Jump to content

Åpen båt med 150hk, hva er normalt timeantall pr år?


ottis

Recommended Posts

Kommer jo helt an på hvor mye båten brukes. Å anslå et normalt timeantall er ikke godt. Selv logget jeg kun 30 timer i fjor. Men det var pga av lengre utenlandsferie og andre årsaker. Så langt i år har jeg kun logget 1 time og det etter at båten har ligget på vannet over 1 måned. En 50 - 60 timer er vel kanskje noe bortimot normalt. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det vanligste på utenbordsmotorer er at timetelleren går nå tenningen er på, uanvhengig om motoren går eller turtall.

I nyere motorer kan dette være som på biler, dvs at informasjonen fås fra motorens datamaskin.

Hvis du ser på grafen i denne linken så ser du f.eks lagring av bruksmønster, dvs. og turtallsfunksjon realtert til tid. Her Evinrude E-tec motor:

http://continuouswave.com/whaler/reference/ETEC_EngineHistoryReport.html

 

Antall timer pr sesong er veldig indiviuelt. Noen drar til badeplassen 10 minutter unna, mens andre drar på langtur.

 

Hvis motoren er stor nok til båten slik at den ikke må gå på topp turtall for å klare å holde båten i plan så hadde ikke jeg reagert negativt på 170 timer siden 2009.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

170 timer siden 2009 er jo ingenting, selv om faktisk de fleste ikke kjører noe særlig mere enn 50-60 timer i sessongen. Leser i en tidligere tråd at en båteier med en Suzuki 60 hk. (2010mod), hadde 1000 timer i fjor på motoren, så det er jo tydelig at enkelte bruker båten mye mere enn andre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ca. 200-250 timer pr. sesong på min 50hk. Vil tro det er en del over snittet, men som student har man også mer tid enn snittet :thumbsup:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

30-50 timer regnes som "normalt"

 

Ene båten vi kun brukte på hytten hadde 78 timer, fra 2002 til 2010 :o da kan vi snakke dyre timer... solgte i høst til ekstremt glad ny eier, som mente at den ikke så brukt ut, stemte jo ganske godt.. ;)

 

På hovedbåten klokket jeg over 200 timer fra juli til september :o og 42 timer på vannscootern.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...