene selv. Det kan være en pinlig opplevelse og ikke har 100% kontroll over båten når man legge til eller manøvrere i trange omgivelser. Det virker på meg som om det er en del som fryder seg veldig å se en som sliter ved å legge til.. det kan blir virkelig underholdning av det, for noen. Det sies at nordmenn er født med ski på beina men er de også født med innebygget båt manøvreringsferdigheter? Det tror jeg ikke. Det er noe man må lærer seg. Å øve kan gjør mester men å øve på feil måte kan gjøre vondt verre. Jeg kjøpte en bra bok på internett for et par år sida og den har virkelig hjulpet meg. Boka heter "Boat Docking" (Close quarters maneuvering for small craft) Den forklarer hvorfor ting skjer I forhold til vind og vannstrømning og gir veldig bra eksempler på hvordan man manøvrerer under slike forhold. Den er på Engelsk men det burde gå bra for det fleste. http://www.boatdocking.com/about.html Man må selvfølgelig øver men det er veldig bra og har litt teori i bakgrunn. Bill Redigert 4.Juni.2011 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
xpress666 Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Øvelse gjør mester! Sitér dette innlegget Kl D1 SjøkapteinNavigare necesse est, vivere non est necesseWindy 43 Typhoon 2x TAMD 73 EDC Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 (redigert) Øvelse gjør mester, og det er helt greit å plages - alle gjør det innimellom. Bare å leke seg fram til løsningene - helst en dag det er vindstille og ikke straum. Med påhenger får du _litt_ men bare litt styring i fri. En nøkkel for finmanøvrering med påhengs er å få en følelse med hva som skjer når du setter motoren i revers mens du siger inn mot båsen. F.eks ved å vri motoren motsatt vei og i revers, får du vridd hekken akkurat dit du vil ha den før du siger videre forover inn i båsen. (Min båt siger litt utover i svingen også med baugen når jeg gjør det slik, så da er det bare å sikte litt lenger inn i svingen enn man egentlig skal, før man "revisere" et øyeblikk.) Vel inne i båsen, er det greit å vite at båten vil vri seg i retning av "godsiden" når du igjen setter motoren i revers. Siden disse båtene ikke har kjøl, og har en del vindfang, er det i praksis vanskelig/umulig å få en elegant og smertefri entring av båsen når det blåser. Jeg har hengt tykt tau i båsen, så da er det nok å treffe den sånn noenlunde :) Det går bedre og bedre for hver gang også når det er vind. Redigert 5.Juni.2011 av Tintin (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Øvelse gjør mester, og det er helt greit å plages - alle gjør det innimellom. Bare å leke seg fram til løsningene - helst en dag det er vindstille og ikke straum. Det hjelper lite å kunne mester finmanøvrering under helt vindstille forhold, og så bruker det samme framgangsmåten når det blåser. Da bommer man helt sikker. Veldig lurt å øve under forskjellige vindforhold og retninger. Ta det om og om igjen. Til slutt går det helt automatisk… Vel nesten jafall… Jeg har hatt angst for å dra ut med båten bare fordi jeg har gruet meg til å ”parkere” i båsen etter turen. Jeg måtte ”take the bull by the horns” og tvinger meg selv til å øve under vanskelig forhold. Det går mye bedre nå… nest morro vil jeg si. Boka som jeg nevnt forklart meg hvorfor sånn og sånn skjedde. Bill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Også en del brukbar tips here: http://www.uspowerboating.com/Home/Education/Maneuvering_Your_Boat.htm Bill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.