Jump to content

Stoppet av politibåten - for høy fart Oscarsborg/Vindfangerbukta


Ibiza 1

Recommended Posts

Passerte politibåten idag, i farvannet mellom Oscarsborg og Vindfangerbukta - i fin planefart, rundt 17-18 knop tenker jeg. De viste med tegn at jeg skulle slå av på farten, hvilket jeg selvsagt gjorde. Tommel opp fra onkel - men de så vel mitt noe spørrende ansiktsuttrykk og kom bortom. Så sa de: "Det står ingen skilt her, men det er 5 knop fartsbegrensning forbi havna i Vindfangerbukta."

 

Det tror jeg ikke mange har fått med seg - og i ettertid lurer jeg også på om det er riktig. I småbåtguiden for 2011 (som det er et fint offisielt POLITI merke øverst til høyre på) ser det ihvertfall ikke slik ut. Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

"Det står ingen skilt her, men det er 5 knop fartsbegrensning forbi havna i Vindfangerbukta."

 

Det tror jeg ikke mange har fått med seg -

Color Line går i leden og følger andre forskrifter.

Colorline er vel ikke det største problemet, men derimot DFDS, som lager noen dønninger som etter 50ende gang brekker av utriggere på Sjøsenteret på Husvikholmen.(forrige vinter røk det 15 utriggere, bare på Sjøsenteret. I vinter gikk min pluss endel andre også. Heitmann har anmeldt dem gang på gang. Sist i vinter var det en inspektør ombord, som bekreftet 12,7 knop, da de passerte.

 

Hvor denne 5 knops grensen gjelder er inntil 150 meter fra land! Det er mer enn tre hundre meter over sundet her.

 

Spennende å se hva de gjør med de "store"? Svar ingen ting!!! :headbang::confused:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

I dette tilfeller er det regulert av to forskrifter:

 

Fartsbegrensninger i Frogn Kommune og

 

Forskrift om fartsbegrensninger i Døbak Havnedistrikt

 

 

Første forskrift gjelder 150m sonen og på dette punktet er avstanden mellom båthavnen og Oscarsborg nærmere 700 meter. 150m sonen er tegnet inn på Småbåtguiden og viser klart at det er et stort område på dette stedet der denne begrensningen ikke gjelder. Det er ingen tivil om at både jeg og politibåten var mer enn 150 meter fra land - vi lå midt i skipsleia.

 

Andre forskrift er noe vanskeligere da den inneholder stedsnavn jeg ikke finner igjen i sjøkartet. Noen som kan tegne opp hvor denne 5-knops sonen gjelder?

Link to post
Share on other sites

 

Andre forskrift er noe vanskeligere da den inneholder stedsnavn jeg ikke finner igjen i sjøkartet. Noen som kan tegne opp hvor denne 5-knops sonen gjelder?

 

Det kunne jeg også tenkt meg å få se. Anmoder høfligst om tegning hvor den grensen gjelder :thumbsup:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes også at dette høres rart ut, hvis du faktisk ble stoppet mer eller mindre midt i skipsleden. Jeg har selv (ved mer enn ett tilfelle) gått forbi der i rundt 30 knop, med politibåten liggende så nær at de garantert har sett både meg og alle de andre som kjørte like fort, uten at de reagerte. Etter min hukommelse er stedsnavnene som nevnes i forskriften godt innenfor 150 meter fra nærmeste land, bortsett fra Drøbakgrunnen. Den ligger vel 200-250 meter uti sjøen. Den nevnte "Bemberbusken" vet jeg sannelig ikke hva er for noe...

Link to post
Share on other sites

Dette kartutsnittet skulle vel dekk området det er snakk om... selv er jeg ikke kjent med finner noen punkter

drobak.jpg

Gylte og gyltholmen er greie og finne, det samme med Drøbakgrunnen..

 

Husvikbåen???

Bemberbusken???

 

Det er vel noen god lokalkunnskap som streke opp området med 5 knop..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bemberbusken var visst en busk på Drøbaksiden som en fyr ved navn Bember valgte å henge seg i. Uansett, jeg kan ikke skjønne annet enn at denne forskriften utvider 150 meters sonen ved Drøbaksgrunnen men har ingen effekt der jeg ble stoppet. Jeg konkluderer med at onkel i dette tilfellet var forvirret og ønsker han lykke til i fem knop med color line eller en annen stor båt i hælene.

 

Og for ordens skyld, i planefart blir mine hekkbølger borte i enhver flau solgangsbris og utriggerne i vindfangerbukta lever lykkelig videre, uvitende om min passering.

Link to post
Share on other sites

Vel, vi var ute på tur og i havnebassenget ved Stavanger, utenfor Kalhammaren ble vi møtt av en Hydrolift og en MOB-båt på full trøe. Kan tenke de holdt rundt 30-40 knop, langt inne i 5 knop sonen... Der skulle politiet hatt seg en tur, men båten deres er vel kanskje innlemmet i Lunde-boet?

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg kan tenke meg Politiet mener området innenfor østre stake i sørenden av Husvikholmen og videre nord- og østover. Her er det mange seilbrett og små seilbåter som øver. Trekk en strakk linje til inngangen til Hallangspollen. Det er et naturlig område å holde lav fart grunnet fisking og all trafikk fra og til Vindfangerbukta. Alle seilbåtene bør også ha dette området til friområdet for å heise elle reve seil før de går for motor inn i Vindfanger'n.

Det er nok mer sedvane og fornuft som tilsier minsket fart i det området, men i skipsleia stopper vel ikke onkel deg?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du lå i skipsleia og ble stoppet, hadde jeg påklaget hendelsen. Det er ingen grunn for å bli stoppet der. Der er det fri fart og har selv flere ganger vært igjennom i 40 kn sentrert i leia sågar med høy cigarr føring og i forbikjøringsmodus med politibåten stasjonert i Drøbak. :flag_bp:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dette er rett utenfor brygga hos meg og stuevinduet mitt så jeg kan bekrefte at den fartsbegrensningen gjelder. Husvikbåen er en jernstake rett på innsiden av Husvik Fi G5

 

Bemberbusken var tidligere et kjent sjømerke på sørsiden av Rosekollen i Drøbak. Nå er busken, som var en liten furu, og som fikk sitt navn etter at en mann med navn Bember gikk bort og hengte seg i treet, borte. Men cirka 250 meter ut fra dette merket på Rosekollen, og strak linje nordover til rød stake på Drøbaksgrunnen, videre til den svarte staken utenfor Husvikodden og rett linje over til Hallangstangen.

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Ikke enkelt dette. En tur fra Oslo til Trondheim med umerket fartsbegrensning, og andre lokale bestemmelser, i hver enkelt kommune?

 

1. For å løse problemet må man altså ha navigert rett. Det er løsbart.

 

2. Sjøkartene gir ikke kommune-navn, så man må slå opp i særskilte kart der kommunenen er inntegnet. Ordinære veikart el. gir ikke kommunenavn med nøyaktige grenser.

 

3. Deretter må man slå opp i Norsk Lovtidende, serie 2, for i det minste de siste 30 årene, dvs ca 60 innbundne bøker. Registeret er ikke alfabetisk, men kronologisk, altså sortert etter som de vedtas.

For hver kommune du passerer må du slå opp i alle 60 bindene....

 

4. Hvis du finner en lokal forskrift, så anvendes lokale uttrykk som ikke står i kartet, slik det er et eksempelt på i tråden her - "Bemberbusken"

 

Jeg antar at vi må ha et lite byråkrati nede i båten, skal alt skje forskriftsmessig.

 

 

Det må da finnes en helt annen og enkel løsning på dette. Opplys meg, please.

Link to post
Share on other sites

Og for ordens skyld, i planefart blir mine hekkbølger borte i enhver flau solgangsbris og utriggerne i vindfangerbukta lever lykkelig videre, uvitende om min passering.

 

Kan jeg underskrive på. Sikker på at de ikke ba deg speede opp?? :lol:

 

Neida, du har så søt båt så...

 

bilde000.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...