Jump to content

VP KAD 43, temperaturen øker med turtallsøking


kibo

Recommended Posts

Ved lavt turtall viser alle instrumenter helt normale verdier, men så fort jeg øker turtallet for å få båten til å plane øker temeparaturen svært kjapt, og alarmen kobler inn. Motoren er en KAD 43, som har gått få timer siden full overhaling.Finner verken lekkasjer eller annet som kan avdekke hva som er galt.

Hjelp !

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme prob på min, hadde glemt å stake opp og fjerne rur i inntakshullet nederst på drevet, hadde bare rengjort rillene men de er ikke nok når man drar på litt. Dette staker du opp på vannet, dykkermaske og en ståltråd så er det gjort på noen minutter. Har veldig liten tro på at slangen suges flat, denne slangen på utsiden av skjoldet er veldig stiv.

Hadde også en annen gang problemer på motor nr 2, der var sjøvannspumpehuset slitt og "mistet" vannet ved for lenge tomgangskjøring, byttet pumpen og problem løst.

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Begynn med å sjekke om du har skikkelig sirkulasjon på vannet etter impeller. Har du ikke det, sjekk impeller og sjøvannsinntak. Har du skikkelig sirkulasjon bør du kjøre en systemrens.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Sjekk den stussen som sugeslangen er festet til på drevet.

Har vært tilfeller av at denne er sprukket/ødelagt.

Har vel også sikkert vært tilfeller av at denne slangen ikke ble montert sammen med drevet :)

Dette vil i såfall forårsake at man suger luft i stedet for vann når båten går i plan.

Når den ikke er i plan (hele drevet neddykket) vil alt være som normalt.

Link to post
Share on other sites

Hvordan får jeg sjekket om det kommer inn luft i stedet for vann når jeg kjører ? Har nå fått sjekket absolutt alt - hele kjølevannsystemet, byttet termostat,impeller, hatt opp vannpumpa, syrevasket - men problemet er der. Skal sammenlikne med en som har samme motor om sirkulasjonen på vannet er lik. Men kanskje det er luft i stedet for vann som er problemet ?

Link to post
Share on other sites

Flere har allerede nevnt slangen mellom drev og drevskjold. Når denne blir gammel kan den delamineres slik at den suges sammen innvendig av suget fra sjøvannspumpa. Jeg hadde tilsvarende symtomer som deg på en 41-motor, og etter å ha sjekket absolutt hele systemet viste det seg at det var denne slangen på drevet som var problemet.

 

Har du sjekket/byttet denne slangen?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

For å sjekke om det er luft i systemet kan du montere en gjennomsiktig slange etter sjøvannspumpa. Feks på siste strekket inn på eksosbendet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tok i dag ut termostatene, og motortemperaturen gikk opp til 70 grader under kjøring. Alt virket ok. Mekanikeren skar hull i toppdekselet til et sjøvannsfilter, satte inn et plexiglass, og skrudde på dekselet på sjøvannsfilteret i min båt. Gjennom glasset så vi at det var noe luft i filteret under tomgangskjøring, men filteret fylte seg øyeblikkelig når turtallet økte. Nå skal termostatene sjekkes. Planen er nå å ta båten på land, fordi vi vil prøve reingjøre drevet, og vi vil sette på et vanninntak til. Vanninntaket vil vi koble sammen med vannslangen som kommer fra drevet i en y-kobling. På den måten tror vi at vi sikrer oss nok vanninnstrømming. Noen her som har prøvd dette eventuelt har en mening om dette ?

Link to post
Share on other sites

Hei kibo, håper du finner løsningen :flag_bp:

 

To vanninntak er gunstig på mange måter. Om en manet, plastpose, tang eller skjellfarm skulle tette drevet har du fortsatt muligheten til å få kjøling via pick-up.

Du skriver: "Vanninntaket vil vi koble sammen med vannslangen som kommer fra drevet i en y-kobling"

Ville ikke tatt risikoen med å montere inn en Y mellom drev og skjold pga risikoen for å skade belger og slanger.

Fåreslår å sette Y på inntak til sjøvannsfilter og ha en akterspeil gjennomføring over vannlinja til en akterspeilmontert pick-up.

 

Water pick-up er mye brukt på løpsbåter, ikke velg for stor diameter og ikke velg en fremoverrettet løsning, det kan skade impeller og sjøvannsfilter ved høy fart (vet ikke hvordan båt du har, kanskje ikke aktuelt for deg)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hadde tenkt oss en kjapp løsning: Bore hull i bunnen, montere på ei kulekran og slangen direkte fra kulekrana på den vannslangen som brukes nå. For enkelt ?

 

Gjorde det sånn på min forrige båt, en Bayliner 2858, men brukte bare drev inntaket så lenge e hadde båten. Slangene var koblet sammen på en y-kobling før sjøvannsfiltert.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Tok i dag ut termostatene, og motortemperaturen gikk opp til 70 grader under kjøring. Alt virket ok.

Vil dette si at du ikke greide å kjøre motorene varme selv med skikkelig belastning? Da må vel feilen ligge i motorens ferskvannskrets, ikke i sjøvannskretsen.

 

Ekstra sjøvannsinntak burde ikke være nødvendig så lenge det originale opplegget er i orden. Det kan selvfølgelig redusere risikoen for tilstopping, men kjølekapasiteten burde være god nok uten dette.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Noe som kan være en ulempe med det ekstra inntaket kan være at hvis det blir tett i drevet så vil ikke du merke dette. Men drevet er helt avhengig at det sirkulerer vann gjennom drevet, for dette er med på å kjøle olja inne i drevet. Det kan muligens medføre til drevhavari. Jeg ville ha fikset det som er feil og ikke modifisert noe som er ment å være tilstrekkelig slik det var fra fabrikken.

Bytt slanger og pumpe, sjekk varmeveksler om det ligger noen biter fra en gammel impeller der, sjekk oljekjøler for servoen om den igjengrodd eller noe delvis blokkerer der. Kok og sjekk termostater. Finn feilen og rett den er det jeg ville ha gjort. Stram remmene til sirkulasjonespumpen, den har en tendens til å slure ved høyt turtall. Remspray??

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hei - og takk for mange, gode råd. Satte inn ekstra vanninntak i formiddag, og prøvekjørte i kveld. Det ble en vellykket tur ! Problemet ligger trolig i drevet,at det ikke kommer nok mengde vann inn til motoren, men det får vi se på seiner.

Ha en flott båtsommer !!

Link to post
Share on other sites

Hei - og takk for mange, gode råd. Satte inn ekstra vanninntak i formiddag, og prøvekjørte i kveld. Det ble en vellykket tur ! Problemet ligger trolig i drevet,at det ikke kommer nok mengde vann inn til motoren, men det får vi se på seinere.

Ha en flott båtsommer !!

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...