bc45 Startet 4.Juni.2011 Del på Facebook Startet 4.Juni.2011 (redigert) Alarmen går hver gang jeg får opp turtallet litt. Displayet viser et batteri som indikerer at det er noe galt med ladingen. Det innebygde amperemeteret viser 15,3 volt når jeg ligger på marsjfart. Er ikke dette noe for høyt? Har forøvrig Volvo Penta og blybatterier. Redigert 4.Juni.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.Juni.2011 Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 Har du et amperemeter som viser spenning? Det har jeg aldri hørt om før... 15,3 volt er alt for høyt. Du skal normalt ikke ha over 14,4 volt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Sorry, mente voltmeter Hva kan være galt når ladespenningen er for høy? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Dette må du sjekke. 15v er for høyt, du koker batteriene. Her synes ikke å være regulering på dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Hei Hadde nylig en større reparasjon på en fjellborerigg etter at dynamoen hadde begynt å gi for høy spenning. Bytte av sprukne batterier, div kabler og masse små spoler for elektrisk styrte hydraulikkventiler. Denne dynamoen sto i et 24 V anlegg og skulle gitt maks ca 28 V men gav 36. Ettersom det var travelt byttet jeg hele dynamoen og fikk rett spenning. I det tilfellet regner jeg med at det var oljesøl i dynamoen som var synderen og ødela reguleringen (mye olje). I ditt tilfelle tipper jeg det holder å bytte regulatoren til en som gir rett spenning. Endel dynamoer har denne skrudd på baksiden sammen med børstene i en holder festet med to stjerneskruer. Enten er regulatoren i ferd med å ryke eller så er det satt inn en ekstra tøff sak. I ekstremt kalde områder og med maskiner som ikke går så lenge av gangen at de får ladet skikkelig kan en sette inn regulator med så høy spennning. Det er ikke bra i en båt der det aldri er kaldt og man lader i timevis. Hvis du har skilledioder som "dirigerer" ladingen til forbruksbatteri og startbatteri kan det hende at dette er riktig spenning ut av dynamo. Hvis voltmeteret er koblet rett på dynamo og alt annet er tilkoblet etter diodene bør du måle batterispenningen når du lader. Spenningen faller ca en volt over diodene og da har du kanskje perfekt spenning inn på batteriene. I slike tilfeller går det normalt en tynn kabel mellom batteriene og dynamoen som forteller dynamoen hvor mye den må gi for at batteriene skal få 14,4V Før du begynner med alt annet ville jeg kontrollert voltmeteret. Bruk et vanlig multimeter og mål mellom gods og + på dynamoen. Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.