Jump to content

Alarm på grunn av for høy ladespenning?


bc45

Recommended Posts

Hei

Hadde nylig en større reparasjon på en fjellborerigg etter at dynamoen hadde begynt å gi for høy spenning. Bytte av sprukne batterier, div kabler og masse små spoler for elektrisk styrte hydraulikkventiler.

 

Denne dynamoen sto i et 24 V anlegg og skulle gitt maks ca 28 V men gav 36.

Ettersom det var travelt byttet jeg hele dynamoen og fikk rett spenning. I det tilfellet regner jeg med at det var oljesøl i dynamoen som var synderen og ødela reguleringen (mye olje).

 

I ditt tilfelle tipper jeg det holder å bytte regulatoren til en som gir rett spenning. Endel dynamoer har denne skrudd på baksiden sammen med børstene i en holder festet med to stjerneskruer.

Enten er regulatoren i ferd med å ryke eller så er det satt inn en ekstra tøff sak. I ekstremt kalde områder og med maskiner som ikke går så lenge av gangen at de får ladet skikkelig kan en sette inn regulator med så høy spennning. Det er ikke bra i en båt der det aldri er kaldt og man lader i timevis.

 

Hvis du har skilledioder som "dirigerer" ladingen til forbruksbatteri og startbatteri kan det hende at dette er riktig spenning ut av dynamo.

Hvis voltmeteret er koblet rett på dynamo og alt annet er tilkoblet etter diodene bør du måle batterispenningen når du lader. Spenningen faller ca en volt over diodene og da har du kanskje perfekt spenning inn på batteriene. I slike tilfeller går det normalt en tynn kabel mellom batteriene og dynamoen som forteller dynamoen hvor mye den må gi for at batteriene skal få 14,4V

 

Før du begynner med alt annet ville jeg kontrollert voltmeteret. Bruk et vanlig multimeter og mål mellom gods og + på dynamoen.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...