kibo Startet 4.Juni.2011 Del på Facebook Startet 4.Juni.2011 Ved lavt turtall viser alle instrumenter helt normale verdier, men så fort jeg øker turtallet for å få båten til å plane øker temeparaturen svært kjapt, og alarmen kobler inn. Motoren er en KAD 43, som har gått få timer siden full overhaling.Finner verken lekkasjer eller annet som kan avdekke hva som er galt. Hjelp ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ellida Svart 4.Juni.2011 Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 Hei. Sjekk impeller på sjøvanspumpen. Sjekk termostaten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.Juni.2011 Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 Det kan være slangen som tar inn sjøvann i drevet. Denne kan se helt fin ut ved inspeksjon, men når trykket øker når du drar på kolapser den. Da går motoren varm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kibo Svart 4.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 For å få sjekket slangen til sjøvannsinntaket må båten på land ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.Juni.2011 Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 Må i hvertfall løfte hekken. Men enklest er nok å løfte de på land. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 4.Juni.2011 Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 (redigert) Jeg hadde samme prob på min, hadde glemt å stake opp og fjerne rur i inntakshullet nederst på drevet, hadde bare rengjort rillene men de er ikke nok når man drar på litt. Dette staker du opp på vannet, dykkermaske og en ståltråd så er det gjort på noen minutter. Har veldig liten tro på at slangen suges flat, denne slangen på utsiden av skjoldet er veldig stiv. Hadde også en annen gang problemer på motor nr 2, der var sjøvannspumpehuset slitt og "mistet" vannet ved for lenge tomgangskjøring, byttet pumpen og problem løst. -Xlnt Redigert 4.Juni.2011 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 4.Juni.2011 Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 Var alt som normalt ved sjøsetting eller har du hatt problem fra sjøsetting. Hva har du sjekket ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 4.Juni.2011 Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 Begynn med å sjekke om du har skikkelig sirkulasjon på vannet etter impeller. Har du ikke det, sjekk impeller og sjøvannsinntak. Har du skikkelig sirkulasjon bør du kjøre en systemrens. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
kibo Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Båten har bare ca fem timer etter full overhaling. Problemet oppstod plutselig i helgen. Har ikke fått sett på problemet ennå, fordi mekanikeren jeg bruker ikke er hjemme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelsjeger'n Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Sjekk den stussen som sugeslangen er festet til på drevet. Har vært tilfeller av at denne er sprukket/ødelagt. Har vel også sikkert vært tilfeller av at denne slangen ikke ble montert sammen med drevet :) Dette vil i såfall forårsake at man suger luft i stedet for vann når båten går i plan. Når den ikke er i plan (hele drevet neddykket) vil alt være som normalt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kibo Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Hvordan får jeg sjekket om det kommer inn luft i stedet for vann når jeg kjører ? Har nå fått sjekket absolutt alt - hele kjølevannsystemet, byttet termostat,impeller, hatt opp vannpumpa, syrevasket - men problemet er der. Skal sammenlikne med en som har samme motor om sirkulasjonen på vannet er lik. Men kanskje det er luft i stedet for vann som er problemet ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 Flere har allerede nevnt slangen mellom drev og drevskjold. Når denne blir gammel kan den delamineres slik at den suges sammen innvendig av suget fra sjøvannspumpa. Jeg hadde tilsvarende symtomer som deg på en 41-motor, og etter å ha sjekket absolutt hele systemet viste det seg at det var denne slangen på drevet som var problemet. Har du sjekket/byttet denne slangen? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 For å sjekke om det er luft i systemet kan du montere en gjennomsiktig slange etter sjøvannspumpa. Feks på siste strekket inn på eksosbendet. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
kibo Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Tok i dag ut termostatene, og motortemperaturen gikk opp til 70 grader under kjøring. Alt virket ok. Mekanikeren skar hull i toppdekselet til et sjøvannsfilter, satte inn et plexiglass, og skrudde på dekselet på sjøvannsfilteret i min båt. Gjennom glasset så vi at det var noe luft i filteret under tomgangskjøring, men filteret fylte seg øyeblikkelig når turtallet økte. Nå skal termostatene sjekkes. Planen er nå å ta båten på land, fordi vi vil prøve reingjøre drevet, og vi vil sette på et vanninntak til. Vanninntaket vil vi koble sammen med vannslangen som kommer fra drevet i en y-kobling. På den måten tror vi at vi sikrer oss nok vanninnstrømming. Noen her som har prøvd dette eventuelt har en mening om dette ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Hei kibo, håper du finner løsningen To vanninntak er gunstig på mange måter. Om en manet, plastpose, tang eller skjellfarm skulle tette drevet har du fortsatt muligheten til å få kjøling via pick-up. Du skriver: "Vanninntaket vil vi koble sammen med vannslangen som kommer fra drevet i en y-kobling" Ville ikke tatt risikoen med å montere inn en Y mellom drev og skjold pga risikoen for å skade belger og slanger. Fåreslår å sette Y på inntak til sjøvannsfilter og ha en akterspeil gjennomføring over vannlinja til en akterspeilmontert pick-up. Water pick-up er mye brukt på løpsbåter, ikke velg for stor diameter og ikke velg en fremoverrettet løsning, det kan skade impeller og sjøvannsfilter ved høy fart (vet ikke hvordan båt du har, kanskje ikke aktuelt for deg) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kibo Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Hei Hadde tenkt oss en kjapp løsning: Bore hull i bunnen, montere på ei kulekran og slangen direkte fra kulekrana på den vannslangen som brukes nå. For enkelt ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Nei, det er mange fordeler med din løsning (mange er bekymret for "ekstra" hull under vannlinja) For egen del ville jeg ha Y'et meg så nær sjøvannsfilter som mulig... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Hei Hadde tenkt oss en kjapp løsning: Bore hull i bunnen, montere på ei kulekran og slangen direkte fra kulekrana på den vannslangen som brukes nå. For enkelt ? Gjorde det sånn på min forrige båt, en Bayliner 2858, men brukte bare drev inntaket så lenge e hadde båten. Slangene var koblet sammen på en y-kobling før sjøvannsfiltert. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Tok i dag ut termostatene, og motortemperaturen gikk opp til 70 grader under kjøring. Alt virket ok. Vil dette si at du ikke greide å kjøre motorene varme selv med skikkelig belastning? Da må vel feilen ligge i motorens ferskvannskrets, ikke i sjøvannskretsen. Ekstra sjøvannsinntak burde ikke være nødvendig så lenge det originale opplegget er i orden. Det kan selvfølgelig redusere risikoen for tilstopping, men kjølekapasiteten burde være god nok uten dette. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 (redigert) Noe som kan være en ulempe med det ekstra inntaket kan være at hvis det blir tett i drevet så vil ikke du merke dette. Men drevet er helt avhengig at det sirkulerer vann gjennom drevet, for dette er med på å kjøle olja inne i drevet. Det kan muligens medføre til drevhavari. Jeg ville ha fikset det som er feil og ikke modifisert noe som er ment å være tilstrekkelig slik det var fra fabrikken. Bytt slanger og pumpe, sjekk varmeveksler om det ligger noen biter fra en gammel impeller der, sjekk oljekjøler for servoen om den igjengrodd eller noe delvis blokkerer der. Kok og sjekk termostater. Finn feilen og rett den er det jeg ville ha gjort. Stram remmene til sirkulasjonespumpen, den har en tendens til å slure ved høyt turtall. Remspray?? -Xlnt Redigert 15.Juni.2011 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 jeg har både vanninntak via drev, samt skrog, dette for å hele tiden ha nok vann inn til motor, samt i høyere hastigheter risikerer jeg dårlig vanntrykk fra kun drev. Dette er originalt fra fabrikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kibo Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Hei - og takk for mange, gode råd. Satte inn ekstra vanninntak i formiddag, og prøvekjørte i kveld. Det ble en vellykket tur ! Problemet ligger trolig i drevet,at det ikke kommer nok mengde vann inn til motoren, men det får vi se på seiner. Ha en flott båtsommer !! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kibo Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Hei - og takk for mange, gode råd. Satte inn ekstra vanninntak i formiddag, og prøvekjørte i kveld. Det ble en vellykket tur ! Problemet ligger trolig i drevet,at det ikke kommer nok mengde vann inn til motoren, men det får vi se på seinere. Ha en flott båtsommer !! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
9100 Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Hei. Hdde samme problem på min yamaha me 420 sti, viste seg til slutt at sjøvanns kanaler på eksosbend var delvis tette slik at det ble for lite sirkulasjon av sjøvann under belastning, tror det er mange som overser dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Litle knabben Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Hvis Du har ei sløyfe via varmtvannsbereder, kan det ha noe å si, ble jeg selv fortalt, for en tid siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.